Eeva, 58, ja Pekka, 60, laihduttivat yhteensä yli 40 kiloa – näin ”paino putosi kohinalla” - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Eeva, 58, ja Pekka, 60, laihduttivat yhteensä yli 40 kiloa – näin ”paino putosi kohinalla”

Hymy on kevenneen elämän myötä herkässä.

Hymy on kevenneen elämän myötä herkässä.

Julkaistu: 25.10.2017 16:43

Oululaispariskunta muutti elämäntapansa yhdessä. Heidän opeillaan muutkin voivat onnistua.

Elämää mullistava lahja. Sellaisen oululainen Eeva-Liisa Kylmänen, 58, sai pari vuotta sitten tyttäriltään. He juhlistivat Eeva-Liisan syntymäpäivää kuntokeskuksen kortilla. Lahjan antajilla oli kuitenkin yksi ehto: molempien – myös heidän isänsä Pekan, 60, – oli suostuttava kunnonkohotukseen. Kortin mukana tuli video, jossa valmentaja Mikko Törmälehto maanitteli pariskuntaa tarttumaan tilaisuuteen.

Pikakelaus tähän päivään paljastaa tulokset. Pekka on laihtunut 40 kiloa ja Eevan kropasta on kadonnut 50 senttiä. Pariskunta käy salilla useita kertoja viikossa. Moinen onnistuminen ei ole itsestäänselvyys, ei Kylmäsillekään.

– Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovimme Mikon kanssa, että ketään ei pakoteta. Pekan piti nukkua muutaman yön yli ennen kuin hän suostui, Eeva kertoo.

Pekkaa jännitti, sillä ylipainoa oli kertynyt vuosien varsilla salakavalasti, liikunta oli jäänyt, ja makkara maistui turhankin hyvin. Mitä jos tästä herkusta olisi kokonaan luovuttava? Eevakaan ei ollut kovin hyvässä kunnossa. Tytöt olivat kuitenkin muuttaneet kotoa ja Kylmäset olivat kaivanneet yhteisiä harrastuksia. Yhdessä he voisivat onnistua!

Kuvituskuva

Oppi numero yksi: aloita keittiöstä

Kuntoremontin peruskorjaus alkoi keittiöstä. Kylmäset eivät enää jättäneet aamupalaa välistä ja täyttivät ruokalautasen lautasmallin mukaan, suurimmaksi osaksi kasviksilla.

– Pekka otti valokuvia annoksista ja ihmetteli, kuinka järkyttävän isoja ne olivat. Silti paino alkoi tippua kohinan kanssa. Ruoka oli käsittämättömän hyvää, Eeva sanoo.

Syömiseen tuli säännöllinen rytmi.

– Aikaisemmin kun tulimme töistä kotiin, molemmat kiskoivat leipää neljä siivua ja makkaraa päälle. Oli hyvä olo hetken aikaa, sitten kumpikin meni napsimaan lisää. Nyt teemme kunnon ruokaa, emmekä syö limppua kuin pari palaa.

Onnistuneeseen muutokseen kuuluu myös se, että satunnainen herkuttelu on sallittua. Mikään ei ollut kiellettyä, ei edes pizza.

– Kun lapsenlapset olivat viime viikonloppuna meillä, paistoimme lettuja, mutta söimme vain yhdet, Eeva sanoo.

Kuntosalilla projekti alkoi helpoimmasta päästä. Kylmäset tekivät liikkeitä oman kehon painolla, ja treenasivat oikeita liikeratoja sekä liikkuvuutta. Venytykset, askelkyykyt ja kuminauhan avustuksella tehtävät leuanvedot tulivat tutuiksi.

– Kyykyissä oli aluksi vaikea pysyä pystyssä, Eeva tunnustaa.

Edistystä tuli askel kerrallaan.

Oppi numero kaksi: hyvä kunto auttaa jaksamaan arjessa

On syksy, Kylmäset puuhastelevat mökillä. Marjastusta, sienestystä ja kaikenlaista puusavottaa.

– Paita ei enää kastunut. Ennen se painoi hiestä kaksi kiloa, Pekka kertoo huomanneensa.

Puiden kanto sujui kuin nuorena. Eeva puolestaan ihasteli palautunutta notkeuttaan.

– Nousin saunan lauteilla kuin huomaamatta istumaan suorin vartaloin. Aikaisemmin tarvitsin jonkun vetämään.

Eräänä päivänä Kylmäset menivät töiden jälkeen salille, sitten tyttären luo maalaamaan.

– Kun nousin jakkaralle, tasapaino pysyi, vaikka toisessa kädessä oli pensseli ja toisessa maaliastia. Se oli ihanaa, Eeva sanoo.

Pekka uskalsi vuosien jälkeen nousta portailla ilman pelkoa niiden särkymisestä. Kengät oli helppo sujauttaa jalkaan ja solmia nauhat. Marjoja Kylmäset poimivat enemmän kuin koskaan, hilloja ainakin 30 litraa ja puolukoita vielä enemmän. Selkä ei enää kipeytynyt, ja pystyssäkin oli helpompi pysyä.

Oppi numero kolme: älä anna periksi laiskuudelle

Nyt en vaan jaksa, Pekka ajattelee. Mutta sisuuntuu. Kamat kassiin ja salille! Liikunnan jälkeen olo on taas energinen. Laiskuudelle ei kannattanut antaa periksi.

– Suurin kynnys on saada reppu kasaan ja ovi auki. Se auttaa, että salille on älyttömän kiva mennä, porukka tervehtii toisiaan ja olo on treenin jälkeen niin hyvä, vaikka on kuinka poikki, Pekka sanoo.

Kynnys ylitettiin monta kertaa. Jos toinen Kylmäsistä ei jaksanut, toinen kannusti. Myös tyttäret kannustivat ja chattailivat valmentajan kanssa.

– Nyt on mukavaa, kun pystyn laittamaan koon 34 farkut jalkaan. Olo on kevyempi ja itsevarmempi, Eeva sanoo.

Pekka muuttui niin, että häntä ei kaikkialla edes tunnistettu.

– Ainoa haittapuoli tässä oli se, että vaatekaappi meni uusiksi. Viiden äksän paidat vaihtuivat kahden äksän paitoihin, Pekka myhäilee.

Kuvituskuva

Oppi numero neljä: älä aseta alussa liian kovia tavoitteita

Salille tiistaina ja torstaina, sunnuntaina myös. Lisäksi kävelylenkkejä ja touhuamista mökillä. Tällainen on tätä nykyä Kylmästen kuntoiluviikko.

– Olemme lisänneet myös hyötyliikuntaa. Kävelemme mahdollisuuksien mukaan kuudenteen kerrokseen, jätämme auton kauemmas, ja hoidamme kaupungissa asiat kävellen, Eeva kertoo.

Tavoitteet olivat alussa maltillisemmat, myös laihtumisessa. Pudonneiden kilojen sijaan mittarina oli kehonkoostumus eli lihasten ja läskin määrä.

– Vaikka muutos ei ihan joka viikko näkynyt puntarissa, se näkyi kropassa. Läskiä lähti ja lihasta tuli tilalle. Pekka kävi 60-vuotistarkastuksessa ja lääkäri totesi, että hupsheijaa mikä muutos, Eeva sanoo.

Uudesta energiasta ja elämäntavasta olisi Kylmästen mukaan vaikea ja järjetöntä luopua.

– Lihakset eivät pysy sohvalla istumalla. Haluan olla hyvässä kunnossa vaikka kuinka kauan. Cooperin testinkin kokeilin ja hyvin meni, Pekka sanoo.

Eeva haaveilee yhä isompien punttien nostamisesta.

– Olen itse ajatellut alkaa maailman vahvimmaksi mummoksi. Nuorempien miesten kanssa on kiva vertailla painoja, pitää vähän kilpailuviettiä olla.

Tuoreimmat osastosta