Haluatko vihdoinkin eroon ikuisesta laihdutuksesta? Personal trainer neuvoo 14 keinoa pysyvään muutokseen - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Haluatko vihdoinkin eroon ikuisesta laihdutuksesta? Personal trainer neuvoo 14 keinoa pysyvään muutokseen

Asiantuntija kertoo, mitkä asiat kannattaa tehdä toisin, jotta vältyt jojoilulta.

Pysyvä elämäntapamuutos on mahdollista, vaikka kilot olisivat aiemmin tulleet takaisin. Kuvituskuva.

30.9.2017 13:49

Luuletko kokeilleesi jo kaikki keinot, jotta saisit painosi hallintaan?

Todennäköisesti olet yrittänyt päästä ylipainosta eroon enemmän tai vähemmän samalla kaavalla, sanoo personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi.

– Moni sanoo kokeilleensa ”aivan kaikkea”. Kun katsotaan tarkemmin, on pidetty herkkulakkoja, tipattomia kuukausia, syöty laihdutusruokaa, ja niin edelleen. Pohjimmiltaan kaikki keinot ovat siis perustuneet siihen, että ruoasta on nipistetty liikaa jonkin tietyn ideologian mukaan.

Marjaniemi sanoo, että näillä keinoilla toki onnistutaankin pääsemään liikakiloista eroon – hetkellisesti.

– Herkkulakot ja muut kuurit ovat liian rajoittavia sekä fysiologisesti että mielen kannalta. Kun syömisestä nipistetään liikaa, kilot tulevat aina takaisin, koska ei ole omaksuttu pysyviä elämäntapoja.

Tiukat säännöt syömisessä altistavat myös repsahduksille.

– Ajatusmaailma on hyvin ehdoton: joko mennään täydellisen suunnitelman mukaan tai sitten siitä repsahdetaan kunnolla ja ehkä jopa jäädään sille tielle.

Rauhallinen alku toimii paremmin kuin motivaatioriuhtaisu

Jos tällainen kompastelu painonhallinnassa kuulostaa tutulta, Marjaniemi suosittelee erilaista lähestymistapaa.

– Mieti, olisitko nyt valmis elämäntapamuutokselle. Menisit ajoissa nukkumaan, hakisit tukea kavereilta tai perheeltä ja opettelisit stressinhallintaa sekä joustavaa otetta syömiseen.

– Tällainen alku toimii paremmin kuin lyhytnäköinen motivaatioriuhtaisu.

Siitäkään on turha masentua, jos olet tavoitellut normaalipainoa jo aiemmin, mutta muutos ei ole jäänyt pysyväksi.

– Omia ajatuksia voi kehystää eri tavalla. Älä ajattele, että olet aiemmin epäonnistunut. Ajattele sen sijaan, että sinulla on nyt paljon tietoa siitä, mikä ei toimi.

Personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antoi 14 vinkkiä tavoista, joilla pääset pysyvään muutokseen:

1. Tähtää pidemmälle

Painonpudotuksessa mietitään tulevaa lomamatkaa, hääjuhlia tai seuraavaa kesää. Ajattele sen sijaan viiden vuoden tähtäimellä. Tee sellaisia muutoksia, joita voit kuvitella noudattavasi myös viiden vuoden päästä.

2. Jaksa paremmin

Jaksaminen on pysyvän painonhallinnan kannalta ensiarvoista. Jos esimerkiksi töissä on aivan kestämätön tilanne, on tärkeä askel järjestellä työkuviot sellaisiksi, ettei työ kuluta loppuun.

3. Anna unelle aikaa

Painon pudottaminen univajeessa on fysiologisesti hankalaa. Jos nukut liian vähän, mikään dieetti tai treeni ei toimi tehokkaasti. Univajeessa painosta myös herkemmin putoaa lihasmassaa kuin rasvamassaa.

4. Luo aidosti toimiva ateriarytmi

Tyypillinen laihduttaja syö aamulla puuroa, lounaaksi kanasalaatin ja välipalaksi kahvin sekä hedelmän. Iltaan mennessä itsekuri on tiessään, ja keksipaketit huutavat kaapista. Kyseessä on klassinen ateriarytmivirhe.

Näennäisesti on syöty tasaisin väliajoin, mutta niin vähän, että nälkä ryöstäytyy käsistä illalla. Korjaa virhe syömällä proteiinipitoinen aamupala ja kunnollinen lounas lautasmallin mukaan. Ota välipalaksi vaikka rahka, leipä sekä hedelmä tai pähkinöitä.

5. Luovu tiukasta kontrollista

Mitä tiukemmin kontrolloit ruokailua, sitä todennäköisemmin paino tulee takaisin. Tutkimusten mukaan puolessa vuodessa painoa pudottavat eniten ne, jotka rajoittavat ruokailua ja liikkuvat eniten. Heillä kuitenkin laihdutetut kilot tulevat yleensä myös takaisin. Painonsa pysyvästi putoamaan saaneita yhdistää joustava ote syömiseen.

6. Opettele uusia taitoja

Laihdutuskuureista, joissa on tarkka ruokavalio, on vaikea oppia elämäntapaa. On taito osata valita maistuvia ruokia, jotka tukevat painonhallintaan. Opettele syömään terveellisesti: paljon kasviksia ja vähän prosessoitua ruokaa, mutta salli samalla myös poikkeustilanteet, kuten juhlat.

7. Ruokia ei kannata punnita

Keittiövaakaa ei kannata käyttää, koska et kuitenkaan loppuelämäsi ajan punnitse ruokia. Ammattiurheilijat punnitsevat ateriansa, mutta tavallisen painonpudottajan kohdalla keittiövaaka yleensä vain huonontaa ruokasuhdetta.

Tiukat säännöt syömisessä altistavat repsahduksille, sanoo personal trainer Maikki Marjaniemi.

8. Ymmärrä armollisuus oikein

Armollisuus itseä kohtaan käsitetään usein väärin tähän tapaan: olin armollinen ja annoin itseni syödä suruun kokonaisen suklaalevyn. Ajattele armollisuutta sitä kautta, mikä itsellesi on parasta. Jos olisit kohdannut itsesi kuin hyvän ystävän, olisit varmaankin käsitellyt surua jollakin muulla tavalla kuin hakemalla hetken mielihyvää sokerista.

Voit myös verrata itseäsi siihen, miten kohtelet lapsiasi. Tahdot heille parasta, joten tarjoat terveellisiä ruokia – mutta et syyttele pienistä herkkuhetkistä.

9. Kaiva ydinarvosi esiin

Kartoita, miksi juuri sinulle itsellesi on tärkeää päästä normaalipainoon. Ansana voivat olla ulkoa päin tulevat ajatukset. Moni laihduttaja haluaa olla bikinikunnossa, koska uskoo silloin kelpaavansa muille paremmin.

Kaivele niin kauan, että löydät omat ydinarvosi ja oikeat syyt elämäntapamuutokseesi. Jos laihdutat vain muille kelvataksesi, se saattaa käydä raskaaksi, ja sisälläsi voi jopa syntyä kapina koko painonpudotusta vastaan.

10. Löydä lempilaji

On ideaalitilanne, jos löydät rakkaan liikuntalajin – esimerkiksi aloitat kivan porukan kanssa tanssiharrastuksen. Silloin liikunta itsessään on jo palkinto.

11. Tee liikunnasta tapa

Jos omaa lempilajia ei löydy, lisää liikuntaa tavanmuodostuksen kautta. Päätä tietyt liikuntapäivät, pakkaa treenilaukku mukaan, ja mene suoraan töiden jälkeen liikkumaan. Pikkuhiljaa tulet kehittäneeksi rutiinin, ja jumpassa käyminen on itsestäänselvyys.

12. Malta olla realistinen

Alkuinnostuksessa tekee mieli lähteä liikkeelle monta kertaa viikossa, mutta vältä tämä klassinen virhe. Liian rankka aloitus johtaa siihen, että keho vaatii pian lepoa, tai sairastut esimerkiksi flunssaan. Aloita mieluummin kahdella liikuntakerralla ja kasvata myöhemmin kolmeen. Voit aina lisätä liikuntaa, kun kroppa on tottunut!

13. Käytä alkuinnostus hyödyksi

Syksyn alkuinnostuksen voi valjastaa hyötykäyttöön: tutustu eri lajeihin kokeilumielellä sen sijaan, että syöksyisit heti tekemään täysillä.

14. Anna itsellesi palkintoja

Jos tuntuu, ettei liikunnasta tuleva hyvä olo riitä itsessään palkinnoksi, palkitse itseäsi muilla tavoilla. Lenkin tai jumpan jälkeen sinua voi odottaa kotona lempilehtesi, hemmottelukylpy tai kynttiläillallinen puolisosi kanssa. Näin saat luotua positiivisia mielleyhtymiä liikuntahetkiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?