Laihdutus

Asiantuntija arvioi 5 erilaista dieettiä – katso, mikä on juuri sinulle sopivin tapa pudottaa painoa

Julkaistu:

Laihdutus
Pätkäpaasto, karppaus, vähäkalorinen dieetti vai kivikautinen ruokavalio?
Haluaisitko pudottaa painoa? Jos kilot eivät tunnu putoavan millään, tai kehitys on hidasta, voi syy löytyä esimerkiksi ruokavaliosta.

Ilta-Sanomat pyysi ravitsemusterapeutti Hanna Partasta arvioimaan erilaisia dieettejä.

Katso yllä olevalta videolta 8 arkista tapaa pudottaa painoa.

5:2-dieetti

5:2-dieetissä viikko on jaksotettu niin, että viitenä päivänä syödään normaalisti, kahtena päivänä paastotaan.

Partasen arvio:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Buumi on vähän laskenut, mutta dieetti sopii kyllä osalle. Hyvä puoli on varmaan se, että kun paastopäivinä naiset saavat syödä 500 kilokaloria ja miehet 600 kilokaloria, niin ihmisille tulee vähän käsitystä siitä, paljonko missäkin on energiaa. Tässä dieetissä oppii eri ruokien energiamääristä. Osalle on hyötyä siitä, että paastopäivät parantavat nälän ja kylläisyyden tuntemista. Dieetti sopii monille kiireellisille ihmisille, jotka saavat kahtena päivänä viikossa armoa. Silloin ei tarvitse välittää säännöllisestä ruokavaliosta. Tämä ruokavalio ei kuitenkaan sovi diabeetikoille, koska verensokerit saattavat heilahdella. Tätä ei myöskään suositella ihmisille, joilla on ahmimistaipumusta.

16:8-dieetti

16:8-dieetissä vuorokauden 16 tunnin aikana paastotaan, ja kahdeksan tunnin ikkunan aikana saa syödä.

Partasen arvio:

– Monilla annoskoot saattavat nousta aika suuriksi. Ihminen ehtii kahdeksan tunnin aikana syömään vaikkapa kolmesti tuhannen kilokalorin aterian, joten dieetti ei välttämättä laihduta. Jos pystyy pitämään annoskoot kurissa, tämä voi olla sopiva dieetti. En ehkä lähtisi tätä kokeilemaan ensimmäisenä laihdutusvaihtoehtona, varsinkaan painonhallinta-ajatuksella.

 

Pitää osata myös joustaa: jos on mummolla syntymäpäivä, voi ottaa palan kakkua.

Karppaus

Muutaman vuoden takainen muotivillitys. Karppauksesta puhutaan nykyään huomattavasti vähemmän, mutta vähän hiilihydraatteja sisältävät dieetit ovat yhä suosittuja.

Partasen arvio:

– Karppausdieettejä tuntuu olevan yhtä paljon kuin on karppaajiakin. Jotkut vähentävät hiilihydraatteja vain vähän, toiset enemmän. Jos urheilee paljon, palautumisprosessin tukemiseksi kannattaa syödä ainakin jonkin verran hiilihydraatteja. Sohvaperunoille ja toimistotyöläisille hiilareiden rajoittaminen voi olla hyvä asia, kunhan ei mennä äärimmäisyyksiin. Ruokavaliossa saisi kuitenkin olla jonkin verran hedelmiä ja marjoja. Niin sanottu järkikarppaus on mielestäni ihan ok. Pitää osata myös joustaa: jos on mummolla syntymäpäivä, voi ottaa palan kakkua. Ettei mentäisi uskonlahkolaisiksi hiilihydraattien välttämisessä.

Vähäkalorinen dieetti

Vähäkalorisessa ruokavaliossa lasketaan kaloreita. Periaatteessa se ei ratkaise, syödäänkö proteiinia, hiilihydraatteja tai rasvaa.

Partasen arvio:

– Tämäkin vaatii tietoisuutta. Yleensä kaloreita kannattaa rajoittaa ns. höttöhiilareista ja turhista rasvapitoisista ruoista. Nykypäivänä on toki paljon erilaisia apureita, kännykkäsovelluksia ja nettiruokapäiväkirjoja, jotka auttavat. Varsinkin numeroista pitäville tämä dieetti on oivallinen tapa katsoa, paljonko tulee syötyä ja mistä kaloreita tulee. Se motivoi oikeanlaiseen muutokseen, jos laskee pelkkien kaloreiden lisäksi sitä, mitä tulee mistäkin kuinka paljon. Tämäkin on toki työlästä. Jos täyttää ruokapäiväkirjaa, niin 2–3 viikkoakin antaa jo hyvän näkökulman omasta ruokavaliosta ja siitä, mitä kannattaa alkaa korjaamaan.

Paleo-dieetti

Paleoruokavalio jäljittelee kivikautista metsästäjä-keräilijöiden oletettua ruokavaliota. Se perustuu lihaan, kalaan, muniin ja kasviksiin. Esimerkiksi leipä, riisi, peruna, pasta ja sokeri ovat kiellettyjä.

Partasen arvio:

– Paljon riippuu siitä, miten paleodieetti kootaan. Jos lihavalmisteiden määrä pysy kohtuudessa, dieetti voi olla ok. Tämä kuitenkin rajoittaa paljon, koska viljakasvit ja palkokasvit ovat poissa. Dieetissä syödään paljon prosessoimatonta ruokaa, joten se vaatii ihmiseltä itseltään paljon ruuanvalmistusta. Sinänsä ruokavalio on haasteellinen. Jotkut paleodieettiläiset syövät aika paljon lihaa, mitä katson itse hieman pahalla. Osalle dieetti on niin rajoittava, että moni ei jaksa sitä kovin pitkään noudattaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt