Laihdutus

Camilla muutti ruokavalionsa – paino putosi ja väsymys ja vatsavaivat katosivat: ”Voin paremmin kuin koskaan”

Julkaistu:

Laihdutus
Kahden lapsen äiti Camilla on yrittänyt pudottaa painoaan monesti, mutta vasta viimeinen yritys kantoi hedelmää.
Camilla Leisma kokeili erilaisia laihdutuskikkoja, mutta mikään niistä ei tuntunut antavan pysyviä tuloksia.

– Molempien raskauksien jälkeen onnistuin pudottamaan vähän painoa, mutta en päässyt kuitenkaan tavoitteisiin. Kokeilin muun muassa Painonvartijoita, jossa piti jatkuvasti laskea kaloreita, Leisma kertoo.

Painoa alkoi kuitenkin kertyä iän karttuessa, ja varsinkin, kun Leisma palasi parin vuoden hoitovapaalta takaisin istumatyöhön.

– Herkuttelu ja varsinkin kakkujen ja leivosten syöminen oli lähellä sydäntä. Harrastin vapaa-ajalla leivontaa, joten makeaa tulikin syötyä paljon, Leisma kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Heräsin karuun todellisuuteen, kun kävin huvin vuoksi ystäväni luona kuuntelemassa ravitsemusterapeutin esitelmää. Minua ei oikeastaan kiinnostanut muuttaa ruokavaliossa mitään. Lähdin paikan päälle lähinnä siinä uskossa, että saisin apua jatkuviin vatsavaivoihini, Leisma kertoo.

Leisman ruokavalio meni kuitenkin heittämällä uusiksi, kun hän huomasi, mistä ruokavalio pääosin koostui: ravintoköyhästä, teollisesti valmistetusta ruoasta.

– Minulle tehtiin kehonkoostumusmittaus, jonka perusteella kehoni ikää arvioitiin. Olin 31-vuotias, mutta kehoni ikä oli 46. Rasvaprosentti oli 35 ja painoindeksi 27,4. Painoin 74 kiloa.

– Lähdin kotiin pettyneenä itseeni. Ajattelin, että miksi olin päästänyt itseni tähän kuntoon.

Samana iltana Leisma teki päätöksen muuttaa elämänsä lopullisesti. Hän halusi voida hyvin ja päästä eroon vatsavaivoista sekä väsymyksestä.

Ruokavalio uusiksi

Leisma päätti, että hän ei laskisi yhtään kaloreita, vaan keskittyisi syömään puhdasta ruokaa. Hän ei asettanut tavoitteita painon suhteen, mutta tiesi, että ihannepainoon olisi 14 kiloa matkaa.

– Olin ollut aiemmin ahkera maidonjuoja ja söin paljon maitorahkaa, koska luulin, että tarvitsen paljon proteiinia. Jätin maidon, vehnän ja sokerituotteet pois ruokavaliosta. Tilalle tulivat kasvikset, marjat, hedelmät, pähkinät, juurekset, vaalea liha, kananmunat, siemenet ja kookosöljy. Viljoista ruokavalioon jäi lähinnä kaura, Leisma luettelee.

Itseään Leisma hemmotteli taateleilla, raakasuklaalla sekä raakakakuilla.

Muutoksia Leisma huomasi jo ensimmäisen viikon jälkeen.

– Olotilani oli täysin erilainen. Olin täynnä virtaa, turvotus hävisi ja painoa lähti jo ensimmäisellä viikolla kaksi kiloa, Leisma kertoo.


Kilot karisivat jo pelkällä ruokavaliolla

Leisma jatkoi samalla ruokavaliolla eteenpäin. Ensimmäisten kahden viikon aikana, jolloin Leisma ei edes harrastanut liikuntaa, painoa putosi viiden kilon verran.

– En kärsinyt enää ummetuksesta tai muista vatsavaivoista. Nukuin myös paremmin kuin koskaan. Parin viikon jälkeen otin vielä kokeiluun lisäravinteet, kuten Omega-rasvahapot, D-vitamiinin, monivitamiinit ja maitohapot, jonka jälkeen aineenvaihduntani käynnistyi kunnolla. Ensimmäisen kuukauden jälkeen olo oli niin mahtava, että en voinut muuta kuin jatkaa, Leisma hehkuttaa.

Uuden ruokavalion lisäksi Leisma löysi kipinän kahvakuulatreenaamiseen, jota hän harrasti kaksi kertaa viikossa. Hän vaihtoi myös muutaman kerran viikossa auton työmatkalla pyörään, jolloin kilometrejä tuli kasaan 20 kilometriä.

Tavoitepaino täyttyi

Vain puoli vuotta elämänmuutoksen jälkeen Leisma oli tavoitepainossaan.

– Olin pudottanut huikeat 14 kiloa eli painan nyt 60 kiloa. Oli ihanaa ostaa uusia vaatteita, ja pidin taas peilikuvastani. Sain paljon lisää itseluottamusta. Myös lasten ruokavalio kohentui ja lapset alkoivat syödä kasviksia ihan eri tavalla kuin ennen.

Nyt muutoksen alkumetreistä on kulunut vuosi. Leisma haluaa kannustaa myös muita kokeilemaan ruokavalion vaikutusta omaan oloon.

– Minulle koko projektin päämääränä oli oma hyvinvointi – ei niinkään laihdutus. Vatsavaivat ovat hävinneet kokonaan kuten myös väsymys. Tuntuu, että olen paremmassa kunnossa nyt 32-vuotiaana kuin koskaan elämäni aikana.

Näin Leisma söi

Aamupala:

Kaurapuuro keitettynä kauramaitoon, ruokalusikallinen kookosöljyä, kourallinen pähkinää ja pari desiä marjoja.

Lounas:

Vaaleaa lihaa, kuten kanaa tai kalaa, kasviksia tuoreena, keitettynä tai paistettuna.

Välipala:

Hedelmiä, marjoja, vihanneksia, pähkinöitä, siemennäkkileipää, kananmunaa tai smoothieta. Smoothie koostui usein marjoista, lehtikaalista, chia-siemenistä, pähkinöistä, pinaatista, hedelmistä ja vedestä tai kauramaidosta.

Iltapala/illallinen:

Samanlainen kuin aamupala tai lounas.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt