Laihdutus

6 asiaa, joihin moni laihduttaja sortuu

Julkaistu:

Laihdutus
Unohda sanat ”kuuri” ja ”repsahdus”.

1. Olet ”laihdutuskuurilla”

Kuuri-sanan käyttäminen antaa ymmärtää, että kun saavutat tietyn tavoitteen, luovut terveellisistä syömistottumuksista. Pysyvästi hoikistuneet ovat tehneet elämäntapamuutoksen.

– Laihduttamisen pitää olla pitkäjänteinen prosessi, jonka aikana uudet tavat muuttuvat rutiiniksi. Sen jälkeen vanhaan ei enää edes halua palata, sanoo bloggaaja, kustannustoimittaja Jenny Belitz-Henriksson.

Hän kannustaa jättämään sanavarastosta pois myös sanan ”repsahdus”. Elämä on arkea, jossa on erilaisia päiviä. Sitä paitsi: kuka pystyy syömään kanafileitä parsakaalilla ja raejuustolla 24/7/365?

2. Lounassalaattisi on kuin ilmaa – tai kauhea kaloripommi

Tykkäätkö syödä lounaaksi salaattia, koska tarkkailet linjojasi? Varmista, että saat sillä vatsasi täyteen. Jos energiamäärä laskee liian alas, sinun tulee nälkä, mikä voi johtaa energiatiheän ruoan voittamattomaan himoon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisää vihreiden kasvisten joukkoon kämmenellinen kylläisyyttäsi lisäävää proteiinia sekä hyvää rasvaa, kuten neljännes tai puolikas avokadoa tai maksimissaan 1–2 ruokalusikallista oliiviöljyä.

Muista, että ravintolasalaateissa on usein roima loraus kastiketta, joka nostaa annoksen kalorimäärän huimiin lukuihin. Kastike on fiksua pyytää ravintolassa erikseen omaan pikkukippaansa.

3. Syöt liikaa terveellisiä asioita

Esimerkiksi pähkinät ovat erinomaisia hyvien rasvahappojen lähteitä, mutta niitä ei kannata popsia mielin määrin. Suositeltava annos on 1–2 pientä kourallista päivässä.

4. Tankkaat runsaalla proteiinilla

Proteiinirikas ruokavalio on ollut laihduttajien suosiossa, mutta se ei ole oikotie onneen: liika proteiini kertyy herkästi rasvaksi vyötärölle.

Lisäksi monissa terveellisiksi mielletyissä proteiinijuomissa ja -patukoissa voi olla paljon sokeria ja rasvaa, muistuttaa ravitsemusterapeutti Health-sivustolla.

5. Olet kieltänyt itseltäsi kaikki suosikkisyömisesi

Jos kärvistelet jatkuvasti, kielletty hedelmä saattaa alkaa himottaa sinua entistä enemmän ja voit sortua syömiskohtauksiin.

Älä kiellä itseltäsi mitään, mutta harjoittele syömään herkkuja esimerkiksi pienimpinä annoksina. Maailma on täynnä ihmisiä, jotka syövät sokeria mutta pysyvät silti normaalipainoisina. Pieni määrä ei ole ongelma – vaikka jos syö päivittäin pari palaa suklaata.

– Jos terveellisestä syömisestä saa luotua itselleen itseohjautuvamman tavan ulkoisten sääntöjen ja kieltolistojen sijaan, ravitsevasta ja monipuolisesta syömisestä, kohtuullisissa määrissä pysymisestä ja sitä myötä painonpudotuksesta tulee huomattavasti automaattisempaa ja helpompaa, sanoi personal trainer Maikki tässä jutussa.

6. Vietät joka viikko ylitsevuotavan mässypäivän

– Monet kokevat, että viikon voi elää hyvinkin järkevällä ravinnolla, kunhan vain tietää, että lauantaina saa päästää jalan jarrupolkimelta ja syödä aivan mitä lystää, sanoo painonhallinnan asiantuntija ja sairaanhoitaja Nina Sarell.

Mässäilyn yksi pulma on se, että jos syöt joka viikonloppu samoja kebabeja ja jäätelövuoria kuin aina ennenkin, mikään makutottumuksissasi ei välttämättä muutu. Toiseksi se voi houkutella syömään herkkuja liikaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt