Miksi syöpöttelen illalla liikaa? Tunnista 5 tavallista syytä

Syötkö tunteisiisi vai nälättääkö kaamos? Iltasyömisestä voi päästä eroon, kun tuntee aiheuttajan. Listasimme myös ratkaisut ongelmiin.

31.10.2016 19:12

Päivä meni hyvin, ateriakoot pysyivät kurissa. Sitten tulee ilta. Takki ehtii tuskin naulakkoon, kun suuntaat suoraan jääkaapille. Alat syödä, eikä nälälle tunnu tulevan loppua.

Moni kärsii iltasyöpöttelyn kierteestä. Pienestä napostelusta tuskin on haittaa, mutta jokapäiväisenä tapa voi kerryttää kiloja ja pilata laihdutusyritykset.

Mahdollisia syitä iltasyöpöttelyyn on monia. Listasimme viisi tavallista aiheuttajaa ja ratkaisua:

1. Kaamosmasennus

Moni alkaa himoita pullaa ja suklaata heti, kun syksy pimenee. Valon puute saa välittäjäaine serotoniinin tasot ja sitä kautta mielialan ja vireystason laskemaan. Elimistö kompensoi serotoniinivajetta ruoalla. Erityisen hyvin maistuvat nopeat hiilihydraatit, kirjoittaa Hyvä Terveys. Usein himo iskee juuri iltaisin.

Onneksi syöminen ei ole ainoa tapa buustata aivojen serotoniinitasoja. Nappaa täältä muita, terveydelle edullisempia keinoja.

2. Tunnesyöminen

Avaatko suklaalevyn, kun töissä oli stressaavaa? Suuntaatko jääkaapille, kun olet riidellyt puolison kanssa? Oletko syödessäsi vihainen, surullinen, stressaantunut? Silloin iltasyömisen takana saattaa olla tunnesyöminen. Moni paikkaa ruoalla myös tyhjyyden tai merkityksettömyyden tunnetta, jota ei aina ole helppo hahmottaa. Myös masennuksesta kärsivä syö usein alakuloonsa.

Tunteiden tunnistaminen auttaa. Kokeile esimerkiksi pitää päiväkirjaa hankalista tilanteista ja niiden laukaisemista tunteista.

3. Liian niukka ruokavalio päivällä

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa aiemmassa Ilta-Sanomien jutussa, että iltasyöpöttelyn syynä on usein liian pieni aamiainen tai lounas tai välipalan skippaaminen ennen iltapalaa. Tähän syyllistyy varsinkin moni lalihduttaja.

Myös ravinnon yksipuolisuus voi nälättää. Turvaa etenkin riittävä kuidun ja proteiinin saaminen, sillä se lisää kylläisyyttä ja tasaa verensokeria ja voi sitä kautta vähentää haitallista napostelua illalla.

4. Poltat itsesi loppuun päivällä

Tahdonvoima väsyy kuin lihas. Jos suorittaa ja paahtaa koko päivän, ei ihme, jos pakka hajoaa illalla jääkaapilla. Myös miinuskaloreilla kituuttelu kuluttaa voimavaroja. Opettele kuluttamaan energiaa tasaisesti. Jos sinulla on elämässäsi rankka vaihe, anna löysää syömisessä.

Väsyneenä illalla syömiseen ei enää jaksa keskittyä. Siksi sipsipussi tyhjenee kuin itsestään, kun olet uupunut tai TV-sarja vie huomion. Keskittymiskyvyn herpaantumiseen auttaa tietoinen syöminen. Lue täältä vinkit, miten toteutat sitä arjessa.

5. Kärsit syömishäiriöstä

Jos syömisen kanssa on ongelmia, ne tulevat usein esiin päivän yksinäisinä, tyhjinä hetkinä. Ilta on monelle päivän ensimmäinen hetki, jolloin on yksin ruoan parissa.

Erään tutkimuksen mukaan iltasyöminen voi olla oma syndroomansa. Se voi olla myös vakavampien mielenterveysongelmien, kuten syömishäiriön yksi oire. Jos iltasyömiseesi liittyy jatkuvaa ahdistusta ja tuntuu, ettet pysty hallitsemaan käyttäytymistäsi, saatat kärsiä esimerkiksi ahmimishäiriöstä. Tällöin kannattaa suunnata ammattilaisen pakeille.

Oletko päässyt yli ilta-ahmimisesta? Jaa vinkkisi kommenteissa!

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?