5 ruokaa, jotka sisältävät yllättävän paljon hiilareita

rac

Julkaistu:

Hiilihydraatit
Mikäli haluaa syödä vähemmän hiilihydraatteja, kannattaa vähentää muussakin kuin vain leivässä.
Hiilihydraattien välttely on ollut viime vuosina muodikasta erityisesti laihduttajien keskuudessa. Tämän seurauksena monet ovat jättäneet erityisesti leivän pois ruokavaliostaan.

Ravitsemusterapeutti Heli Reinivuon mukaan viljatuotteiden kokonaan poisjättäminen ei ole kuitenkaan viisasta, sillä silloin ravintokuidun saanti voi jäädä liian vähäiseksi. Tästä voi taas seurata ummetusta.

Vaikka esimerkiksi monet terveelliset kasvikset, kuten pinaatti, kaalit ja parsa sisältävät myös hiilihydraatteja, on leipä kuitenkin se, jota monet ensimmäisenä hiilareita ajatellessaan miettivät.

Delish-sivuston mukaan hiilihydraatteja sisältävät kuitenkin runsaasti myös seuraavat, jopa yllättävät ruoka-aineet.

Mangot

Yksi hedelmä voi pitää sisällään 50 grammaa hiilareita. Toisaalta, puolikkaalla mangolla voi myös kattaa koko päivän C-vitamiinin tarpeen.

Virvoitusjuomat

Limujen sokeripitoisuudet ovat jo hälyttäviä, mutta niin ovat niiden hiilarimäärätkin. Yhdessä kokistölkillisessä voi olla hiilihydraatteja 39 gramman verran.

Rusinat

Pieneltä ja vaarattomalta vaikuttava rusinapaketti voi pitää sisällään 34 grammaa hiilihydraatteja.

Banaanit

Suurikokoisessa banaanissa voi olla noin 35 grammaa hiilihydraatteja. Toisaalta banaanit ovat hyviä magnesiumin, kaliumin ja kuidun lähteitä.

Jogurtit

Sokerinen ja hedelmäinen jogurttipurkki voi pitää sisällään jopa 40 grammaa hiilareita.

Ruokatiedon mukaan hiilihydraatteja tarvitaan päivässä 200–400 grammaa, riippuen ihmisen painosta. Grammamääriä tärkeämpää on kuitenkin hiilihydraattien laatu.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt