10 tapaa polttaa enemmän kaloreita treenin aikana - Laihdutus - Ilta-Sanomat

10 tapaa polttaa enemmän kaloreita treenin aikana

Treenaamisesta kannattaa ottaa kaikki irti. Näiden ohjeiden avulla voit polttaa enemmän kaloreita.

Musiikin kuunteleminen voi tehostaa treeniä.

30.3.2017 15:46

Ilta-Sanomat kertoi aiemmin 11 vinkkiä, joilla voit pudottaa tehokkaasti painoa. Urheilulla ja ruokavaliolla on suuri vaikutus painonhallintaan. Treenaamisessakin on eroja – huomioimalla muutaman seikan treenaamisen aikana, voit polttaa enemmän kaloreita.

Health-lehti keräsi kymmenen vinkkiä kalorien polttamiseen jokaisen treenin aikana.

1. Kuuntele musiikkia

Laita seuraavan treenin aikana kuulokkeet päähäsi ja kuuntele lempimusiikkiasi. Musiikin kuunteleminen on yksi helpoimmista konsteista polttaa enemmän kaloreita – ja se tekee treenaamisesta myös hauskempaa.

Wisconsin yliopiston tutkijat pyysivät koehenkilöitä suorittamaan kahdeksanminuuttisen treenin kuntopyörällä. Osa kuunteli musiikkia ja osa polki hiljaisuudessa. Musiikkia kuunnelleiden syke nousi kymmenellä lyönnillä minuutissa ja he polttivat seitsemän prosenttia enemmän kaloreita.

2. Ota kaveri mukaan

Treenaaminen itseäsi hieman paremmassa kunnossa olevan kanssa, voi auttaa polttamaan enemmän kaloreita. Kansasin yliopiston tekemässä tutkimuksessa huomattiin, että ihmisen kanssa, jota pidettiin hyväkuntoisempana ja vahvempana, treenaaminen lisäsi tutkittujen treeniaikaa ja intensiivisyyttä jopa 200 prosenttia.

3. Treenaa tasaisesti

Mitä enemmän käytä eri lihaksia, sitä enemmän kaloreita palaa treenin aikana. Keskity tasapuolisesti kaikkiin lihaksiin.

4. Liikuta enemmän käsiäsi

Jalat seuraavat käsiesi liikettä. Jos haluat koventaa tahtiasi sekä samalla kalorien polttamista, liikuta käsiäsi nopeammin ja huomaat, että jalat seuraavat perässä. Samalla ylävartalosi lihakset joutuvat tekemään enemmän töitä.

5. Löydä itsellesi sopiva treeni

HIIT voi kuulostaa hyvältä tavalta polttaa kaloreita, mutta monille se on kuitenkin niin raskasta, että ihmiset eivät jaksa jatkaa sitä nähdäkseen tuloksia. Yritä löytää tehokkain treeni, jota jaksat tehdä puoli tuntia kerralla.

6. Pue päällesi lisäpainoa

Mitä enemmän kehosi painaa, sitä enemmän energiaa sen liikuttaminen vaatii. Painoa voit lisätä käyttämällä kehoon kiinnitettäviä lisäpainoja. Lisäpainon käyttäminen voi lisätä kalorien palamista seitsemällä prosentilla kävelyn aikana ja 13 prosenttia porraskävelyn aikana.

7. Käytä painovoimaa hyväksesi

Painovoima voi auttaa sinua polttamaan enemmän kaloreita, kun kävelet mäkiä ylös. Voit polttaa 50 prosenttia enemmän kaloreita, kun kävelet kuuden asteen kulmassa nousevaa mäkeä.

8. Juo kahvia

Kofeiini ei ainoastaan kiihdytä aineenvaihduntaa, vaan parantaa myös suoritusta. Tutkimusten mukaan kofeiini auttaa treenaamaan kovempaa ja pidempään, joten myös kaloreita palaa enemmän.

9. Jäähdytä kehoasi

Kylmän veden juominen voi auttaa polttamaan kaloreita kahdella tavalla. Ensinnäkin muutama lasillinen kylmää vettä voi kiihdyttää aineenvaihduntaasi viidellä prosentilla, kun kehosi joutuu lämmittämään veden. Kylmän veden juominen ennen treenaamista voi myös auttaa sinua tuntemaan olosi raikkaammaksi ja treenaat pidempään ja kovempaan.

10. Käytä elektroniikkaa apuna

Tekstailu, television katsominen tai lehden selaaminen ovat hyviä tapoja saada ajatukset pois treenaamisesta esimerkiksi kuntopyöräilyn tai crosstrainerin kanssa kuntoilemisen aikana. Tämä taas voi auttaa sinua jatkamaan harjoittelua pidempään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?