Jouluherkkujen kaloreissa hurjat erot – katso jättivertailu - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Jouluherkkujen kaloreissa hurjat erot – katso jättivertailu

Joulunakin on lupa noudattaa lautasmallia.

Julkaistu: 21.12.2017 6:45

Vaikka ylensyönti liittyykin oleellisesti joulunviettoon, kevyemmillä vaihtoehdoilla voit ”säästää” satoja kaloreita.

Ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Sydänliitosta vinkkaa suunnittelemaan tarkkaan, millaisia herkkuja jouluksi hankitaan: joulupöydän ei ole pakko notkua kymmenistä vaihtoehdoista, sillä vähempikin riittää.

– Mitä enemmän erilaisia vaihtoehtoja on, sitä enemmän tulee syötyä. Kun herkkuja on vähemmän, syöminen pysyy kohtuudessa, toteaa Pusa ja muistuttaa, että ihminen saavuttaa kylläisyyden tunteen makua kohtaan – ei syötyä määrää kohtaan.

Pää kylmänä kaupassa

Kauppaan kannattaa mennä huolella laaditun ostoslistan kanssa ja pitää pää kylmänä. Hamstraaminen on huono idea myös ruokahävikin kannalta.

Myös suklaakonvehteja ja muita karkkeja on vaikea vastustaa, jos niitä on kaapit täynnä.

– Konvehdit kummittelevat mielessä niin kauan, että ne on syöty pois. Tämänkin takia valinnat on hyvä tehdä jo kaupassa. On parempi, ettei hanki mitään liikaa.

Konvehdeille ei oikein ole kevyempiä vaihtoehtoja, mutta salaateissa löytyy valinnanvaraa: Pusa suosisi vihersalaatteja, sillä ne ovat huomattavasti kevyempiä kuin majoneesipohjaiset lisukkeet.

Suunnittele

Suunnitelmallisuus on paikallaan myös joululeivonnaisten valmistuksessa, sillä mitä enemmän herkkuja leipoo, sitä enemmän niitä tulee syödyksi. Alkossakin on hyvä pitäytyä tiukasti ostoslistassa.

Pusan mukaan parin päivän herkuttelu ei vielä vaikuta terveyteen, joten morkkiksen poteminen on turhaa.

– Kielletyt herkut ovat kaikkein houkuttelevimpia. Kun antaa itselle luvan syödä, nautinnossa ei ole kielletyn herkun makua, eikä tule ahmittua niin paljon, hän muistuttaa.

  • Katso taulukoista, miten voit keventää perinteisiä herkkuja.

Jos taulukko ei näy, voit katsoa sen täältä.

4 vinkkiä joulupöytään

1. Rasva on ravintoaineista kaikkein kaloripitoisinta. Jouluherkuista petollisimpia ovatkin juuri rasvaiset juustot, majoneesipohjaiset salaatit ja sillit, pasteijat, suklaakonvehdit, joulutortut ja monet muut leivonnaiset ja jälkiruuat.

2. Jos haluaa välttyä ylimääräisiltä kaloreilta, laatikkoruokia ei kannata tuunata kermalla. Majoneesin taas voi aivan hyvin korvata vähärasvaisella turkkilaisella jugurtilla. Juustoissakin on tarjolla vähemmän rasvaa sisältäviä vaihtoehtoja.

3. Joulupöydässäkin on lupa noudattaa lautasmallia: kun täyttää puolet lautasesta kasviksilla ja kevyillä salaateilla, energiamäärä pysyy kohtuullisena.

4. Alkoholi sisältää lähes yhtä paljon energiaa kuin rasva. Mitä väkevämpi ja makeampi juoma, sitä enemmän siinä on energiaa. Esimerkiksi 0,33 litran keskiolutpullollisessa on 133 kaloria ja yksi 12 cl annos puna- tai kuohuviiniä sisältää 84–120 kaloria.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?