Teetkö sinäkin nämä 7 virhettä rasvanpoltossa? Ammattilainen paljastaa, mikä auttaa oikeasti - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Teetkö sinäkin nämä 7 virhettä rasvanpoltossa? Ammattilainen paljastaa, mikä auttaa oikeasti

Rasvanpolton ympärillä liikkuu paljon myyttejä, vaikka toimivat keinot ovat yksinkertaisia. Nyt sinäkin onnistut!

28.11.2016 15:18

Rasvanpoltossa pätevät varsin simppelit säännöt, paljastaa personal trainer Timo Haikarainen uutuusteoksessa Lihaskasvu ja rasvanpoltto (Fitra 2016). Silti rasvanpolton ympärillä liikkuu kymmeniä ja taas kymmeniä myyttejä. Mistä erottaa, mikä on totta? Haikarainen kertoo, mitkä ovat kiinteytyjän yleisimmät virheet ja miten vältät sudenkuopat.

1. Treenaat liian kovaa  

Moni tekee rasvanpoltossa tuplavirheen: treenaa liian kovaa ja syö liian niukasti. Pidä treenimäärät maltillisina, jotta palaudut ja jaksat toteuttaa ruokavaliota.

Yliharjoittelu voi tehdä tepposet aineenvaihdunnalle, eikä rasva enää palakaan. Lue täältä tavallisimmat yliharjoittelun oireet ja opettele ehkäisemään ne.

2. Et katso, mitä laitat suuhusi

Ruokavalio ratkaisee rasvanpoltosta 70–80 prosenttia. Oikea treeni voi parantaa tuloksia edelleen 20–30 prosenttia. Treeni on siis tärkeää, mutta se astuu kuvioihin silloin, kun ruokavalio on kunnossa.

Paras rasvanpolttoruokavalio on monipuolinen. Syö 5–6 ateriaa päivässä, joka aterialla kasviksia ja hyviä proteiineja. Muista myös hyvät hiilarit ja pehmeät rasvat ja juo runsaasti vettä.

3. Unohdat lihaskuntotreenin

Treenin tärkein tehtävä on varmistaa, että lihaksen sijaan palaa rasva. Jos paahdat pelkkää aerobista liikuntaa, vaarana on, että päädyt laihaksi läskiksi. Se tarkoittaa, että vaaka näyttää normaalipainoa, mutta sisäelimien ympärillä on terveydelle haitallista rasvaa.

Parhaiten lihaksia auttaa säilymään lihaskuntotreeni. Se myös kiihdyttää aineenvaihduntaa ja auttaa rasvaa palamaan. Jättimääriä ei tarvita: jo kaksi treeniä viikossa auttaa. Lue täältä ohjeet lihaskuntotreenin toteuttamiseen.

4. Hamuat tuloksia liian nopeasti

Hyvä rasvanpolttotahti on enintään noin puoli kiloa viikossa. Se tarkoittaa noin 500 kilokalorin kalorivajetta päivää kohden. Tätä vauhtia voi ylläpitää pitkäänkin ilman kurnivaa nälkää ja rääkkitreeniä. Rauhallisella tahdilla varmistat myös, että lihaksen sijaan palaa rasva.

5. Luotat sokeasti ”rasvanpolttotreeniin”  

Ensin muodissa oli matalasykkeinen aerobinen, sitten kovatahtinen HIIT-intervallitreeni. Haikaraisen mukaan HIITiä mainostetaan usein perusteetta vanhalla tutkimuksella, jonka tulokset olivat todellisuudessa vaatimattomia: kahden kilon pudotus kolmessa kuukaudessa ylipainoisella.

– Napakalla ruokavaliolla tuo tulos on helppo saavuttaa jo kahdessa viikossa, Haikarainen vertaa.

Tuloksia tuo monipuolisuus, ei mikään tietty treenimuoto. Treenaa siis lihaskuntoa ja suunnittele sen ympärille monipuolinen lajikokonaisuus, joka treenaa sekä voimaa että kestävyyttä. Ota vaikkapa salitreenin oheen hikoiluttava laji, kuten tanssi tai pyöräily.

6. Laihdutat pelkän bikinikunnon toivossa

Kiinteytymisellä kannattaa tavoitella ensisijaisesti terveyttä. Yleensä pelkkä bikinikunto ei tavoitteena kanna pitkälle. Rasvanpoltto parantaa veriarvoja ja alentaa tulehdustilaa yksinäänkin, mutta treeni voimistaa vaikutuksia entisestään.

Lisäksi liikunta kohottaa mielialaa. Erottuvista vatsapalikoista ei ole juuri iloa ilman tervettä mieltä.

7. Luovutat, koska sinulla on ”huonot geenit”  

Supergeenit toki auttavat, mutta keskinkertaisillakin pärjää. Haikaraisen mukaan valtaosa ihmisistä voi polttaa rasvaa nopeasti ja tehokkaasti. Rasvanpoltto on siitä kiitollista, että mitä enemmän kropassa on rasvaa, sitä nopeammin se palaa.

– Kun satsaat eniten kaikkein tärkeimpiin osa-alueisiin ja teet työtä ahkerasti ja hyvällä fiiliksellä, tuloksia tulee takuulla, Haikarainen kannustaa.

Lähde: Timo Haikarainen, Lihaskasvu ja rasvanpoltto (Fitra 2016)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?