Paras teholiike, jos pitäisi valita vain yksi? 5 ammattilaista paljastaa suosikkinsa

Parhaat treeniliikkeet laittavat koko kropan lihakset kerralla töihin.

18.12.2016 11:02

Katso videolta liikkeiden suoritusohjeet.

Kuntosalilla on turha ahdistua laitteiden hurjasta määrästä. Pärjäät loistavasti ilmankin, sillä lihaskuntotreenissä yksinkertainen on usein paras. Jos liike on tarpeeksi monipuolinen, se aktivoi kerralla kaikki kehon lihasryhmät.

Entä jos pitäisi valita vain yksi treeniliike ja pärjätä sillä koko loppuelämä? Viisi ammattilaista paljastaa Prevention-julkaisussa oman valintansa. Oikein tehtynä jokainen sopii aloittelijallekin!

1. Lankkupunnerrus

”Tämä on yhdistelmä kahdesta klassikosta: lankusta ja punnerruksesta. Se on tehokas ja aikaa säästävä liike, jonka voi tehdä missä vain. Yhdistelmäliike vahvistaa rintaa, hartioita, käsivarsia ja keskivartaloita ja parantaa kehonhallintaa. Se myös vaatii hiukan koordinaatiokykyä.”Jessica Matthews, kinesiologian professori

Tee näin: Aloita lankkuasennosta, kyynärvarret lattiassa. Nouse sitten korkeaan lankkuun painamalla ensin oikea kämmen lattiaan, sitten vasen kämmen, ja suorista kädet. Palaa sitten samaa reittiä takaisin: laskeudu aloitusasentoon painamalla ensin oikea kyynärvarsi, sitten vasen kyynärvarsi lattiaan. Toista. Jos liike on raskas, voit alkuun pitää polvet maassa.

2. Rystyslankku

”Tämä liike treenaa koko kroppaa ja vahvistaa keskivartaloa ihan vain painovoiman avulla. Lankkuvariaatio vahvistaa myös ranteita, jotka heikkenevät helposti, kun näpytämme päivittäin mobiililaitteita.” Ary Nunez, personal trainer

Tee näin: Asetu lankkuasentoon. Sen sijaan että laittaisit kämmenet lattiaan, laita kädet nyrkkiin niin, että peukalot osoittavat eteenpäin. Tasapainottele sitten rystysten päällä.

3. Maastaveto

”Maastaveto ilman muuta, koska se on yhdistelmäliike, joka pistää kehon jokaisen lihaksen töihin. Puhumattakaan siitä, että se polttaa paljon kaloreita!” Devan Kline, Burn Boot Campin perustaja ja päävalmentaja

Tee näin: Seiso jalat hartianlevyisessä asennossa. Kyykkää alas ja tartu tankoon. Vie lantiota ja takapuolta alas, pidä selkä suorana ja asento mahdollisimman pystyssä. Lähde sitten irrottamaan tankoa lattiasta suoristamalla jalkoja. Anna tangon liukua läheltä reisiä. Pidä käsivarret mahdollisimman rentoina: nosta pakaroilla ja takareisillä. Nosta ylös asti, suorista jalat. Yläasennossa tuo lantiota hieman eteen ja vie hartioita taakse. Palauta alas.

4. Kahvakuulaheilautus

”Kahvakuulaheilautus kehittää todella hyvän puristusvoiman ja keskivartalon voimaa. Se ylläpitää myös lantion ja selän voimaa, mikä on tärkeää, kun ikää tulee. Heilautus treenaa koko kropan yhdellä liikkeellä. Kehosi jokainen lihas tekee töitä. Samalla aerobinen kunto kasvaa. Liike ei myöskään vie paljoa tilaa, ja voit helposti tehdä sen kotona viidessä minuutissa.” BuiltLean-treenisivuston perustaja Marc Perry

Tee näin: Seiso jalat hiukan hartioita leveämmässä asennossa, varpaat osoittavat aavistuksen ulospäin, kahvakuula käsissä. Kyykkää alas viemällä lantiota taakse, pidä pakarat ja reidet tiukkoina. Heilauta kahvakuula jalkojen välistä ylös hartioiden korkeudelle ja suorista samalla jalat. Jatka heiluriliikettä.

5. Takakyykky

”Takakyykky muokkaa ja vahvistaa jalkoja ja pakaroita. Oikein tehty kyykky vaatii keskivartalolta voimaa, jotta pystyt pitämään hyvän asennon. Hyvään syvyyteen pääseminen vaatii liikkuvuutta. Kyykky on iso yhdistelmäliike, joka tekee olostani vahvan. Iso moninivelliike rakentaa enemmän lihasmassaa ja kuluttaa enemmän kaloreita kuin eristävät liikkeet.” Tara Romeo, Professional Athletic Performance Centerin johtaja

Tee näin: Aseta levytanko yläselkään, kädet hiukan hartioita leveämmälle. Kyynärpäät osoittavat alaspäin. Jalat ovat noin hartianlevyisessä asennossa. Kyykkää alas selkä suorana ja vatsa tiukkana viemällä lantiota taakse. Kuvittele, että istuudut tuolille. Huolehdi, että polvet pysyvät suunnilleen samassa linjassa varpaiden kanssa. Palaa sitten takaisin ylös.

Etkö käy kuntosalilla? Listasimme hiljattain neljä kehonpainoliikettä, joilla treenaat koko kropan ilman salia. Lue ohjeet täältä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?