Näin pääset ylipainosta eroon, vaikkei sohvalta nouseminen juuri kiinnosta – ”Motivaatio on yliarvostettua”, sanoo personal trainer - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Näin pääset ylipainosta eroon, vaikkei sohvalta nouseminen juuri kiinnosta – ”Motivaatio on yliarvostettua”, sanoo personal trainer

Moni vannoo aloittavansa treenaamisen tai laihduttavansa ”sitten kun on taas motivaatiota.” Sitä päivää on turha jäädä odottelemaan, sanoo personal trainer.

Päätitkö herkutella ”vielä tämän viikonlopun”?­

14.1.2018 14:20

Pitäisi laihduttaa, uudenvuodenlupauskin tuli tehtyä – mutta voisihan sitä vielä tämän viikonlopun herkutella ja vasta maanantaina aloittaa. Tuttu ajatuskuvio?

Moni tiedostaa, että normaalipainoon tulisi pyrkiä, koska se olisi hyväksi terveydelle ja koko loppuelämälle, mutta jostain syystä motivaatio muutosten tekemiseen on hukassa. Tilanne voi pysyä muuttumattomana pitkään, vuosiakin.

– Minusta motivaatio on aivan yliarvostettua, tokaisee personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi.

Hän sanoo, että elämäntapoja voi alkaa korjata pala kerrallaan, sillä jokainen terveysteko, pienikin, vie eteenpäin ja parempaan suuntaan.

– Kun pienistä teoista alkaa saada tuloksia, ne tuovat motivaatiota ja halun tehdä lisää. Kun parantaa vähän syömistä ja unta ja lisää pikkuisen liikuntaa, yhtenä päivänä huomaa että ”oho, minähän olen tänään virkeämpi” tai jaksaa kävellä portaat hengästymättä.

– Näistä pikkupisaroista voi kasvaa puro, joka lumipalloefektin tavalla kasvattaa motivaatiota.

”Jos motivaatiopuuskia jää odottelemaan, saa kyllä tosissaan odottaa”

Motivaation yliarvostamisella Marjaniemi tarkoittaa sitä harhaluuloa, että vain todella motivoitunut, innostunut ja inspiroitunut laihduttaja pääsee tavoitteeseensa.

– Kaikilla varmasti on kokemusta näistä tunteista: tehdään innoissaan suunnitelmia ja täytetään kalenteria treeneillä. Mutta tunteet ovat ailahtelevaisia, niitä tulee ja menee.

– Jos näitä motivaatiopuuskia jää odottelemaan, saa kyllä tosissaan odottaa. Kuinka harvoin sitä tulisikaan käytyä liikkumassa, jos aina pitäisi olla super-inspiroitunut ja huippumotivoitunut!

 Ihan hirveitä ovat minusta motivaatiojulisteet, joissa oikein rasvaton nainen hikoilee treeneissä seksikkäästi, ja päälle on läntätty jokin kamala lause. Tuollainen aiheuttaa vain alemmuudentunnetta ja lannistaa, eikä puhuttele monenkaan sisäisiä arvoja.

Marjaniemen kokemuksen mukaan motivaatio kasvaa tekemällä.

– Siksi voi olla ihan hyvä juttu, että joskus vähän potkii itseään takamukselle ja sillä tavalla saa itsensä liikkeelle. Tyypillisesti motivaatio löytyy viimeistään kolmannen kyykkysarjan jälkeen – ja vaikkei näin kävisi, harvoin kuitenkaan kaduttaa, että tuli lähdettyä treenaamaan.

Miksi tavoite on tärkeä juuri itsellesi?

Valmennuksissaan Marjaniemi ohjaa painonpudottajia kaivamaan motivaatiota pintatason ”bikinikuntoa” syvemmältä.

– Ihan hirveitä ovat minusta motivaatiojulisteet, joissa oikein rasvaton nainen hikoilee treeneissä seksikkäästi, ja päälle on läntätty jokin kamala lause. Tuollainen aiheuttaa vain alemmuudentunnetta ja lannistaa, eikä puhuttele monenkaan sisäisiä arvoja.

Motivaatiokuvien tuijottamisen sijaan Marjaniemi kehottaa ottamaan kynän käteen ja pohtimaan paperilla omaa, sisäistä motivaatiota.

– Monesti ihmisillä on mielessään jokin ”pitäisi”-juttu. Lähde purkamaan kynän ja paperin kanssa, miksi se on itsellesi tärkeää.

Pitäisi-tavoitteiden ongelma on niiden ympäripyöreys ja ulkokohtaisuus.

– Lääkäri sanoo, että pitäisi laihduttaa, tai tiedät yleisellä tasolla, että ylipaino on riski terveydelle.

Itseä oikeasti puhuttelevaa motivaatiota voi kaivaa esille kysymällä, miksi tavoite on juuri itselle tärkeä.

Monelle painonpudottajalle tällainen itsetutkiskelu saattaa olla uutta.

– Voi käydä niin, että kun käyttää asian miettimiseen vaikka puoli tuntia, ulkoisesta ”pitäisi”-tavoitteesta voikin tulla sisäinen palo juttuun, ja se auttaa sitoutumaan omaan tavoitteeseen.

– Kun lähtee kaivelemaan vähän syvemmältä voi huomata, että ehkä haluaa päästä ylipainosta eroon siksi, että on virkeämpi, jaksaa vielä työpäivän jälkeenkin olla läsnä perheensä kanssa ja pysyy terveenä. Ja onhan se kiva lisä, että kroppa on normaalipainoinen ja hyvinvoiva.

Kokeile keppiä ja porkkanaa

Keppi ja porkkana -ajattelu on tehokas keino parantaa muutoksen kustannuslaskelmaa – eli sitä, miten saat muutoksen tuntumaan paremmalta vaihtoehdolta kuin vitkastelun ja paikallaan pysymisen.

– Mieti että jos jatkat tällä tavalla vuodesta toiseen, mikä on se iso keppi, joka siellä ehkä odottaa. Onko se sairaus tai se, ettet jaksa leikkiä lastesi tai lastenlastesi kanssa?

Jos keppi-ajatus tuntuu liian ahdistavalta, siirrä se mielessäsi sivummalle ja keskity porkkanoihin eli kohti-tavoitteisiin.

– Porkkana voi olla ajatus siitä, että jos tekisit nyt muutoksen, minkälaisessa kunnossa olisit vuoden kuluttua. Ylipainon pudottamisen jälkeen sinulla olisi parempi kunto ja olisit energisempi – mitä sinulle tärkeitä asioita tämä mahdollistaisi?

Tehokuurin sijaan luo pysyviä rutiineja

Kun on saanut omia arvojaan kaivelemalla ja pohtimalla sisäisen motivaationsa heräteltyä, sitä kannattaa käyttää pysyvien rutiinien luomiseen alkuvuoden tehokuurin sijaan.

– Luo pienistä käytännön muutoksista rutiineja, joita alat tehdä automaattisesti. Silloin sinun ei enää joka kerta tarvitse keskustella itsesi kanssa, jaksaisitko tänään lähteä lenkille vai et.

Marjaniemi muistuttaa, että meillä on sisäinen taipumus automaatioihin.

– Esimerkiksi kun on tylsää, kävelee automaattisesti jääkaapille ja katselee, että mitähän sitä söisi tähän tylsyyteen.

Onneksi myös hyvistä tavoista voi luoda automaatioita. Mitä rutiininomaisempaa tekemisestä tulee, sitä vähemmän tarvitset siihen motivaatiota.

– Jos käyttää alkuvuoden innostusta, tahdonvoimaa ja motivaatiota luomaan itselleen hyviä rutiineita, se kyllä palkitsee aika muhevasti loppuelämän ajan! Marjaniemi kannustaa.

Terveys kohenee pienelläkin painonpudotuksella

  1. Ylipainosta kannattaa pyrkiä eroon, sillä pienikin painonpudotus on terveydelle eduksi.

  2. Viiden prosentin painonpudotuksella saat aineenvaihdunnallisia hyötyjä, eli jos esimerkiksi satakiloinen onnistuu pudottamaan ylipainostaan viisi kiloa, terveys kohenee jo.

  3. Aineenvaihdunnallisia hyötyjä ovat esimerkiksi rasvamaksan paraneminen, sokeritasapainon ja rasva-arvojen korjaantuminen sekä kohonneen verenpaineen lasku.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?