Nainen teki 3 muutosta aamupalaan, ja paino alkoi pudota

Terveellinen aamupala voi auttaa karistamaan kiloja.

27.7.2017 12:44

Monet kärsivät vatsan turvotuksesta aamulla. Ilta-Sanomat listasi aiemmin ruokia, jotka voivat aiheuttaa turvotusta aamulla. Vääränlainen aamupala voi myös olla jarru painonpudotukselle.

Popsugarin toimittaja Jenny Sugar kertoo syöneensä aiemmin omasta mielestään terveellisen aamupalan, mutta paino ei tuntunut putoavan.

Sugar kirjoittaa, että hän ei ymmärtänyt tekevänsä joka aamu kolme suurta virhettä, jotka jarruttivat painon pudottamista. Tässä ovat muutokset, jotka hän teki.

1. Jäähyväiset muroille

Sugar kirjoittaa, että murot olivat hänelle jo kouluaikana nopea ja helppo aamiainen. Vaikka ne maistuivatkin hyviltä, eivät ne kuitenkaan ole paras mahdollinen alku päivälle.

”Ne ovat täynnä hiilihydraatteja, eikä niissä ole paljonkaan kuitua tai proteiinia”, Sugar kertoo.

Vaikka Sugar söikin terveellisenä pidettävää granolaa, toteaa hän, että murot ovat aina muroja, eivätkä ne ole ravintorikkainta ruokaa.

”Keskityin saamaan 13–20 grammaa proteiinia, vähintään kuusi grammaa kuitua ja 10–15 grammaa terveellisiä rasvoja. Jätin murot ja aloin valmistaa smoothieita”, Sugar kirjoittaa.

Sugar kertoo syövänsä myös kaurasta valmistettua tuorepuuroa banaanilla ja pähkinöillä.

2. Kello pois kädestä

Aamupalan sanotaan usein olevan päivän tärkein ateria. Sugar kertoo syöneensä aamupalan puoli tuntia heräämisensä jälkeen (klo 7.30), jolloin hän ei ollut edes nälkäinen. Kun kello löi yhdeksän, oli hänellä kova nälkä. Tämä johti siihen, että hän ikään kuin söi kaksi aamiaista päivässä.

Nyt Sugar kuntoilee herätessään ja syö aamupalan vasta 9–10 aikaan, jolloin hänellä on nälkä – ei silloin, kun kello niin käskee.

Tasainen ruokarytmi voi kuitenkin olla monelle hyväksi, sillä se tahdittaa kehon sisäisiä kelloja.

– Hyvä ruokarytmi on tärkeää jokaiselle. Keskimäärin sopiva rytmi on aamupala, kunnollinen lounas, mahdollinen välipala, kunnollinen päivällinen ja iltapala, kertoi Helsingin yliopiston ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen IS:lle aiemmin.

– Olen kuullut paljon tarinoita kahvikuppi ja sämpylä -linjalla olleilta ihmisiltä. He kertovat, että kun rupesivat syömään kunnollisen lounaan ja päivällisen, olo muuttui huomattavasti paremmaksi ja se tunne katosi, että on pakko saada jotain syötävää.

3. Tarkkana määrien kanssa

Sugar kertoo, että hän ei aiemmin mitannut mitään. Kun hänen teki mieli esimerkiksi muroja, otti hän mahdollisimman ison kulhon ja täytti sen suurempia ajattelematta.

Nykyään Sugar mittaa syömiensä ruokien määriä, jolloin kalorien määrät yhtä annosta kohtaan eivät pääse nousemaan niin suuriksi kuin ennen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?