Jenny, 40, laihtui kuuden vuoden jojoilun jälkeen 18 kiloa vuodessa – nämä 7 asiaa hän teki eri tavalla kuin ennen - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Jenny, 40, laihtui kuuden vuoden jojoilun jälkeen 18 kiloa vuodessa – nämä 7 asiaa hän teki eri tavalla kuin ennen

Jenny ei kieltänyt itseltään mitään eikä laskenut kaloreita tai punninnut ruokiaan.

Hyvä olo näkyy ja tuntuu.

1.2.2018 19:00

– Jumankauta laihdutan nyt viimeisen kerran, kustannustoimittaja, bloggaaja Jenny Belitz-Henriksson päätti vuosi sitten.

Takana oli kuuden vuoden jojottelu, jonka lopputuloksena ylipainoa oli kertynyt parisenkymmentä kiloa. Niihin ei tepsinyt muu kuin elämäntapojen muuttaminen.

Vaikein hetki tuli heti alussa.

– Tuntui, ettei ensimmäiseen pariin kuukauteen tapahtunut oikein mitään näkyvää. Keholla kesti aikaa tottua muuttuneisiin elämäntapoihin, pienempiin annoksiin, säännöllisiin syömisiin, terveellisempiin ruokiin.

Tarvittiin kärsivällisyyttä. Monella elämänmuutos ja painonpudotus tyssää juuri siihen, että tuloksia odotetaan heti.

– Kun kroppa alkoi ottaa vastaan uutta arkea ja paino alkoi pudota ja keho kiinteytyä, minulla ei ollut enää vaikeuksia. Jos kilot ovat karttuneet vuosien aikana, on turha odottaa, että niistä pääsee kuukaudessa eroon.

Kilot karisivat, vaikka Jenny ei edes tuntenut laihduttavansa.

Näillä Jennyn tekemillä muutoksilla sinäkin voit onnistua.

1. Lopeta laihduttaminen, etsi aito motivaatio

Ulkoiset motiivit eivät kanna pitkälle. Elämänmuutokseen ja painonpudotukseen tarvitaan joku syvempi syy. Vaikka se, että jaksat leikkiä töiden jälkeen lasten kanssa. Tai se, että nivelet eivät ole koetuksella juostessa ja juoksu sujuu kevyemmin.

– Mieti, mikä on sinun vastauksesi kysymykseen miksi, Jenny kehottaa.

2. Ratko kriisit, hälvennä huolet

Jos olet keskellä kriisiä tai haastavaa elämänvaihetta, paukut eivät ehkä riitä laihtumiseen. Hyväksy tämä.

Toki vaikeuksienkin aikana kannattaa pitää huolta terveellisestä ravinnosta ja levosta. Painonpudotuksen hedelmällisin aika voi kuitenkin koittaa, kun muut asiat ovat järjestyksessä.

3. Puhu itsellesi kauniisti

Juokse läski juokse -lause on huono kannustin lenkkipolulle. Samoin itseinho. Hyväksy itsesi sellaisen kuin olet.

– Keskity siihen, mistä pidät, älä siihen, mitä inhoat. Kun hyvä vahvistuu, huono alkaa hiipua. Itselle voi puhua peilin edessä vaikka kolmannessa persoonassa. Kannusta ja tsemppaa aina, kun se on tarpeellista. Jos et itse usko itseesi, kuka uskoo?

4. Poista sana ”repsahdus” sanavarastostasi

Painonpudotus ei ole suoraviivaista. Hyviä ja huonoja ruokia ei kannata luokitella, saati soimata itseään ”repsahtamisesta”. Elämä on arkea, jossa on erilaisia päiviä. Sitä paitsi: kuka pystyy syömään kanafileitä parsakaalilla ja raejuustolla 24/7/365?

5. Tee muutos ruokavaliolla – kohtuullista annoskoot

Painonpudotus onnistuu vain syömällä, ja ruokavaliolla on isompi rooli kuin liikunnalla. Liikkumallakin voi laihduttaa, mutta harva jaksaa jumpata tunteja päivässä. Ja kun jumppaamisen lopettaa, lihoo taas, jos ei ole muuttanut elämäntapojaan.

– Jos tapanasi on ollut syödä isoja annoksia, pienennä niitä. Usein kyse ei ole siitä, että ruokaa pitäisi ottaa lisää. Sen sijaan kyse on halusta syödä – koska ruoka on hyvää – tai jostain muusta tunteesta tai tottumuksesta.

Osta vaikka pienempi lautanen. Pidä kiinni säännöllisistä aterioista, jotta nälkä ei ehdi paisua mahdottomaksi. Tästä jutusta voit saada hyviä niksejä, joilla saat annoskoon haltuun.

6. Suunnittele

Fiiliksillä menemisen sijaan mieti tulevan viikon treenejä, kaupassa käyntejä ja ruokia jo viikonloppuna. Laita treenit kalenteriin ja mene kauppaan kauppalistan kanssa. Silloin et tee yhtä herkästi heräteostoksia.

– Kehitä itsellesi rutiineja, jotka toimivat. Itse syön viisi kertaa viikossa saman aamupalan, se on helppoa.

7. Lisää pikkuhiljaa liikuntaa

Kävele töihin, käy uimassa, löydä oma lajisi. Liikunta tukee uusia ruokatottumuksiasi ja tekee hyvää terveydelle.

– Hyötyliikunta on tärkeää ja oikeasti hyödyllistä. Energiaa kuluu kuin huomaamatta. Kävele aina kun voit.

Tuntuuko liikkeellä lähteminen hankalalta? Katso yllä olevalta videolta 8 hyvää keinoa liikunnan aloittamiseen.

Paremmista tavoista rutiinit

Uusien tapojen omaksuminen vei Jennyltä kokonaisen vuoden. Hän ei kieltänyt itseltään mitään, ei laskenut kaloreita eikä punninnut ruokiaan.

– Laihduttamisen pitää olla pitkäjänteinen prosessi, jonka aikana uudet tavat muuttuvat rutiiniksi. Sen jälkeen vanhaan ei enää edes halua palata.

Vuoden aikana Jenny hurahti myös juoksemiseen. Hän alkoi käydä kisoissa ja haaveilee nyt ultramatkan juoksemisesta.

– Olisi pitänyt tehdä tämä lopullisesti jo aiemmin, mutta jossittelu on turhaa. Tuntuu siltä, että en oikeasti laihduttanut grammaakaan, muutin vain elämäntapojani. Kunpa kaikki tietäisivät, miten hyvä, energinen ja innostunut olo siitä syntyi! Kadotetut kilot ovat vain bonusta.

Jennyn uutta elämää voi seurata hänen Vastaisku ankeudelle -blogissaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?