7 yksinkertaista niksiä: Näin vähennät syömistä huomaamattasi - Laihdutus - Ilta-Sanomat

7 yksinkertaista niksiä: Näin vähennät syömistä huomaamattasi

Julkaistu: 1.1.2017 13:07

Huijaa itsesi syömään vähemmän.

Joulun ja vuodenvaihteen kohokohta monelle on herkuttelu – joka helposti jää päälle.

Kun muutamana päivänä syö tavallista suurempia annoksia ja napsii väliin konvehteja, herkuttelu ja isot annoskoot siirtyvät helposti arkeenkin.

Parin päivän syömisillä ei tietenkään ole kokonaisuuden kannalta merkitystä, mutta jos mässääminen jatkuu yhä, Yhdysvaltalainen terveyssivusto WebMD on listannut näppäriä ja toimivia kikkoja syömisen hallintaan.

Näillä konsteilla huijaat itsesi syömään vähemmän, eli rajoitat syömistä helposti ja melkein huomaamattasi.

1. Terveellinen ruoka ensin lautaselle

Ota lautaselle aina ensin salaatti ja muut kasvikset, sitten täysjyvätuotteita ja muut ruoat vasta tämän jälkeen. On tutkittu, että esimerkiksi buffet-lounaalla ruokailijat ottavat eniten ensimmäisiä ruokia, joten aloita lautasesi täyttäminen salaatti- ja raastekulhoista.

Sama pätee kotioloissakin. Kun aloitat vihreistä sinun on myös helpompi noudattaa lautasmallia, eli täyttää puolet lautasesta kasviksilla.

2. Vaihda lautanen pienempään

Sekä annosten että lautasten koot ovat kasvaneet parinkymmenen viime vuoden aikana. Useat tutkimukset osoittavat, että kun annos on isompi, ruokaa tulee myös syötyä enemmän, vaikkei enää edes olisi nälkäinen.

Kokeile vaihtaa lautanen pienempään. Todellisuudessa yhtä kylläinen olo voi tulla pienemmästäkin annoksesta, eli voit nipistää kaloreista huomaamatta.

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoi aiemmin IS:lle, että tutkimuksen mukaan on mahdollista vähentää noin kuudesosa päivän syömisistä ilman, että nälän tunne yllättää.

3. Valitse aina ”pieni” pakkauskoko

Huomaa, että pieni koko on usein todellisuudessa normaalikoko.

Eräässä kokeessa tutkijat antoivat elokuvan katsojille tuoreita ja vanhentuneita popcorneja, molempia isoissa ja pienissä pakkauksissa. Tuoreita popcorneja syötiin enemmän kuin vanhentuneita. Pilaantuneita popcorneja syötiin kuitenkin suurista pakkauksista 33 prosenttia enemmän kuin pienemmistä. Suuri annoskoko voi siis houkutella syömään jopa pahalta maistuvaa ruokaa enemmän.

4. Piilota konvehdit

Jos joulun jäljiltä löytyy vielä puolitäysiä konvehti- tai marmeladirasioita, ne kannattaa viimeistään nyt siivota pois näkyviltä.

Professori Pertti Mustajoki kertoi aiemmin IS:lle, että ruoan näkeminen tutkitusti houkuttelee syömään. Mustajoki suositteleekin asettelemaan kotona hedelmät näkyville kulhoon ja piilottamaan herkut syrjäiseen kaappiin.

Muista myös, että jääkaapista nappaat useimmiten niitä ruokia, jotka ovat silmiesi tasolla.

5. Maksa käteisellä

Kun maksat herkkuostokset käteisellä, harkitset valintojasi tarkemmin. Tämän havaitsivat yhdysvaltalaistutkijat kokeessa, jossa he tarkkailivat, vaikuttaako maksutapa opiskelijoiden tekemiin ostoksiin.

Kun opiskelijat joutuivat käyttämään epäterveellisten ruokien, kuten keksien, ostamiseen kortin sijaan käteistä, he harkitsivatkin herkkuostosta tarkemmin. Moni myös vaihtoi herkun terveellisempään vaihtoehtoon.

6. Purkka suussa ruokakauppaan

Olet varmaankin kuullut ohjeen, ettei ruokaostoksille kannata lähteä nälkäisenä.

Kahden tutkimustuloksen perusteella kauppareissulla kannattaa kokeilla myös purukumin syömistä. Tutkijat havaitsivat, että sokerittoman purukumin syönti teki kaupassa kävijöistä vähemmän nälkäisiä, ja heillä oli muita vähemmän epäterveellisiä mielitekoja.

7. Hidasta syömistä

Syö pienempiä suupaloja ja pureskele hitaammin ja huolellisemmin. Tutkijat perustelevat syömistahdin hidastamista sillä, että kylläisyyden tunne ehtii näin kehittyä jo syömisen aikana.

Hotkimalla syöt enemmän kaloreita, mutta kylläisyyden tunne voi silti aterian jälkeen olla jopa heikompi kuin hitailla syöjillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?