Psykologin neuvo laihduttajille: ”Karsi ihmisiä elämästäsi ja satsaa hyväntahtoiseen suhteeseen”

Julkaistu:

Me Naiset
Psykologi Satu Lähteenkorva neuvoo ensin pysähtymään ja miettimään, miksi haluaa elämäänsä muutosta.
Psykologi Satu Lähteenkorva, 43, kertoo harjoitelleensa painonhallintaa koko elämänsä.

– Olen kulinaristi ja rakastan ruuanlaittoa ja syömistä. Inhosin ennen liikuntaa, mutta liikuin esteettisistä syistä, hän kertoo.

Lähteenkorva on Ylen Vaakakapina-ohjelman asiantuntija. Hän löysi liikkumisen ilon nelisen vuotta sitten.

– Ymmärsin silloin, että liikunnan käsite on todella laaja. Ei tarvitse juosta hampaat irvessä lenkkejä, vaan tanssiminen, siivoaminen ja kävely ovat liikuntaa yhtä lailla.

Samalla muuttui suhde painonhallintaan.

– Nykyään painan hieman enemmän kuin nuorempana mutta olen tyytyväinen. En käy juuri koskaan vaa’alla, sillä vaatteeni ja oloni kertovat riittävästi.

– Annan myös painoni vaihdella viidellä kilolla vuoden sisällä. Kutsun sitä vapausasteeksi. Syön rennosti, niin kuin elämään sillä hetkellä sopii. Jos on stressaava kausi töissä, en ota lisäpaineita oikein syömisestä tai liikunnasta.

Satu Lähteenkorvan vinkit pysyvään elämänmuutokseen:

1. Olemme oppineet, että hoikka ihminen on onnellinen, ahkera ja hänellä on hyvä itsekuri. Mutta hoikkuus ei tee onnelliseksi, eikä kukaan saa arvostella sinua, jos painosi nousee.

2. Rakasta itseäsi. Jos tykkäät itsestäsi, haluat itsellesi hyvää. Jos olosi on epämukava, tee itsellesi hyvä olo.

3. Kun muutosvimma iskee, moni syöksyy aloittamaan dieetin. Silloin muutos epäonnistuu helposti. Pysähdy ensin miettimään, miksi haluat muutosta. Jos syy ei ole selvä, toteuttamisesta lipsuu helpommin.

4. Ota realistinen tavoite. Jos haluat hoikistua 8 kiloa kuukaudessa, sohvalle on helppo jämähtää pienestäkin epäonnistumisesta, koska tavoite on mahdoton. Ota aikaperspektiiviksi hauta: miten olet tyytyväinen koko elämäsi.

5. Painon muuttaminen vaatii mielen muuttumista. Se taas vaatii ainakin puolesta vuodesta vuoteen. Vasta silloin alkaa tapahtua. Kun lakkaa laihduttamasta, laihtuu.

6. Jos haluat elämääsi lisää liikuntaa tai aikaa hyvinvoinnillesi, karsi jotain muuta. Tee henkinen Konmari: karsi töitä, harrastuksia, muita menoja, jopa ihmisiä. Et saa hyvää itsellesi, jos aika menee aina kaikkeen muuhun.

7. Hanki itsellesi hyväntahtoinen ihmissuhde, jossa saat olla sellainen kuin olet. Sen ei tarvitse olla parisuhde, vaan ystävä, Facebook-yhteisö, jumpparyhmä. Ajattele, että olet verso, jolla on tukipylväs.

Kaipaatko lisää vinkkejä? Lue Me Naisten sivuilta, mitä Lähteenkorva tekee, kun makeanhimo yllättää tai terveellisyys meinaa unohtua.

Lue myös:

Hanna laihtui 75 kiloa – näillä vinkeillä hän onnistui

Näin muutuin sohvaperunasta himoliikkujaksi

Sanna jätti oravanpyörän ja muutti perheineen Balille: ”Meille kirkastui, ettemme kuulu enää Eurooppaan”

Kaizen-filosofia kannustaa hitaaseen muutokseen: tsemppaa joka päivä yhden prosentin verran

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt