Tee nämä 10 asiaa joka päivä ja paino putoaa varmasti

Julkaistu:

Painonhallinta
Paino ei putoa yhdessä yössä. Laihtumista voi kuitenkin nopeuttaa jo pienillä päivittäisillä teoilla.
Popsugar-sivusto keräsi vinkkejä, jotka voivat auttaa pudottamaan painoa.

1. Syö aamupalaa

Aamupalan jättäminen väliin voi kuulostaa monesta hyvältä idealta kaloreiden säästöä ajatellen, mutta se hidastaa aineenvaihduntaa, hidastaa kalorien palamista ja lisää näläntunnetta, mikä taas voi johtaa epäterveelliseen naposteluun.

2. Syö vihanneksia joka ruokailulla

Laillistetun ravitsemusterapeutti Leslie Langevinin mukaan vihannesten lisääminen lautasella on paras tapa pudottaa painoa. Vihanneksissa on vähän kaloreita, mutta paljon kuitua, joka pitää näläntunteen kauemmin poissa. Muista vihannekset myös aamupalalla!

3. Syö yhtenä aterioista ruokaisa salaatti

Tämä liittyy vahvasti aiempaan neuvoon. Tuunaa salaatti täyttävämmäksi lisäämällä siihen vaikka proteiinirikasta kanaa tai papuja. Käytä salaatinkastikkeena raikasta viinietikkaa ja oliiviöljyä.

4. Liiku

Pyri liikkumaan joka päivä. Viitenä päivänä viikossa tulisi liikkua reippaasti tunnin päivässä ja kaksi päivää voi harrastaa aktiivista lepoa, kuten joogaa tai kevyttä kävelyä.

5. Vähennä sokeria

Vaalea sokeri ei ole hyväksi, jos haaveilet laihtumisesta. Kokeile sokerin sijasta luonnollisia makeutusaineita, kuten hunajaa, tai opettele lopettamaan kokonaan sokerin lisääminen ruokaan.

Ilta-Sanomat kertoi aiemmin sokerin vaikutuksista terveyteen. Lue niistä täältä.

6. Vaihda limut veteen

Monet virvoitusjuomista sisältävät todella paljon sokeria. Vesi on kaloriton, virkistävä ja nesteyttävä vaihtoehto. Riittävä nesteytys on ruoansulatuksen kannalta erittäin tärkeää. Jos kärsit usein ummetuksesta, varmista, että juot tarpeeksi vettä.

Jos vesi alkaa maistua tylsältä, pudota joukkoon tuoreita marjoja tai siivu sitruunaa, ja saat hetkessä edullista makuvettä.

7. Ota ruoastasi kuvia

Kuvien ottaminen ruoasta voi auttaa sinua seuraamaan, mitä syöt päivittäin. Tarkista viikon lopussa, onko kuvissa enemmän terveellisiä ruokia kuin epäterveellisiä herkkuja.

8. Valmista lounas kotona

Lounaan valmistaminen kotona tulee usein halvemmaksi, mutta sillä on myös vaikutuksia terveyteen. Monet lounasruoat ja valmisruoat sisältävät paljon suolaa ja rasvaa, jota voit välttää tekemällä ruoan itse. Lounaaksi voi tehdä helposti ja nopeasti vaikka ruokaisan salaatin.

9. Nuku riittävästi

Unenpuute voi saada ruokahalua herättävien hormonien määrän nousemaan. Tutkimuksen mukaan univajeelle altistetut koehenkilöt söivät seuraavana päivänä noin 400 kilokaloria tavallista enemmän.

Professori Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksiköstä nostaa unen merkityksen tärkeäksi.

– Lepo ja uni ovat nousseet painonhallinnassa tärkeään asemaan ruokavalion ja liikunnan rinnalle. Ruokahalututkimuksissa on aivokuvantamisella osoitettu, että univaje lisää nälkää ja erityisesti hiilihydraattihimoa, Pietiläinen kertoi Ilta-Sanomille.

10. Syö hedelmiä jälkiruoaksi

Korvaa jäätelö, keksit ja kakut jälkiruokana terveellisillä hedelmillä. Pilko hedelmiä valmiiksi kippoon tai tee klassinen hedelmäsalaatti tuoreista hedelmistä. Hedelmät sisältävät kuitua ja ravinteita, mutta ovat samalla herkullisen makeita.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt