Laihdutus

5:2, vähähiilarinen... Asiantuntija vertaili suosittujen dieettien plussat ja miinukset

Julkaistu:

Dieetit
Ylipainosta eroon pääseminen vaatii pysyvää elämänmuutosta, mutta joskus laihdutuksessa pääsee helpommin alkuun tiettyä dieettiä noudattamalla.
– Nopea onnistuminen alussa voi johtaa pitkäkestoisiinkin vaikutuksiin, sanoo ravitsemustieteen yliopistonlehtori, ravitsemusterapeutti Raisa Valve Helsingin yliopistosta.

– Monesti käy niin, että kun keskityt ravinnossa yhteen asiaan, tuletkin kiinnittäneeksi huomiota koko ruokavalioon ja usein liikuntaankin. Elintapoja tulee huomaamatta tarkasteltua isompana kokonaisuutena.

Valve vertaili neljää yleisesti käytettyä dieettiä: vähärasvaista, vähähiilihydraattista, 5:2-dieettiä sekä erittäin niukkaenergistä (ENE) dieettiä, joka on tarkoitettu merkittävän lihavuuden (painoindeksi yli 30) hoitoon.
  • Yllä olevalla videolla listataan seitsemän yksinkertaista niksiä, joilla vähennät syömistä kuin huomaamatta.

Vähärasvainen dieetti

Mistä kyse?

Rajoitetaan rasvan määrää ruokavaliossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miksi paino putoaa?

Rasva on energiapitoisin ravintoaine. Kun sen saantiin kiinnittää huomiota, kokonaisenergiansaanti pienenee. Rasvassa on kaloreita grammaa kohden 9 kcal, hiilihydraateissa ja proteiinissa vain 4 kcal.

Hyvät puolet

- Perinteinen, toimiva laihdutusmenetelmä.

- Opettaa tuntemaan ruokavalion rasvan lähteitä.

- Parantaa ruokavalion rasvan laatua.

Huonot puolet

- Ei välttämättä maukas ruokavalio pidemmän päälle, koska rasva tuo suutuntumaa.

- Hyvin tiukassa versiossa välttämättömien rasvahappojen saanti voi vaarantua.

Kenelle sopii?

- Kaikille terveille ylipainoisille aikuisille.

- Tyypin 2 diabeetikoille, verenpainepotilaille ja niille, joilla on korkea kolesteroli.

Minkälaista motivaatiota vaatii?

- Joudut selvittämään, mistä rasva ruokavalioosi tulee.

- Rasvaiseen ruokaan on monella himo, vaatii tietoista tsemppausta myös tunnepuolella.

Käytännön helppous

- Pystyy toteuttamaan perusruoilla.

- Voit helposti puolittaa esimerkiksi rasvan ja juuston määrän leivän päällä.

Vähähiilihydraattinen dieetti

Mistä kyse?

Rajoitetaan hiilihydraattien määrää ruokavaliossa.

Miksi paino putoaa?

Kun glukoosia ei enää tule hiilihydraateista, sitä aletaan vapauttaa elimistöstä. Sitä on glykogeenina varastoitunut lihaksiimme, ja kun ne lähtevät tyhjentymään, elimistöstä poistuu nestettä. Tähän perustuu nopea painonpudotus aluksi.

Hiilihydraattien rajoittaminen usein pienentää myös kokonaisenergiansaantia.

Hyvät puolet

- Nopea alkuvaikutus innostaa ja motivoi.

- Opettaa tunnistamaan ruokavalion hiilihydraattien lähteet ja kiinnittämään huomiota niiden laatuun.

Huonot puolet

- Aikoinaan jotkut mielsivät tämän pekoni-voi-kerma-dieetiksi, jolloin rasvan laatu aiheutti haittoja.

- Voi nostaa punaisen lihan määrää, joka tiedetään syöpävaaralliseksi.

Kenelle sopii?

- Kaikille terveille ylipainoisille aikuisille.

- Tyypin 2 diabeetikoille.

- Ei sovi niille, joilla on vähänkin viitteitä munuaissairauksista, koska runsas proteiininsaanti on silloin haitallista.

Minkälaista motivaatiota vaatii?

Olemme perinteisesti hiilihydraatinsyöjäkansa, joten vaatii asennemuutosta.

Käytännön helppous

- Kohtuullisen helppo toteuttaa tavallisella syömisellä.

- Etenkin lievempi, hiilihydraattitietoinen versio on vaivaton noudattaa.

5:2-dieetti

Mistä kyse?

Syödään kahtena paastopäivänä viikossa 500–600 kcal, muina päivinä normaalisti.

Miksi paino putoaa?

Paastopäivinä energiansaanti on huomattavan pientä, joten viikon kokonaisenergiansaanti yleensä pienenee.

Hyvät puolet

Moni kokee helpoksi sen, että syömistä rajoitetaan vain kahtena päivänä.

Huonot puolet

Ei välttämättä sovi elämäntavaksi, koska paastopäivät vaativat tarkan suunnitelman.

Kenelle sopii?

Kaikille terveille ylipainoisille aikuisille.

Minkälaista motivaatiota vaatii?

Paastopäivien rytmissä pysyminen ja toteuttaminen vaatii suunnitelmallisuutta.

Käytännön helppous

Paastopäivien ruoat pitää suunnitella ja varata etukäteen.

Erittäin niukkaenerginen dieetti (ENE)

Mistä kyse?

Merkittävän lihavuuden (painoindeksi vähintään 30) hoitoon käytettävä dieetti, jossa asiantuntijan ohjauksessa syödään laihdutusvalmisteita. Energiaa saadaan enintään 800 kcal päivässä.

Miksi paino putoaa?

Energiansaanti on kokonaisuudessaan niin vähäistä, että paino lähtee tippumaan.

Hyvät puolet

- Päästään todella suuriin painonpudotuksiin.

- Paino putoaa nopeasti.

- Viralliset, turvalliset ENE-valmisteet ovat Eviran valvomia.

Huonot puolet

- Muita haastavampi siinä mielessä, että suositellaan toteutettavaksi asiantuntijan ohjauksessa.

- Onnistunut toteutus vaatii vielä muita dieettejä enemmän tarkkuutta ja huolellisuutta.

Kenelle sopii?

Merkittävästi lihaville eli niille, joiden painoindeksi on vähintään 30.

Minkälaista motivaatiota vaatii?

- Vaatii suurta tahtoa, koska syödään pääasiassa laihdutusvalmisteita.

- Monesti tarvittava motivaatio löytyy omasta terveydentilasta.

Käytännön helppous

Periaatteessa helppoa, koska syömiset ovat valmiiksi pakattuja laihdutusvalmisteita.

Vaikeaa voi olla tahdonlujuuden ylläpitäminen, koska energiansaanti on yli puolet pienempää kuin normaalissa ruokavaliossa, ja ei syödä lainkaan tavallista ruokaa – paitsi hieman kasviksia.

Ruokavaliot vertaili ravitsemusterapeutti Raisa Valve.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt