Onko banaani oikeasti terveellistä? Ravitsemustieteilijä vastaa

Julkaistu:

Banaani
Sokeripommi vai terveyspommi? Banaani on hedelmähyllyn kiistakapula.
Kun vähähiilihydraattinen ruokavalio tuli muotiin, banaani joutui tulilinjalle. Onhan se hedelmien joukossa sieltä sokeripitoisemmasta päästä. Mutta peittoavatko hyödyt haitat?

– Banaani voi olla osa terveellistä ruokavaliota, esimerkiksi terveellinen välipala, onhan siinä elimistölle välttämättömiä hiilihydraatteja ja monia kivennäisaineita ja vitamiineja, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija, ravitsemustieteilijä Heli Kuusipalo toteaa.

Banaanissa on runsaasti aivoille, hermostolle ja lihaksille tärkeää B6-vitamiinia, kaliumia ja foolihappoa ja vastustuskykyä lujittavaa C-vitamiinia.

Entä sitten se sokeri?

Hiilihydraatit muodostavat banaanista noin 85 prosenttia. Yhdessä keskikokoisessa banaanissa on noin 110 kaloria ja 17 grammaa sokeria. Roppakaupalla banaaneja ei siis kannata hotkia, mutta yhdestä tai kahdesta ei tarvitse olla huolissaan.

Banaanin sokeri ei ole täysin sama asia kuin jos joisit saman määrän vaikka limsana. Hedelmien sisältämän sokerin imeytymistä tasaa kuitu, jota on yhdessä banaanissa reilut 2 grammaa.

Banaanin nopeasti imeytyvät hiilarit auttavat esimerkiksi palauttamanaan liikunnasta, mutta proteiinia banaanissa on vain reilut 2 gramma. Salitreenin jälkeen tarvitsee siis rinnalle myös vaikka maitorahkan.

Kuusipalo muistuttaa, että mikään yksittäinen ruoka tai ruoka-aine ei ole terveellinen tai epäterveellinen itsessään. Sitä on helppo havainnollistaa: jos söisi vain banaaneja eikä mitään muuta, kehittyisi pikku hiljaa puutostiloja.

– Koska päivittäin elimistö käyttää noin 90 eri ravintoainetta, voidaan puhua siitä, että ruokavalio on terveellinen tai epäterveellinen, kun katsotaan kokonaisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt