Montako tuntia nukut yössä? Unesi laatu voi vaikuttaa siihen, että kiloja kerääntyy - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Montako tuntia nukut yössä? Unesi laatu voi vaikuttaa siihen, että kiloja kerääntyy

Kuvituskuva
Julkaistu: 1.8.2017 20:00

Huonoilla yöunilla voi olla vaikutus kilojen kertymiseen.

Health-lehti kertoo PLOS One -lehdessä julkaistusta tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan ihmiset, jotka nukkuvat vähemmän, kärsivät todennäköisemmin ylipainosta sekä suuremmasta vyötärönympäryksestä.

Mielenkiintoista tuloksissa oli se, että huonon unenlaadun sekä epäterveellisen ruokavalion välillä ei nähty yhteyttä. Tämä voi tarkoittaa sitä, että valvominen aiheuttaa ylipainoa, vaikka ruokavalio olisikin terveellinen.

Tutkimus toteutettiin Leedsin yliopistossa, ja siihen osallistui 1615 tutkittavaa aikuista, joiden unirytmiä sekä ruokavaliota seurattiin. Painon ja vyötärönympäryksen mittaamisen lisäksi heidän verenpainettaan, kolesterolia, verensokeria sekä kilpirauhasen toimintaa seurattiin.

Riittävän yöunen määrä vaihtelee eri ihmisillä ja on 6–9 tuntia. Tutkittavilla, jotka nukkuivat vajaa kuusi tuntia yössä, vyötärönympärys oli keskimäärin 95 senttimetriä ja painoindeksi 28,6. Niillä, jotka nukkuivat noin kahdeksan tuntia, vyötärönympärys taas oli vajaa 91 senttiä ja painoindeksi 27,1.

Kun tulokset suhteutettiin tutkittujen ikään, sukupuoleen, entisyyteen, sosioekonomiseen asemaan sekä tupakointitapoihin, huomattiin, että ylimääräinen nukuttu tunti näkyi vyötäröllä vajaa kahdeksan millimetrin pudotuksena sekä vajaa 0,5 laskuna painoindeksissä.

Lyhyiden unien havaittiin myös olevan yhteydessä pienempiin hyvän kolesterolin (HDL) tasoihin.

Jos sinulla on ongelmia saada unta, voi olla, että unihygieniasi ei ole kunnossa. Ympäristöön kannattaa muun muassa kiinnittää huomiota. Jos oireet jatkuvat, kannattaa kokeilla kolmen viikon uniharjoitusta.

Tuoreimmat osastosta