Kaksi dieettiä valittiin kaikkein parhaiksi – näin ne eroavat toisistaan - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Kaksi dieettiä valittiin kaikkein parhaiksi – näin ne eroavat toisistaan

Terveelliseen ruokavalioon kuuluu aina kasviksia.

Julkaistu: 15.1.2018 9:38

Vähäsuolainen Dash-dieetti sai yhdysvaltalaislistauksessa rinnalleen hyviä rasvoja sisältävän Välimeren ruokavalion.

On taas se aika vuodesta, kun terveysasiantuntijat listaavat yhdysvaltalaismediasssa terveellisimmät ruokavaliot. Yksinäisenä ykkösenä ei enää ole niin kutsuttu Dash-ruokavalio: monasti hehkutettu Välimeren ruokavalio kiri sen kanssa jaetulle ykköspallille. Asiasta kertoo muun muassa Women’s Health.

Dash-ruokavalio laskee verenpainetta tehokkaasti. Se suunniteltiinkin alun perin täsmähoidoksi kohonneesta verenpaineesta kärsiville. Myös Suomen Käypä hoito -suositukset ohjaavat korkeasta verenpaineesta kärsiviä noudattamaan tämänkaltaista dieettiä.

Runsaasti kaliumia, kalsiumia, kuituja ja proteiinia sisältävän ruokavalion on todettu olevan myös erityisen hellä sydämelle.

– Dash on terveellinen ja paljon tutkittu ruokavalio. Se perustuu pitkälti ravitsemussuosituksiin ja siinä on erityisesti kiinnitetty huomiota suolan määrään, kertoi tutkija Noora Kanerva Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta jutussamme.

Suolarajoituksen noudattaminen Dash-ruokavaliossa voi Kanervan mukaan tosin olla Suomessa vaikeaa, koska suolaa saa syödä varsin vähän. Jopa muuten terveellinen ruisleipä joutuu punaiselle listalle.

Välimeren ruokavalio suojaa sairauksilta

Välimerellistä ruokavaliota on suitsutettu monista eri syistä. Ruokavalion on katsottu muun muassa laskevan rintasyöpäriskiä. Ruokavalio sisältää hedelmiä, palkokasveja, vihanneksia, täysjyvätuotteita ja oliiviöljyä. Mukaan kuuluvat myös vähärasvaiset proteiininlähteet, kuten kana tai kala.

Välimeren ruokavalio eroaa Dashista muun muassa siinä, että huomiota ei kiinnitetä niinkään rasvan määrään, vaan laatuun – oliiviöljyä saa käyttää reippaasti.

– Niin syövän kuin muidenkin sairauksien ehkäisyn kannalta on järkevää noudattaa terveellistä ruokavaliota. Välimeren ruokavalio näyttäisi suojaavan erilaisilta sairauksilta, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan syöpäkeskuksen ylilääkäri Johanna Mattson kertoi Ilta-Sanomille.

Kolmannella sijalla listalla on fleksaus eli lihan ja kasvisten sekasyönti. Arvaatteko, mikä ruokavalio sai pohjanoteerauksen? Muotiin noussut ketoosi-ruokavalio, jossa hiilihydraatit karsitaan minimiin.

Mikä ruokavalio on toiminut sinulla parhaiten? Kerro kokemuksistasi kommenttiboksissa!