Onko ketoosi ihmeellinen pikatie laihtumiseen? ”Jätin pois hiilihydraatit – vatsavaivat helpottuivat”

rac

Julkaistu:

Ketoosi
Ketoosiruokavalio näyttää tulevan maailmalla muotiin, mutta onko siinä mitään järkeä? Testasimme asiaa.
Pissaan tikkuun, joka värjäytyy punaiseksi. Juoksen keittiöön ja riemuitsen miehelleni: katso, se tapahtuu! Olen vihdoin ketoosissa.

Toisin sanoen olen syönyt itseni tilaan, jossa kroppani polttaa rasvaa hiilihydraattien sijaan. Elimistöni on hiilihydraattien puutteessa alkanut muodostaa tavallista enemmän ketoaineita, joita se opettelee käyttämään energiakseen. Apteekista hankkimani tikku todistaa tämän, sillä se muuttaa väriään, kun ketoaineita näkyy virtsassa.

Ehkä pitäisi kuitenkin sanoa, että olen ollut syömättä, sillä ketoosiruokavalio on äärimmäisen karsittu. Se muistuttaa ankaraa karppausta eli vähähiilihydraattista ruokavaliota. Syödä voi vain proteiinia ja rasvaa sekä vihreitä kasviksia. Jonkun ketoosi kestää vähän marjoja. Hedelmä taas rikkoo ketoosin herkästi.
  • Katso yllä olevalta videolta laillistetun ravitsemusterapeutin Jan Verhon ohjeet ketoosiin.
Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla on kaikki, mikä sisältää yli 5 grammaa hiilihydraattia sadassa grammassa. Kuten juurekset, marjat ja hedelmät, riisistä puhumattakaan.

Jotkut vannovat ketoosin tuovan lisää energiaa ja vireyttä, toiset hehkuttavat ketoosin sulattavan sitkeimmätkin ylikilot. Toiset ajattelevat, että ketoosi on kamalinta, mitä ihminen on keksinyt hyvinvoinnilleen tehdä.

Apua epilepsian ja lihavuuden hoitoon

Toisaalta ketoosilla voidaan hoitaa epilepsiaa sairastavia lapsia sekä vaikeasti lihavia. Paastoamisen on jo kauan sitten huomattu vähentävän epilepsiakohtauksia.

– Dieetti muuttaa aivojen aineenvaihduntaa, kun aivot alkavat käyttää ketoaineita energianlähteenä rypälesokerin lisäksi, kertoo lastenneurologian dosentti Eija Gaily HYKSin Lasten ja nuorten sairaalasta.

Ketoosi vaikuttaa monin tavoin aivojen toimintaan, ja lievittää taipumusta saada epilepsiakohtauksia. Kaikkia sen vaikutusmekanismeja ei edes vielä tunneta, mutta dieetin tehosta on tieteellistä tutkimusnäyttöä.

Voiko ketoosi olla vaaraksi?

– Ketogeeninen dieetti on turvallinen vaikean epilepsian hoitomuoto silloin, kun se on lääkärin suosittelema ja ravitsemusterapeutin suunnittelema. Asiantuntijan tekemä suunnitelma on tarpeen kaikkien välttämättömien ruoka-aineiden, vitamiinien ja hivenaineiden riittävän saannin turvaamiseksi. Omin päin dieetin aloittaminen lapsella voi olla hyvinkin vaarallista, koska verensokeri voi silloin laskea liian alas. Pitkäaikainen dieettihoito voi myös hidastaa lapsen kasvua, aiheuttaa munuaiskiviä ja vähentää luuntiheyttä, Gaily sanoo.

Oli ihan pakko kokeilla, miltä ketoosi oikeasti tuntuu. Miten se vaikuttaisi vireystilaani, entä herkkään vatsaani? Entä loppuisiko näläntunne vai onko se pelkkää huhupuhetta? Avukseni sain laillistetun ravitsemusterapeutin Jan Verhon.

Tämän oivalsin ketoosikokeilustani

1. Jos kiellät jotain, sitä tekee mieli

Aloitan ketoosin sunnuntai-iltana pizzalla. Vaikka en normaalisti edes syö vehnää! Johtopäätös: kielletty hedelmä alkaa himottaa heti. Normaalisti syön melko vähän hiilihydraatteja, lähinnä juureksia ja hedelmiä.

Maanantaiaamuna, ketoosin ensimmäisenä päivänä, pistelen aamu-uinnin jälkeen poskeeni paistettuja kananmunia, mutta syön silmilläni kahvilan vitriinin marjaisaa smoothieta. Miten pystyn olemaan ilman mustikoita ja omenoita, ilman bataattia ja porkkanoita? Iltapäivällä himoan korvapuusteja.

2. Vatsavaivat helpottavat….

Ihastelen ihanan litteää ja kaasutonta vatsaani. Ketoosi rauhoittaa levottoman suolistoni, joka ei tykkää FODMAP-hiilareista, kuten pavuista ja viljoista. Ketoosi rajaa selvästi pahimmat vatsahäiriköt pois. Ihanaa.

3. …..mutta sitten iskee ummetus

Tilaan illalliseksi tulisen katkarapukeiton. Chili saa vatsan toimimaan. Huh helpotus! Liekö syynä kuitujen vähentynyt saanti, ketoosin kylkiäisenä tulee myös ummetus.

4. Hyvä olo kadoksissa

Kaadan anteliaasti öljyä lounassalaattiin. Kurkut ja kanapalaset lilluvat kastikkeessa kuin keitossa. Pian tulee yökötys.

Onneksi pähkinät maistuvat, mutta niiden kanssa täytyy olla maltillinen. Opin, että esimerkiksi cashew-pähkinöissä on melko runsaasti hiilihydraatteja.

Tapaan uimahallilla entisen työtoverini. Hän kertoo kokeilleensa nuorempana ketoosia. Alkuun olo oli kuulemma hirveä, sitten se helpottui.

Minun oloni on koko ajan oksettava. Muutaman kerran tuntuu siltä, että työpisteeltä pitää singahtaa vessaan pyttyä halaamaan.

5. Suussa maistuu ummehtuneelta

Pesen hampaat illalla kaksi kertaa. Yöllä hiivin keittiöön purskuttamaan suutani kivennäisvedellä. Suussa maistuu mädäntyneeltä.

Yksi ketoosin tunnusmerkeistä on löyhkäävä hengitys. Mieheni vakuuttaa kuitenkin, että en sentään haise pahalta – vielä.

6. Nälkä kyllä väheni – ainakin välillä

Luen lehdestä, että kirjailija Dan Brown nauttii aamuisin voikahvin. Lauantaiaamuna vetäisen aamupalaksi saman kohutun juoman. Siihen tulee kahvia, köntsä voita, vähän kookosöljyä. Lirautan joukkoon myös mantelimaitoa. Sen jälkeen juoksen koko aamupäivän ympäriinsä superenergisenä. Nälkä tulee vasta puolenpäivän jälkeen, ja silloinkin syön lounasta lähinnä varmuuden vuoksi.

Illalla mies paistaa reilussa rasvassa kampelaa ja sieniä. Sen jälkeen tekee vielä mieli jotain, mutta en tiedä mitä. Iltapala se ei ole.

7. Koko ajan pissattaa

Ketoosiviikon puolivälissä herään yöllä kaksi kertaa vessaan. Koko ajan pissattaa. Luen, että ketoosi lisää nesteiden poistumista kropasta.

8. Liikkuminen on raskasta

Hyppään uima-altaaseen voinen aamukahvi mahassani, mutta uinti ei kulje lainkaan. Lihakset ovat tyhjät ja kireät. Uinti on tehotonta ja tervaista. Haluan hiilarit takaisin!

9. Alkoholi ei sovi yhteen ketoosin kanssa

Tilaan ravintolassa kuivaa kuohuviiniä. Ei tätä muuten kestäisi. Kuoharissa ei ole sen suuremmin hiilareita, yllättävää kyllä.

Skumppa nousee päähän salamannopeasti. Nautin ruoan kanssa mieluusti lasin viiniä, mutta muuten pääni kestää alkoholia huonosti. Ketoosissa olen näemmä vieläkin herkempi.

10. Kroppa kiristyy

Aluksi olo on turpea, sitten keskivartalo näyttää kiristyneen. Pohdin, pitäisikö kuitenkin käydä puntarissa. Ketoosia kokeilleen tuttavani mukaan kroppa kapeni ketoosissa kunnolla.

Toisaalta tavoitteeni ei ole laihtua, pikemminkin päinvastoin. Ymmärrän kuitenkin sen, että ketoosista voi olla hyötyä painonpudotuksessa. Yksistään hiilarilisukkeen korvaaminen salaatilla laskee kalorimääriä melkoisesti.

Mitä tapahtui ketoosin jälkeen?

Oi tuo rouskahtava koostumus ja hapokkuus! Rikon ketoosin fiilistelemällä omenaa. Mutta meneeköhän ketoosi edes heti rikki? Pää tuntuu oudon terävältä ja olo energiseltä. En tiedä, kuinka ”syvällä” ketoosissa todellisuudessa edes olen, sillä tikku kertoo vain niistä ketoaineista, joita keho ei ole ehtinyt käyttää hyväkseen.

Paleo-ruokavaliosta tunnetuksi tullut Mark Sisson selittää uudessa kirjassaan, että elimistö ei heti osaa käyttää rasvaa energiana. Ehkä hiilarielämään sopeutunut kroppani alkaa vasta viikon jälkeen tottua uuteen tilanteeseen.

Seuraavana päivänä popsin aamupalaksi tuorepuuroa, vaikka en ole normaalisti edes kovin suuri puuron ystävä. Nälkä yllättää jo ennen puolta päivää. Mitä ihmettä? Rasva-proteiini -yhdistelmä vaikuttaa saavan nälän pysymään poissa pidempään.

Päätän, että yksi viikko ketoosia saa riittää minulla. En halua laihtua, runsas rasvan määrä ällöttää, uinti ei kulje ja kaipaan marjoja sekä muita raikkaita makuja. En myöskään jaksa uskoa ruokavalioon, joka rajaa yhden tärkeän makroravinneryhmän liki kokonaan pois. Vatsarauha on ketoosissa parasta, sitä voi tulla ikävä.

Mikäli sinulla on jokin sairaus, keskustele ennen ketogeenisen ruokavalion aloittamista aina lääkärin kanssa.

Ketoosi pähkinänkuoressa

  • Ketoosi on elimistölle luontainen keino selviytyä silloin, kun ravinnosta on puutetta.
  • Keho varastoi syödyt hiilihydraatit maksaan ja lihaksiin. Nämä glykogeenivarastot tyhjenevät muutamassa vuorokaudessa, jolloin energia on otettava jostain muualta.
  • Kun hiilihydraatteja ei ole saatavilla, elimistö muodostaa muun muassa rasvahapoista ketoaineita. Solut pystyvät käyttämään niitä energianlähteinä.
  • Ketoosiin voi päästä pudottamalla hiilihydraatit alle 40–50 grammaan päivässä. 50 grammaa hiilihydraattia vastaa noin viittä perunaa, kolmea isoa leipäpalaa tai kolmea keskikokoista hedelmää päivässä.
  • Haittavaikutuksia voivat olla muun muassa pahoinvointi, väsymys, päänsärky ja ummetus.
  • Ketoosi ei sovi raskaana oleville tai imettäville.
  • Insuliinihoitoisessa diabeteksessa ketoosi on hengenvaarallinen.
  • Ketogeenisen ruokavalion ei ole todettu laihduttavan pitkällä aikavälillä enempää kuin mikään muukaan ruokavalio.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt