Ota superliike lankusta kaikki tehot irti – jo yhden minuutin treeni riittää

Julkaistu:

Lankutus
Lankutus on tehokas liike, jota voi tehdä vaikka kotona. Kysymys kuuluu kuitenkin, kuinka kauan lankutuksen pitää jatkua.
Laillistettu ravitsemusterapeutti sekä treeniasiantuntija Albert Matheny kertoo Women’s Health -lehdelle, että asia ei ole niin yksinkertainen, kuin yleensä ajatellaan. Hänen mukaansa lankutusta tulisi jatkaa kymmenestä sekunnista minuuttiin.

Personal trainer Doug Sklar neuvoo lankuttamaan kerrallaan minuutin ja liikkeen kolme kertaa.

– On kuitenkin OK aloittaa lyhemmillä pätkillä ja pitää tavoitteena minuutti lankutusaikaa, Sklar kertoo.

Lyhyempikin lankutusaika voi Sklarin mukaan kuitenkin riittää. Tehokkaan treenin saat myös lankuttamalla kymmenen sekuntia, jonka jälkeen pidät 5–10 sekunnin tauon ja jatkat lankuttamista tähän tapaan kuusi kertaa.

– Saat hyvin samanlaisen hyödyn tällä harjoituksella, koska harjoitat lihaksiasi saman verran kuin minuutin putkeen kestävällä lankutuksella.

Liian innokasta lankuttamista kannattaa välttää, jos keho ei ole tottunut siihen. Väkisin tehty lankutus voi saada aikaan alaselkäkipuja. Varmista myös, että asentosi on oikea.

Jos oikeanlainen lankutusasento mietityttää, ohjeet voit katsoa täältä.

Ilta-Sanomat kertoi aiemmin kolmesta naisesta, jotka testasivat kuukauden ajan portaiden käyttämistä hissin sijaan, 100 kyykkyä päivässä sekä minuutin lankutusta.

25-vuotias Viivi kokeili lankutusta. Kuukaudessa vatsalihakset eivät tulleet näkyvämmäksi, mutta treeni oli hänen mukaansa hyväksi.

Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta Virkisteristä kommentoi lankutusta näin:

– Lankutuksessa kehon etupuolen lihakset tekevät kovasti töitä. Istumatyöntekijä tarvitsee monipuolista treeniä myös esimerkiksi selän lihaksille, eli lankutus yksinään ei riitä liikunnaksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt