Laihdutus

Tiedätkö, mihin rasva katoaa, kun laihtuu?

Julkaistu:

Laihdutus
Yllättäen ravintoon ja laihdutukseen perehtyneistä asiantuntijoistakin vain harva tiesi, mihin laihduttajan rasva katoaa.
Maailmalla kuhistaan milloin mistäkin uudesta dieettivillityksestä, mutta harva tietää, mihin rasva todella katoaa, kun vaa’an lukemat alkavat pudota. CNN kysyi asiaa 150 lääkäriltä, ravitsemusterapeutilta ja personal trainerilta, mutta heistä suurin osa ei yllättäen osannut vastata kysymykseen.
  • Yllä olevalla videolla kerrotaan, miten vältät yleisimmät virheet laihdutuksessa.
Osa vastaajista uskoi, että rasva muuttuu lihakseksi. Toiset veikkasivat, että se poistuu paksusuolen kautta. Vain kolme vastaajista osasi vastata oikein: poltettu kehon rasva muuttuu hiilidioksidiksi ja vedeksi. Ihminen hengittää hiilidioksidia ja vesi sekoittuu elimistöön, kunnes se poistuu elimistöstä virtsan tai hien mukana.

Jos laihdut 4,5 kiloa rasvaa, 3,8 kiloa poistuu keuhkoista hengitetyn ilman mukana ja 0,7 kiloa muuttuu vedeksi. Toisin sanoen lähes kaikki menettämämme kilot muuttuvat ulos hengitetyksi ilmaksi.

Lähes kaikki se, mitä syömme, tulee lopulta ulos hengityksen mukana. Kaikki hiilihydraatit ja lähes kaikki rasvat muuttuvat hiilidioksidiksi ja vedeksi. Myös alkoholille tapahtuu elimistössä samanlainen muutosprosessi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ainoa ravintoaine ruoassa, joka päätyy suolistoon sulamatta on ravintokuitu. Kaikki muu imeytyy verenkiertoon ja sisäelimiin, eikä poistu elimistöstä, ennen kuin se haihtuu hengitettynä hiilidioksidina ilmaan.

75-kiloinen ihminen tuottaa lepotilassa noin 590 grammaa hiilidioksidia päivässä. Elimistön hiilidioksidin tuotantoa voi lisätä vain liikuttamalla lihaksia. Hyvä uutinen kuitenkin on, että pelkästään ylös nouseminen ja pukeutuminen tuplaa aineenvaihdunnan vauhdin. Kävely, imurointi tai lakaisu puolestaan kolminkertaistaa aineenvaihdunnan nopeuden.

Aineenvaihdunnalta kuluu 2,9 kiloa happea kilon läskin sulattamiseen. Sama määrä läskiä tuottaa noin 0,84 kiloa hiilidioksidia ja 0,16 kiloa vettä.

Vinkkejä painonpudotukseen

  1. Syö säännöllisesti 5 kertaa päivässä, 3–4 tunnin välein (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala). Mieti voisitko käydä lounaalla jossakin muualla kuin kiinalaisessa ravintolassa.
  2. Lopeta napostelu aterioiden välissä.
  3. Syö joka aterialla kasviksia.
  4. Jätä arkiruuasta pois pizzat, hampurilaiset, myös karkit, limsat, keksit, pullat ja sipsit.
  5. Älä osta kaupasta herkkuja äläkä ainakaan pidä niitä näkösällä.
  6. Ole itsellesi armollinen: voit nauttia yhden siiderin tai suklaapatukan viikonloppuna.
  7. Pyri nukkumaan joka yö 8 tuntia.
  8. Harrasta pitkäkestoista, matalasykkeistä liikuntaa, kuten nopeaa kävelyä, hiihtoa tai uintia.
  9. Juo vettä vähintään kaksi litraa päivässä.
  10. Omaksu terveet tavat elämääsi. Älä missään nimessä ryhdy dieetille, sillä ne epäonnistuvat lopulta aina.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt