5 helppoa kikkaa, joilla saat annoskoon haltuun - Laihdutus - Ilta-Sanomat

5 helppoa kikkaa, joilla saat annoskoon haltuun

Lautastakaan ei ole pakko syödä tyhjäksi.

2.1.2018 7:14

Annoskoon pienentäminen on tunnettu keino pitää kilot kurissa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisillä on tapana syödä enemmän, jos heidän annoskokonsa ovat suurempia.

Näillä nikseillä saat tuunattua annoskokoa järkeväksi.

1. Ota pienempi lautanen

Pienemmän lautasen – ja mukin – käyttäminen auttaa pitämään annoskoon hallittuna.

2. Pidä kiinni lautasmallista

Jaa annos pienelläkin lautasella lautasmallin mukaan.

Puolet lautasesta pitäisi täyttää kasviksilla, kuten raasteilla ja kasviöljypohjaisella kastikkeella. Raasteiden sijaan voit syödä myös salaattia kasviöljyn kera. Perunan, täysjyväpastan tai muun täysjyvälisäkkeen osuus annoksesta on noin neljännes.

Noin neljännes lautasesta jää kala-, liha- tai munaruoalle tai vaihtoehtoisesti palkokasveille, pähkinöille tai siemeniä sisältävälle kasvisruoalle. Näin annos pysyy tasapainoisena ja saat kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

3. Opettele arvioimaan, mutta unohda kalorien kyttääminen

– Laskemisen sijaan riittää, kun tietää tavallisimmin syömiensä ruokien kaloritiheyden, eli paljonko sadassa grammassa on kaloreita, sanoi professori Pertti Mustajoki tässä jutussamme.

Useimmissa vihanneksissa on sataa grammaa kohti varsin vähän kaloreita, kuten tästä taulukosta näkyy. Sadassa grammassa perunalastuja voi puolestaan olla jopa yli 500 kaloria. Kun vatsan täyttää pääasiassa ruoalla, jonka kaloritiheys on alhainen tai kohtuullinen, olo tuntuu kylläiseltä ja energiamäärä ei karkaa pilviin. Grammojen hahmottamiseen käy avuksi myös keittiövaaka.

Voit arvioida annoskokoa muillakin tavoin, kuten omaa kättä käyttämällä: kämmenellinen proteiinia, peukalollinen rasvaa, nyrkillinen hiilihydraatteja ja reilusti kasviksia.

4. Syö säännöllisesti

Tämä on klassikko. Jos nälkä kasvaa liian suureksi, syöt helposti myös liian suuren annoksen.

5. Kaada maito mukiin ennen kahvia

Juotko jumbokokoisia latteja? Kaada ensin maito mukiin ja lisää vasta sitten kahvi, ehdottaa Everyday Health -sivusto. Näin pystyt helpommin säännöstelemään, kuinka paljon maitoa mukiin lorautat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?