Laihdutus

Personal trainer Maikki suosittelee välttämään yleisen virheen ennen treeniä – tunnistatko itsesi?

Julkaistu: , Päivitetty:

Treeni
Laita lämmittelyrutiinisi uusiksi!
Ennen salitreeniä pitää lämmitellä. Moni kuittaa lämmittelyn pelkällä kuntopyörällä polkemisella tai jopa kävelee suoraan penkkipunnerruspaikalle latomaan levyjä tankoon. Jos tunnistat tästä itsesi, suosittelen kokeilemaan vähän monipuolisempaa dynaamista lämmittelyä, jonka ohjeet voit katsoa yllä olevalta videolta.

Tässä on kuusi tärkeää tulosta, jotka hyvä lämmittely saa aikaan:

1. Kehon lämpötilan nostaminen

Kun syke nousee ja veri virtaa lihaksiin, keho valmistautuu treeniin.

Kuntopyörällä polkeminen tai juoksumatolla hölkkäily saa pikku hien pintaan, mutta muutakin tarvitaan.

2. Hermoston herättely

Lämmitellessä viestit aivoista lihaksiin alkavat toimia tehokkaammin, ja lopputuloksena keho on valmiina tuottamaan sähäkästi voimaa treeniliikkeissä. Huolellinen alkulämmittely parantaa suorituskykyä, eli saat voimapotentiaalisi hyvin käyttöön ja paremman treenin tehtyä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

3. Liikkuvuuden parantaminen

Alkulämmittelyssä on hyvä mahdollisuus tehdä lyhyt liikkuvuustreeni, jotta keho pääsisi niihin asentoihin, joihin sen pitäisikin. Syväkyykky on yksi tällainen esimerkkiasento, mutta harvalla se onnistuu ellei kyykkyasennossa istu säännöllisesti. Kun liikkuvuus on kunnossa, treeniliikkeetkin sujuvat turvallisemmin ja tehokkaammin, sillä mitä pitempää liikerataa käyttää, sen parempi on lihasaktivaatio.

4. Asentoaistin aktivointi

Liikuttamalla kehoa monipuolisesti ja hallitusti ajatuksen kanssa asentoaisti herää. Se kertoo, missä asennossa kehon osat ovat toisiinsa nähden peilistä katsomattakin. Tämä taas mahdollistaa paremmat treenitekniikat, kun kehon sisäinen havainnointi on terävänä. Samalla loukkaantumisriski pienenee.

5. Nivelten aineenvaihdunnan kiihdyttäminen

Kun niveliä käyttää toistuvasti niiden ääriasennoissa, niiden aineenvaihdunta kiihtyy ja nivelneste lisääntyy nivelkapseleissa. Näin treeniliikkeet sujuvat kitkattomammin, kivuttomammin ja helpommin.

Dynaamisessa venyttelyssä ääriasennot löytyvät parhaiten.

6. Tukilihasten aktivointi

Kun treenataan isoja liikkeitä isoilla vastuksilla, tukilihakset pitävät huolen siitä, että asennot pysyvät oikeina ja loukkaantumisilta vältytään. Tukilihasten on siis syytä olla valppaina.

Joko vakuutut monipuolisen lämmittelyn hyödystä? Hyvä, klikkaa yllä oleva video päälle ja kokeile dynaamista lämmittelyä vaikka heti! Videon liikkeet toimivat hyvin myös itsenäisenä liikkuvuustreeninä tai taukojumppana.

Tee kutakin videon liikettä ainakin kymmenisen kertaa. Tulet huomaamaan treeni treeniltä, miten liikkuvuutesi paranee pikkuhiljaa.


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Personal trainer Maikki näyttää 3 teholiikettä vatsalle – voit treenata kotona, ja vyötärö kapenee taatusti

Näin paljon saat syödä! Personal trainer Maikki näyttää keskivertonaisen päivän ateriat

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt