Tyssääkö laihdutusintosi kasviksiin? 5 pomminvarmaa tapaa saada ne maistumaan hyvältä

Julkaistu:

Painonhallinta
Moni luulee virheellisesti edelleen, ettei opi pitämään kasvisten mausta.
Kasvisten lisääminen on ykkösohje painonpudotukseen, mutta entä jos kasvikset eivät yksinkertaisesti maistu?

Kevyempi, kasvispitoinen ruoka on yleensä ”terveellisen” makuista, jos sen on valmistanut ihminen, joka on tottunut syömään hyvin terveellisesti. Tämä johtuu siitä, että hänen makumaailmansa on todennäköisesti hyvin toisenlainen kuin ihmisellä, joka syö paljon eineksiä, selittää painonhallinnan asiantuntija Nina Sarell kirjassaan 50:50 – Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan (Minerva Kustannus).

Perinteisesti suomalaiset eivät ole olleet salaatinsyöjäkansa, ja Sarellin mukaan moni luuleekin edelleen, ettei opi pitämään kasvisten mausta.

– Ei missään nimessä kannata syödä kasviksia sellaisessa muodossa, mistä ei yhtään pidä. Syöminen muuttuu silloin kurjaksi. Lähde seikkailemaan hevi-osastolle ja etsi ajan kanssa omia suosikkijuttuja, hän neuvoi IS:lle aiemmin.

Näin pääset alkuun

50:50-kirjassaan Nina Sarell antaa 5 täsmävinkkiä, joilla saat kasvikset maistumaan paremmalta:

1. Lisää mukaan jotain herkullista

Ripottele kasviswokkiin tai salaattiin pikkuisen suolapähkinöitä tai nachomuruja houkutukseksi.

– Elimistösi mielestä on paljon mukavampaa, jos syöt siivun pekonia ja ratatouillen kuin jauhelihapihvin ja kermaperunat.

2. Totuttele suolan avulla

Kun on tottunut suolaisten ja lihapitoisten valmisruokien makuun, kasvikset vaativat totutteluvaiheessa suolaa, jotta ne maistuvat joltain.

– Kun kasvisten makuun on tottunut, ne saattavat maistua myös ilman ihmeempiä höysteitä.

3. Älä luovuta heti

Pomminvarma tapa saada kasvikset maistumaan on toisto. Ala lisätä kasviksia sellaisiin resepteihin, jotka osaat ja joista pidät.

– Ei muuta kuin raastamaan juureksia pastakastikkeeseen.

4. Nappaa ideoita eri keittiöistä

Astetta eksoottisemmat makumaailmat saattavat hyvinkin olla polku uusiin lempiruokiisi.

– Välimerellä luotetaan valkosipulin, sitruunamehun, oliiviöljyn ja suolan yhdistelmään.

5. Suosi yrttejä

Yrteissä on painonhallinnalle tärkeä taika:

– Ne saavat hyvin vähäenergisenkin ruuan maistumaan taivaan mannalta jo siinä vaiheessa, kun vasta opettelee pitämään keveämmästä ja raikkaammasta makumaailmasta.

Lähde: Nina Sarell: 50:50 – Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt