Litteämpi vatsa vain viikossa – 14 kohtaa, joita noudattamalla onnistut

Julkaistu:

Vatsa
Pömppövatsa piiloon nopeasti? Onnistuu!
Aiemmissa vinkeissämme vyötärön häivyttämiseksi neuvoimme esimerkiksi yhdistämään yksivärisiä ja kuviollisia vaatteita sekä kiinnittämään katsojien huomio kasvoihin esimerkiksi hatulla tai kampauksella.

Itseään ei voi kuitenkaan aina verhota vaatteisiin ja muutenkin ajatus litteämmästä vatsasta voi kuulostaa houkuttelevalta.

Kesän kunniaksi kasasimme joukon vinkkejä, joiden avulla vatsasta voi saada litteämmän pelkästään yhdessä viikossa. Jos tiedossa on vaikkapa juhlat tai haluat olla juhannuksena mahdollisimman timmissä kunnossa, näillä neuvoilla saat vatsasta litteämmän jo viikossa.

1. Juo paljon

Veden juominen on muutenkin tärkeää, mutta erityisen tärkeää, jos mielii litteämmän vatsan. Vesi auttaa esimerkiksi kehoa pitämään yllä sen tarvitsemaa nestetasapainoa ja pitää kylläisyyden tunteen pidempään yllä. Vesi myös hajottaa rasvaa ja auttaa ravintoaineita siirtymään lihaksiin.

Myös piparminttuteen ja vihreän teen juonnista voi olla hyötyä, kun taas alkoholista ja virvoitusjuomista pitäisi pysyä erossa.

2. Syö useammin

Sen sijaan, että söisit kolme isoa ateriaa päivässä, syö mieluummin monta pientä ja säännöllistä ateriaa päivässä. Syö ateriat noin kolmen tunnin välein, jolloin aineenvaihduntasi pysyy hereillä, eikä nälkä yllätä.

3. Syö tiettyyn aikaan

Syö proteiinia sisältävää välipalaa iltapäivällä kolmen ja neljän välisenä aikana. Tällaisia voivat olla esimerkiksi proteiinipatukka tai kourallinen manteleita omenan kera. Aineenvaihdunnan lisäksi myös verensokeritasot kiittävät.

4. Syö kaliumpitoisia ruokia

Kalium on luonnollinen diureetti, joka esimerkiksi vähentää turvotusta. Syö siis vaikkapa avokadoa, banaania, mangoa ja papaijaa.

5. Vähennä suolaa ja sokeria

Liika suola turvottaa ja tuo muutenkin pöhöttyneen tunteen. Yritä siis välttää kovin paljon suolattuja ruokia, myös eineksiä ja suolapohjaisia mausteita. Sama koskee sokeria.

6. Tarkkaile hiilareita

Paljon hiilihydraatteja sisältävät ruoat, kuten vehnästä tehty pasta ja leipä, voivat tuoda turpean olon. Samaa aiheuttavat myös esimerkiksi perunat ja maissi. Riisi ei kuitenkaan turvota, joten jos haluat kuitenkin syödä hiilihydraatteja, vaihda esimerkiksi tummaan riisiin.

7. Rajoita maitotuotteita

Varsinkin laktoosi-intolerantikot tietävät, että maitotuotteet voivat tuoda kehoon kaasua ja turvotusta. Myös litteämmästä vatsasta haaveilevat voivat yrittää rajoittaa maitotuotteiden käyttöä ja kokeilla esimerkiksi erilaisia kasvipohjaisia tuotteita sen sijaan.

8. Vähennä kuitupitoisia ruokia

Jos tavoitteena on viikon vatsanlitistyskuuri, voi tämän viikon ajan syödä hieman vähemmän turvottavia kuitupitoisia ruokia. Tällaisia ovat esimerkiksi parsakaali, pavut ja kukkakaali. Vaikka nämä siis muuten ovatkin terveellisiä, eivät ne kuitenkaan ole hyväksi vartalon muodoille.

9. Syö enemmän marjoja ja pähkinöitä

Marjat ovat loistavia makupaloja vatsan litistäjälle. Tutkimusten mukaan marjat estävät rasvasoluja kasvamasta. Myös pähkinöitä kannattaa suosia, sillä ne todistetusti hidastavat painonnousua.

10. Pureskele kunnolla

Pureskele ruokasi mahdollisimman pieneksi suussasi. Ruoansulatus alkaa suussa ja mikäli ruokaa ei ole kunnolla pienentänyt, ei se myöskään sula kunnolla. Ja kun ruoka on kunnolla sulanut, vähenee turvotus.

11. Nosta sykettä

Toisin kuin voisi luulla, eivät vatsalihasliikkeet ole tärkein asia vatsan litistämisessä. Sen sijaan kannattaa ensisijaisesti panostaa terveelliseen ruokavalioon ja sen jälkeen sykettä kohottavaan liikuntaan.

Kolmanneksi tärkein asia on lihaskunnon kohottaminen, kun taas vatsalihastreeni tulee vasta sen jälkeen. Muista tehdä monipuolisia vatsalihasliikkeitä, jotta kaikki eri lihasten osiot saavat treeniä.

Eräs hyvä vatsaa litistävä ja sykettä kohottava laji on esimerkiksi nyrkkeily.

12. Lankuta

Lankku on tehokas liike, joka ei vahvista vain vatsaa, vaan koko vartaloa. Muista kuitenkin oikeaoppinen asento, jossa lantio ei saa esimerkiksi roikkua tai nousta liian ylös.

13. Mene ajoissa nukkumaan

Jos menet hyvissä ajoin nukkumaan, syöt todennäköisesti vähemmän. Ruokavalion ja liikunnan muutokset eivät auta, jos et nuku tarpeeksi. Liian vähäinen uni lisää todistetusti ylipainon riskiä.

14. Naura

Joka kerta kun naurat, vahvistuvat vatsalihaksesi. Muista siis iloita ja nauraa kunnolla!

Lähteet: WikiHow, Health, Prevention, StyleCraze

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt