Varo näitä merkkejä – 5 yllättävää asiaa paljastavat, että syöt liikaa proteiinia

rac

Julkaistu:

Proteiini
Proteiini on välttämätön ravintoaine, mutta liian suuret määrät voivat tehdä hallaa terveydelle.
Vältteletkö viljoja ja popsit innolla proteiinia? Pysähdy hetkeksi ja tarkista, kuinka paljon proteiinia päivässä saat.

Ravitsemusasiantuntijoilla ja lääkäreillä on jo pitkään ollut huoli siitä, että moni suomalainen syö turhankin paljon proteiinia. Se ei ole hyväksi terveydelle.

Proteiinit muodostuvat aminohapoista, jotka sisältävät muun muassa typpeä.

– Elimistölle typpi on myrkky, joka maksan ja munuaisten pitää poistaa. Tämän vuoksi ylenmääräinen proteiini on rasite, ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen sanoo.

Pahimmillaan munuaiset voivat jopa vaurioitua.

Jutun alussa olevalla videolla kerrotaan, millaisia proteiinimääriä suositellaan urheilijoille.

Miten proteiinin liikasaannin voi tunnistaa?

1. Et noudata lautasmallia

Suositeltu proteiinin määrä on reilu gramma kehon painokiloa kohden, mutta sen varsinainen tarve on pienempi: 0,6 grammaa. Terveen ihmisen on silti turha laskea grammoja, sillä proteiinia saa tarpeeksi lautasmallia noudattamalla.

Mallin mukaan kala-, liha- tai munaruoan osuus lautasesta on noin neljännes. Sen voi korvata myös palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla.

2. Olet koko ajan janoinen

Jotta munuaiset saavat typen poistettua, niiden täytyy lisätä myös veden eritystä. Virtsan kehittämiseksi on juotava enemmän, ja silloin tulee kovempi jano.

3. Sinulla on ummetusta tai ripulia

Runsas proteiinin syönti voi johtaa siihen, että ruokavaliosta tippuu pois muita hyödyllisiä ravintoaineita. Esimerkiksi suolistolle tarpeelliset kuidut ja marjat uhkaavat jäädä vähemmälle, koska proteiini tekee kylläiseksi. Kuidut ovat myös tärkeää ravintoa hyville suolistobakteereille.

Suolistobakteereiden merkityksestä voit oppia lisää alla olevalta videolta.


4. Mielialasi vaihtelee

Hiilihydraattien ja kuitujen vähyys voi tuntua mielialassasi, Women’s Health -lehti muistuttaa. Jotkut tuntevat olonsa proteiinirikkaalla ruokavaliolla energisiksi, toisilla taas voi olla veto poissa. Myös kuiduista tykkäävät hyvät suolistobakteerit vaikuttavat aivojesi toimintaan, sillä suolistossa valmistuu aivoille tärkeitä välittäjäaineita.

5. Painosi on nousussa

Proteiinirikas ruokavalio on ollut laihduttajien suosiossa, mutta se ei ole oikotie onneen: liika proteiini kertyy herkästi rasvaksi vyötärölle.

Terveyskirjaston mukaan painonhallinnassa onnistuneille henkilöille on ollut ominaista kasvisten ja täysjyväviljatuotteiden runsas käyttö, rasvan ja sokeripitoisten juomien vähentäminen, aterioiden säännöllisyys ja annosten kohtuullisuus.

6. Hengityksesi haisee pahalle

Jos painat hiilihydraatit ruokavaliossasi todella matalalle, saatat päätyä ketoosiin. Sen yksi merkki on ikävän hajuinen hengitys.

Täältä voit poimia lisää vinkkejä siihen, miten proteiinia kannattaa syödä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt