Hyytyikö vaakalukema? 10 simppeliä kikkaa, miten karistat vaikeat viimeiset kilot - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Hyytyikö vaakalukema? 10 simppeliä kikkaa, miten karistat vaikeat viimeiset kilot

Kuuluisat viimeiset kilot – miksi ne eivät karise sitten millään?

12.2.2017 15:11 | Päivitetty 13.2.2017 9:47

Laihduttaminen on siitä kiitollista, että mitä enemmän tiputettavaa on, sitä nopeammin paino putoaa. Ja saman asian kääntöpuoli: mitä vähemmän tiputettavaa on, sitä sitkeämmässä kilot ovat.

– Kun jäljellä on enää muutama ylimääräinen kilo, treeniä pitäisi lisätä niin paljon, että kroppa voi ylirasittua. Viimeiset kilot onkin helpointa pudottaa syömällä oikein, personal trainer Nana Heikkilä toteaa.

Kun karistettavana on enää muutama hassu kilo, kannattaa ottaa suunnittelu avuksi ja päihität laihduttajan sitkeimmän vastuksen.

Näiden 10 vinkin avulla pääset tavoitteeseesi:

Juo tarpeeksi vettä

Sopiva määrä on noin 40 ml per painokilo päivässä.

Huomaa salakalorit

Karsi höttöhiilarit ja vältä lisukkeita sekä kastikkeita. Laskeminen auttaa: jo 100–200 kalorilla voi olla oleellinen merkitys viimeisten kilojen kannalta.

Ajoita ruokailut oikein

Painota hiilihydraatit treenien ympärille: ne antavat energiaa harjoitukseen ja auttavat palautumaan. Etenkään rankkaa liikuntaa ei kannata tehdä ilman tankkausta.

Muista levätä

Lepää ja nuku tarpeeksi. Tähtää kahdeksaan tuntiin yössä.

Karsi turha sokeri

Muista myös piilosokerin lähteet, kuten mehut ja siiderit.

Kuluta enemmän kuin syöt, mutta älä kituuta.

Tasaa ateriarytmi

Älä päästä ateriaväliä hurjan pitkäksi, jotta pohjaton nälkä ei pääse yllättämään.

Tärkeää on myös oppia tunnistamaan, milloin keho oikeasti kaipaa ruokaa. Lue täältä vinkit elimistön nälkäviestien tulkkaamiseen.

Miinusta maltilla

Kuluta enemmän kuin syöt, mutta älä kituuta.

Kylläiseksi vähemmällä

Vatsa ei ymmärrä mitään kaloreista, vaan se tulee kylläiseksi määrästä. Syö paljon kasviksia ja vihanneksia – ne lisäävät kylläisyyden tunnetta ilman isoja kalorimääriä. Tankkaa myös marjoja: ne ovat loistava kuidun ja vitamiinien lähde.

Pidä pehmeä rasva

Muista hyvät rasvan lähteet: avokado, pähkinät, oliiviöljy, siemenet.

Löydä tapasi liikkua

Tee liikkumisesta mukavaa eli harrasta lajeja, joista pidät. Laihduttaminen ei vaadi aamulenkkejä tyhjällä vatsalla. Muista myös hyötyliikunta!

Lue lisää

Parempi kunto löytyy helposti – 6 askelta kohti sporttisempaa elämää

Vappu Pimiä eli kuukauden ilman suolaa, sokeria, viljoja, maitoa ja alkoholia: näin se vaikutti

Hyvästi hiilarien täyskielto: uusi vuorodieetti lupaa kilojen karisevan

Näin ikäkriisi teki sohvaperunasta juoksijan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?