Kituutatko itsesi lihavaksi? 5 tehokasta tapaa aktivoida aineenvaihduntaa

rac

Julkaistu:

Aineenvaihdunta
Kitudieetit jos mitkä vaikeuttavat painonhallintaa, uskoo ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin.
Paino nousee, paniikki! Aloitat seuraavan laihdutuskuurin jo ennen kuin kroppasi on ehtinyt palautua edellisestä. Lopulta päädyt kierteeseen, jossa paino alkaa hilautua joka laihdutuskerran jälkeen yhä ylemmäs. Painon ja syömisen hallinta vaikeutuu samaa tahtia.

Ei niin tavaton tarina, sanoo ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin. Hän uskoo, että vähäenergiset dieetit voivat kerryttää ylikiloja. Marin on kirjoittanut aiheesta kirjan Aktivoi aineenvaihduntasi (Otava).

Miten ylikiloja voi kertyä sillä, että ei syö tarpeeksi?

– Kehossa on säätelyjärjestelmiä, jotka pyrkivät pitämään painon muuttumattomana. Jos esimerkiksi syömme yhdellä aterialla tarvetta enemmän, kylläisyyden tunne ja energiankulutus lisääntyvät. Mikäli energiaa saadaan liian vähän, ruokahalu kasvaa ja energiankulutus vähenee, kun esimerkiksi lepoaineenvaihdunta hidastuu, Marin sanoo.

Jos olemme kitukuurilla eli hyvin vähänenergisellä ruokavaliolla, keho pyrkii hidastamaan laihtumista. Se on Marinin mukaan yksi elimistön keino selviytyä tiukasta tilanteesta.

– Mitä rajumpia keinoja laihtumiseen käytetään tai mitä hoikempaan kuntoon laihdutetaan, sen voimakkaammin keho vähentää energiankulutusta. Kun kitukuuri aikanaan loppuu, aineenvaihdunta on matalalla ja ruokahalu kohonnut. Kiloja alkaa kertyä takaisin, kun energiansaanti nousee äkillisesti, mutta aineenvaihdunta ja hormonitoiminta eivät ehdi mukaan muutokseen, Marin sanoo.

Keho kerää painoa ikään kuin seuraavan kitukuurin varalle ja nostaa Marinin sanoin myös ”painon asetusarvoa”.

Voiko aineenvaihduntaa aidosti aktivoida?

Ylilihava tai ylilaiha, aineenvaihduntasi voi olla heikentynyt. Marinin mukaan voit kuitenkin vaikuttaa siihen.

– Jos olet saanut aineenvaihdunnan hitaalle esimerkiksi toistuvilla dieettisekoiluilla, voit parantaa sitä lopettamalla jatkuvat energiarajoitukset ja normalisoimalla syömisesi. Jatkuva laihduttelu ja laihduttamisesta haaveilu ei kannusta syömään normaalisti, päinvastoin.

Yksittäisten ruoka-aineiden merkitys aineenvaihdunnan vauhdittamisessa on Marinin mukaan varsin vähäinen. Isot linjat, kuten säännöllinen liikunta, tasapainoinen energiansaanti ja riittävä uni ovat oleellisempia.


5 vinkkiä aineenvaihdunnan aktivointiin:

1. Lisää matalatehoista hyötyliikuntaa

Aineenvaihdunta kiihtyy kun pidät itsesi liikkeessä. Hyvänä vähimmäisvaatimuksena voi pitää esimerkiksi 10 000 askelta päivittäin.

2. Lisää lihaskuntotreeniä

Mitä enemmän lihasmassaa, sen vilkkaammin aineenvaihdunta toimii. Lihaskuntotreeni parantaa myös lihasten aineenvaihduntaa joka vähentää lihaskipuja ja jäykkyyttä.

3. Opettele ruokavalioon selkeä rakenne

Ala syödä riittävästi ja säännöllisesti 3–4 tunnin välein. Kun syöt riittävästi ja säännöllisesti viikon jokaisena päivänä, syöminen pysyy hallinnassa myös silloin, kun herkuttelet. Riittävä energiansaanti takaa, että aineenvaihdunta pysyy vilkkaana.

4. Lopeta toistuva kitulaihdus

Riittävä energiansaanti pitää aineenvaihdunnan kunnossa, joten älä aloita taas uutta kitukuuria. Toimiva laihdutus ei tarkoita sitä, että kilot lähtevät nopeasti, vaan sitä että ne pysyvät poissa. Mitä useammin ja pidempään olet kitudieetillä, sen vaikeammaksi painon ja syömisen hallinta muuttuvat – aineenvaihdunnan hidastumisen seurauksena.

5. Nuku riittävästi

Liian vähäinen uni vaikeuttaa syömisen hallintaa, sillä se vaikuttaa syömistä sääteleviin hormoneihin. Hyvin levänneenä on helpompi lähteä liikkumaan ja tehdä terveellisiä valintoja. Kun huolehdit että nukut 7–8 tuntia yössä, aineenvaihduntakin toimii paremmin.

Näillä keinoilla vaikutat suotuisasti koko terveyteesi.

– Jaksat paremmin arjessa ja urheilussa, pysyt terveenä, parannat syömisen hallintaa ja saavutat myös itsellesi sopivan painon, Marin sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt