Stoppi makeanhimolle! 8 vinkkiä, joiden avulla oikeasti pääset sokerikoukusta - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Stoppi makeanhimolle! 8 vinkkiä, joiden avulla oikeasti pääset sokerikoukusta

Ravitsemusterapeutti neuvoo, kuinka taltutat mieliteot.

11.1.2017 16:11

Katso videolta asiantuntijan vinkit, joiden avulla pääset sokerikoukusta.

Päätitkö sinäkin, että loppiaiseen loppuu vuodenvaihteen herkuttelu?

Kun makeaa on napsinut joka päivä, sokerinhimosta ei välttämättä pääsekään helposti eroon arjen alkaessa. Ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta kertoo, että sokeri koukuttaa monesta syystä.

– Siinä on monta tekijää. Fysiologinen selitys on, että verensokerin nouseminen tuottaa meille mielihyvää, koska se aiheuttaa hyvin vahvaa dopamiinin eritystä. Tähän mielihyvän kokemukseen ihminen oppii ja tottuu.

– Psykologisesti taas vahvistamme mielihyvän kokemusta käyttämällä makeaa silloin, kun mieli on hiukan maassa.

Kun makea vielä kaiken lisäksi maistuu erittäin hyvältä, suklaan tai muiden herkkujen syömisestä syntyy helposti ja huomaamatta päivittäinen tapa.

– Helpoin tapa koukuttaa itsensä makeaan on tehdä stressaantuneena pitkää työpäivää, syödä huonosti ja raahustaa kotiin verensokeri matalalla – ja sitten ostaa suklaata, josta saa euforisen olon.

Täyslakko kannattaa harvoin

Anette Palssa sanoo, että sokerikoukusta irti pääseminen vaatii useimmiten pitkäjänteistä työtä.

– Kauhuni ovat kahdeksan viikon tai jopa lyhyemmän ajan kuurit, joilla päästään irti makeanhimosta. Todellisuudessa kysymys ei ole parista viikosta eikä edes parista kuukaudesta, vaan pidemmän ajan kuluessa tapahtuvista muutoksista.

Toisin kuin sokerivieroituskuurit neuvovat, Palssan mielestä sokerista ei edes kannata yrittää hankkiutua täysin eroon.

– Olen keskustellut tästä vastaanotollani tuhansien ihmisten kanssa, ja suurin osa heistä sanoo haluavansa syödä sokeriherkkuja, koska ne ovat mielihyvän lähde siinä missä musiikki tai liikuntakin. Useimmat eivät siis halua sokerista kokonaan eroon, vaan toiveena on saada makeanhimo hallintaan ja löytää tasapaino sokerin syömiseen.

”Oikeasti pieni määrä”

Omaa sokerinkäyttöään voi alkaa pohtia vertaamalla sitä suositukseen, jonka mukaan sokerin osuus saisi olla korkeintaan kymmenen prosenttia päivittäisestä kokonaisenergiasta. Tämä tarkoittaa aikuisella noin 50:tä grammaa päivässä.

– Se on oikeasti pieni määrä. Jos syöt jogurtin ja myslipatukan sekä juot tuoremehun, 50 grammaa on jo siinä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?