Kolme naista testasi: Kuukausi kyykkäämistä, lankutusta tai portaita – näin pieni, päivittäinen muutos vaikutti

Julkaistu:

Me Naiset
Kolme naista testasi, mitä sata kyykkäystä, minuutti lankutusta ja portaiden kävely kuukauden ajan saavat aikaan. Entäpä mitä mieltä fysioterapeutti on näistä muutoksista?
Sanotaan, että toimistotyöläisten olisi hyvä seistä ja pysyä aktiivisena myös työpäivän aikana. Sen takia Me Naisten toimituksen kolme hyvän peruskunnon omaavaa toimittajaa halusi testata, saako pienillä, työpäivänkin lomassa onnistuvilla liikuntasuorituksilla tuloksia.

Laadimme jokaiselle kuukauden kestävän liikuntahaasteen: yksi käveli portaat, toinen lankutti vähintään minuutin ja kolmas teki sata kyykkyä viidesti viikossa. Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta sanoo, että haasteistamme portaiden kävely kuulostaa järkevimmältä.

– Jos portaat valitsee automaattisesti haasteen jälkeenkin, siitä on pitkällä aikavälillä äärimmäisen paljon hyötyä. Kannustan mihin tahansa liikuntahaasteeseen, kunhan niissä on järki mukana, Riikka Ilmivalta kertoo.

Minuutin lankutus

Lankutushaastetta testasi kilpaurheilutaustan omaava 25-vuotias Viivi, joka kutsuu itseään nykyään enemmän sohvaperunaksi ja istumatyöläiseksi.

– Lankku on mielestäni järkevä ja tehokas liike – ja sellainen, jonka arvelin joka päivä jaksavani tehdä. Syvät vatsalihakset ovat heikko kohtani, ja toivoin voivani treenata niitä lankuttamalla. Otin tavoitteeksi lankuttaa ainakin minuutin joka päivä hyvässä asennossa päkiöiden ja varpaiden sekä kyynärvarsien varassa.

Tuliko tuloksia?

Kuukaudessa vatsalihakset eivät tulleet näkyvämmäksi, mutta muuten treeni oli hyväksi. Alkuharjoittelun tärinä väheni huomattavasti, vaikka välillä minuutin lankku oli aika tuskaa.

– Lankutusaikaa vaihtelemalla ja kasvattamalla voisi saada selvempiä tuloksiakin, ja minuutin lankku toimii toivottavasti jonkinlaista keskivartalonhallintaa ylläpitävänä minitreeninä, Viivi kertoo.

Fysioterapeutti Riikka Ilmivallan kommentti:

– Lankutuksessa kehon etupuolen lihakset tekevät kovasti töitä. Istumatyöntekijä tarvitsee monipuolista treeniä myös esimerkiksi selän lihaksille, eli lankutus yksinään ei riitä liikunnaksi.

Portaiden kävely

Uintia, kotijumppaa ja tanssimista harrastava Hertta, 32, luopui kuukaudeksi hissin käyttämisestä työpaikalla. Hän käveli arkisin neljännessä kerroksessa sijaitsevan työpaikkansa portaat yleensä neljä kertaa päivän aikana. Rappuja kertyi päivittäin noin 288 ja kuukaudessa noin 6048.

– Kävelen kaupungissa yleensä päivittäin joka paikkaan. Nyt ostin Helsingin sisäisen liikenteen kuukausilipun ja hyötyliikunta väheni hurjasti. Olen hoikka, mutta jo kahden kuukauden päivittäinen hyötyliikunnan korvaaminen HSL:n lipulla kerrytti ainakin pari lisäkiloa. Halusin lisätä hyötyliikuntaa kävelemällä portaat ja myös seisomalla osan työpäivästäni, Hertta kertoo.

Lue lisää: Kaksi toimistotyöläistä ryhtyi seisomaan osan työpäivästään – kuukaudessa huomattavia tuloksia.

Tuliko tuloksia?

– Portaiden kävely sai veren kiertämään kropassa ja se verrytti mukavasti istumisesta puutunutta kroppaa. Jo kuukaudessa tuli näkyviä ulkonäkömuutoksia. Reidet ja peppu kiinteytyivät selkeästi. Reisilihaksiin tuli hieman enemmän voimaa ja peppu pyöristyi.

Fysioterapeutti Riikka Ilmivallan kommentti:

– Erinomainen liikuntahaaste! Sosiaalinen paine saa monesti valitsemaan hissin, mutta portaiden käveleminen palkitaan. Kuormittavaa tehotreeniäkin tarvitaan, mutta arjen aktiivisuus rakentaa pohjan terveelle ja hyvinvoivalle elämälle. Runsas arkiliikunta myös vaikuttaa merkittävästi painonhallintaan.

100 kyykkyä päivässä

Oona, 21, on urheillut aina paljon: hän harrasti kymmenen vuotta jalkapalloilua ja hän on sen jälkeen käynyt salilla ja lenkkeillyt tavoitteellisesti puolimaratoneihin.

Oonan liikuntatavoite oli tehdä kuukauden jokaisena arkipäivänä sata tavallista kyykkyä ilman painoja.

Tuliko tuloksia?

– Mitään todella merkittävää muutosta ei tapahtunut. Olen aika vakuuttunut siitä, että iso määrä kyykkyjä ei saa kovin kummoisia tuloksia aikaan, vaan siihen tarvitaan hiljalleen kasvavia painoja kaveriksi. Vähän tylsäähän tällainen ”pakonomainen” kyykkääminen oli, mutta suht helposti se sujui.

Fysioterapeutti Riikka Ilmivallan kommentti:

– Haaste kuulostaa siltä, että reidet voivat olla kuukauden jälkeen kipeänä. Haasteessa reisilihaksiin tuli ainakin tosi paljon kestovoimaa – voi miettiä, onko reisilihasten kestovoima se, mikä auttaa jaksamaan arjessa. Auttaahan se toki vähän, Riikka Ilmivalta kommentoi.

Kenen lihakset tärisivät? Kuka hengästyi ja kipeytyi reisistä? Lue Me Naisten jutusta lisää haasteen vaikutuksista sekä siitä, miltä kuukauden haaste tuntui.

Lue myös:

Hoida homma parissa minuutissa: 7 syytä lankuttaa joka päivä

Teetkö sinäkin nämä virheet lankuttaessa? Asiantuntija neuvoo oikean tekniikan

Vain seitsemän minuuttia riittää! Tämä pikajumppa korvaa tunnin puurtamisen

Kaikkien aikojen helpoin pepputreeni

Haluatko timmin vatsan? Tässä 9 supertehokasta keskivartalotreeniä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt