Onko treenille aikaa vain muutama minuutti? Nämä treenit hoituvat nopeasti kotonakin - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Onko treenille aikaa vain muutama minuutti? Nämä treenit hoituvat nopeasti kotonakin

Kuvituskuva
Julkaistu: 27.12.2016 16:14

Nämä treenit onnistuvat nopeasti ja helposti. Kotona treenatessa matkoihinkaan ei mene aikaa.

Lyhyt liikuntahetki voi olla yhtä tehokas kuin tunnin aherrus. Esimerkiksi suosittu HIIT- eli high intensity interval training -intervallitreeni nostaa tehokkaasti kuntoa ja polttaa rasvaa vielä tunteja treenin jälkeen.

Kokosimme treenit, jotka vievät vain hetken, mutta saavat takuulla hien pintaan:

1. Neljän minuutin tabata

Tabata-pikatreenissä treeniajat ja lepotauot ovat lyhyempiä kuin HIIT-treenissä ja syke nousee vielä korkeammalle. Yksi tabata-setti kestää neljä minuuttia, mutta jos energiaa riittää, niitä voi tehdä useamman. Laji on vapaa: tabata-rytmitystä voi hyödyntää vaikka kotijumpassa tai juoksussa. Ajan mittaamiseen kannattaa ladata kännykkäsovellus, kuten Androidille ja iOSille saatava Tabata Timer.

Kokeile: Tällä palaa rasva: tabata on neljän minuutin helppo tehotreeni

2. Treeni seitsemässä minuutissa

HIIT-treeniklassikossa on 12 liikettä, jotka voi tehdä helposti kotona. Tarvitset vain tuolin.

Kokeile: Vain seitsemän minuuttia riittää! Tämä pikajumppa korvaa tunnin puurtamisen

3. Pikainen HIIT-tehotreeni

Asiantuntija neuvoo, kuinka tehdään tehokas intervallitreeni – joko ulkona juosten tai kotona oman kehon painolla.

Kokeile: Vartin tehotreeni HIIT vastaa tunnin lenkkiä – ohjeet harjoitteluun

4. Tehokas hyppynarutreeni

Hyppynarulla hyppiminen on helppoa, mutta supertehokasta, joten lyhytkin aika riittää. Vaihtelua ja lisähaastetta hyppelyyn saa esimerkiksi hyppimällä takaperin, tuplahyppyjä tai yhdellä jalalla.

Kokeile: Hyppistreeni tehoaa! Näin pääset helposti alkuun

5. Vertin viisiminuuttinen

Tv:stä tutun Vertti Harjuniemen tehotreenissä ei ole mitään ylimääräistä. Mikä parasta, se onnistuu ilman mitään välineitä.

Kokeile: 5 minuutin kätevä kotitreeni – personal trainer ja palomies Vertti Harjuniemi opastaa

6. Kuntopiiri kiireiselle

Jos haluat erityisen tehokkaan ja nopean treenin, tee liikkeet kuntopiirimäisesti nopealla tempolla ja lyhyillä tauoilla. Tähän jumppaan tarvitset käsipainot, mutta ne voi korvata myös täytetyillä vesipulloilla.

Kokeile: Nopea perusjumppa – tee edes tämä!

Katso tehokas peppujumppa, supersuosittu kahvakuulaohjelma ja lisää muita pikatreenejä Me Naisten koostejutusta täältä.

Lue myös:

Kroppa timmiksi kahvakuulalla – kuuden liikkeen tehotreeni

Haluatko litteän vatsan? Älä unohda tätä tehokasta liikettä!

12 väitettä pikatreenistä – hallitsetko HIIT-faktat?

Teetkö sinäkin nämä virheet lankuttaessa? Asiantuntija neuvoo oikean tekniikan

Tuoreimmat osastosta