Terveellinen pikaruoka pelastaa iltapäiväsi – personal trainerin ohje ei voisi olla helpompi

Julkaistu:

Ravinto
Vaikka nälkä olisi kiljuva, tee mieluummin kunnon ruoka kuin voileipä.
Töistä kotiin, välipala jäänyt syömättä, eikä jääkaapissa ole mitään valmista ruokaa. Samaan aikaan nälkä on yltynyt kiljuvaksi. Tuttu yhtälö?

– Veikkaan, että lukuisissa suomalaiskodeissa käy näin joka päivä, sanoo personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi.

Tilanne houkuttaa tekemään voileivän, mutta se on loppuillan kannalta huono ratkaisu.

– Leipävälipalan jälkeen koko ilta jatkuu napostellen jotain pientä, koska kylläisyyttä ei tule kunnolla, ja nälkävelka on jo yltynyt aikamoiseksi.

Väsyneenä ei myöskään kannata venyttää ruoanlaiton aloittamista sillä verukkeella, ettei heti jaksa. Samaan aikaan nälkä yltyy, ja vihdoin lautasen äärellä syöminen lähtee helposti käsistä.

Terveellinen pikaruoka alle vartissa

Terveellinen pikaruoka valmistuu Maikki Marjaniemen ohjeella alle vartissa:
  • Jotain nopeasti kypsyvää proteiininlähdettä, kuten broileria, kalkkunaa, vähärasvaista jauhelihaa, nyhtökauraa, soijasuikaleita tai Oumphia
  • Pakaste- tai valmiiksi pilkottuja kasviksia
  • Paistamiseen oliivi- tai rypsiöljyä
  • Täysjyväpastaa, -tortillaa tai -leipää
  • Paista kasvikset ja proteiinit pannulla ja keitä samalla pasta tai lämmitä tortilla tai leivät.
Ruoanlaiton voi tehdä itselleen helpommaksi, Marjaniemi muistuttaa.

– Jos tuntuu, että kasvisten pilkkomiseen menee ikuisuus, osta ne valmiiksi pilkottuina tai käytä pakastekasviksia.

– Kasviproteiinit ovat nykyään hirveän helppoja, koska ne ovat jo kypsiä ja tarvitsevat vain lämmityksen.

Marjaniemi sanoo, että terveellinen pikaruoka-ateria on makroravinteiltaan tasapainoisempi kuin esimerkiksi voileipä.

– Proteiinia tulee reilummin kuin voileivän päällä olevasta kinkusta ja juustosta. Samoin kasviksia tulee helpommin syötyä tarpeeksi kuin pikku välipalalla. Kasvikset myös tuovat ateriaan volyymia niin, että siitä tulee kylläiseksi ilman älyttömiä määriä energiaa.



Maikki Marjaniemi on verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja.

IS:n verkkosivulla alkaa ensi viikolla Maikin videosarja, jossa hän antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt