8 tapaa päästä eroon mieltä kiusaavista ruokahimoista – ”Liskoaivot käskevät vetämään koko kakun”

Herkkuhimo on kompastuskivi monen elämäntaparemontissa. Onneksi mieliteoista voi myös päästä eroon.

Yksi himoitsee makeaa, toinen suolaista – ruokahimoja on monenlaisia, mutta harvemmin niiden kohteena on mikään kovin terveellinen.

21.2.2018 14:57

Yksi himoitsee suklaata, toinen ei voi ohittaa sipsipussia. Ruokahimoja on monenlaisia, mutta harvemmin niiden kohteena on mikään kovin terveellinen.

– Energiatiheän ruoan himoitseminen on ihmisen perusbiologiaa. Syy siihen, miksi himo aktivoituu erityisesti silloin kun on painonpudotus meneillään, löytyy usein laihdutusprojektista itsestään, sanoo painonhallinnan asiantuntija, sairaanhoitaja ja tietokirjailija Nina Sarell.

Joustavasta syömisestä on viime vuosina puhuttu paljon, mutta Sarell on huomannut, että edelleen moni toteuttaa elämäntaparemontin tiukan kaavan mukaan.

– Todellisuudessa pitkällä aikavälillä ratkaisee juuri päinvastainen asia: se, kuinka joustavan ja rennon onnistut uudesta elämäntavastasi tekemään.

– Keho ja mieli alkavat pidemmän päälle taistella vastaan armeijamaista tyyliä. Perussyy on usein se, että kun päivän energiamäärä laskee liian alas, nälkä oireilee erilaisen energiatiheän ruoan himona.

”Maailma on täynnä ihmisiä, jotka syövät sokeria mutta pysyvät silti normaalipainoisina”

Onneksi ruokahimo on mahdollista saada hallintaan.

– Maailma on täynnä ihmisiä, jotka syövät sokeria mutta pysyvät silti normaalipainoisina, Sarell muistuttaa.

Jos mieliteot tuntuvat kiusaavan, tarkista ensimmäiseksi, että syöt riittävästi ja tarpeeksi usein.

– Säännöllinen ateriarytmi on pyramidin kivijalka, joka ehkäisee kaikenlaisten mielitekojen syntymistä. Kun saat riittävästi energiaa säännöllisin väliajoin, keho toimii hyvin.

Moni ei kalorien pelossa uskalla syödä aterioilla tarpeeksi.

– Ei pitäisi yrittää sietää minkäänlaista nälkää, vaikka se ehkä tuntuisikin siltä, että nyt rupeaa painossa tapahtumaan. Nälkä potkaisee aina takaisin.

Sarell neuvoo kasvattamaan ruoan volyymia lisäämällä siihen kasviksia esimerkiksi raasteena tai soseena.

– Kasvisten avulla kalorimäärä pysyy kurissa ja ruokamäärä tarpeeksi suurena. Kun ruokaa on määrällisesti tarpeeksi, vatsalaukku venyy riittävästi, ja kylläisyyssignaalit aktivoituvat.

Apua, nyt on pakko saada suklaata!

Mitä sitten voi tehdä juuri sillä hetkellä, kun hirveä karkki- tai sipsihimo iskee?

– Pysähdy ja mieti, mitä juuri tapahtui. On himo, ja himon kohde – mutta kysy itseltäsi, onko taustalla vielä jotain muutakin.

– Oletko esimerkiksi alakuloinen, tai liittyykö tilanteeseen jokin muu voimakas tunne? Vai onko sinulla ihan vain nälkä?

Jos vastaus kumpaankin kysymykseen on ei, mutta mieliteko ei laannu, mieti voisitko tällä kertaa ottaa pienemmän annoksen kuin tavallisesti tai ehkä valita jonkin toisen, hiukan terveellisemmän herkun.

Sarell suosii itse mielitekojen suhteen periaatetta, että hän ottaa sitä, mitä mieli tekee, mutta miettii, mikä määrä olisi järkevä.

– Tiedämme, ettei suklaakakku tee kokonaisterveydellemme hyvää, mutta silti sitä tekee mieli. Tässä tilanteessa tärkeää on ottaa asia tietoiseen mietintään, hän sanoo.

– Eli käytetään signaali aivokuoren kautta eikä mennä liskoaivoilla, koska ne käskevät vetämään koko kakun.

Näin vaiennat ruokahimot:

1. Laita syömisen perusta kuntoon

On vanha mutta paikkansapitävä totuus, että huono ateriarytmi ja riittämätön syöminen altistavat ruokahimoille. Mitä huonommin syöt, sitä suurempi on hallitsemattoman syömisen ja äkillisten mielitekojen riski.

2. Älä julistaudu sokeririippuvaiseksi

Jos sanot olevasi ikuisesti sokerikoukussa, annat tiedostamattasi itsellesi luvan toimia juuri niin. Kokeile toisenlaista ajatusmallia. Totea esimerkiksi, että ”on tilanteita, joissa syön aivan liikaa makeaa” tai ”olen jostakin syystä ryhtynyt käyttämään makeita leivonnaisia itseni rauhoittamiseen”. Huomaatko eron?

3. Pidä varasi nälkäisenä

Kun olet nälkäinen, valitse tietoisesti jotakin järkevää syötävää. Siitä voi jäädä positiivinen ruokamuisto, ja kun toimit näin tarpeeksi monta kertaa, alat kaivata nälkäisenä ravitsevaa ruokaa hampurilaisaterian sijaan. Jos syöt makean herkun nälkääsi, siitä jää yhtä lailla ruokamuisto – ja seuraavallakin kauppareissulla tekee mieli suklaata.

4. Lopeta herkkukierteen ruokkiminen

Moni käyttäytymiskaava syntyy vain siksi, ettemme tee valintoja tietoisesti. Esimerkiksi kun alat hivuttaa iltapäiväkahvin kaveriksi konvehteja, lopulta tuntuu siltä, ettet voi juoda kahvia ilman suklaata. Kokeile katkaista tällaiset kierteet jo silloin, kun huomaat, että ne ovat syntymässä.

5. Ota uusi asenne kauppaan

Mieti kaupassa minkälainen ruoka olisi hyväksi, mikä antaisi virkeän olon ja mistä saisi vitamiineja – sen sijaan, että kuulostelet, mitä juuri nyt tekisi mieli.

6. Lakkaa kiusaamasta itseäsi

Jos tiedät himoitsevasi pizzaa, älä osta sitä varalle pakastimeen. Tahto on kuin lihas, se väsyy. Säästät ”tahtolihasta”, kun minimoit sellaiset ärsykkeet, jotka osuvat heikoimpaan kohtaasi.

7. Kokeile siedätyshoitoa

Arjesta ei ole tarkoitus tehdä herkutonta. Jos tunnet aivan vastustamatonta vetoa jotakin ruokaa kohtaan, voit kokeilla siedättää itseäsi sille vähitellen. Nautiskele herkkuasi kerran viikossa – korostetun hitaasti, hyvin pieniä määriä kerrallaan – ja keskity herkun aistimiseen joka solullasi.

8. Toimisiko hetkellinen lakko?

Loppuelämän totaalikieltoa ei kannata vannoa, mutta esimerkiksi parin viikon tauko ongelmalliseksi muodostuneen ruoan syömisessä antaa etäisyyttä herkutteluun. Lakon avulla saat mietintätauon ja voit päästä käsiksi syvempiin syihin ruokahimojen taustalla.

Lähde: Nina Sarell: 50:50 – Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan (Minerva).

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?