Moni arvioi ihannepainonsa väärin – asiantuntija neuvoo, miten löydät sinulle sopivan normaalipainon

Julkaistu:

Paino
Painoindeksi ei kerro kaikkea, sillä yli- ja alipainon raja on yksilöllinen. Asiantuntijan mukaan ratkaisu on etsiä oma biologinen normaalipaino.
Kun astut vaa’alle, oletko tyytyväinen lukemaan? Jos vastaat kyllä, onneksi olkoon. Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisnaisista ja puolet suomalaismiehistä on tyytymättömiä painoonsa.

Laillistettu ravitsemusterapeutti, tohtorikoulutettava Ulla Kärkkäinen toteaa, että monilla on vääristynyt käsitys ihannepainostaan. Biologinen normaalipaino, johon paino luonnostaan hakeutuu, on usein isompi lukema kuin ihminen itse sen haluaisi olevan.

– Tämä johtuu siitä, että painoihanteisiin vaikuttavat paljon erilaiset sosiokulttuuriset ihanteet, Kärkkäinen toteaa.

Ylipainoisten määrä lisääntyy, mutta samaan aikaan moni pitää kiinni epärealistisen tiukasta painoihanteesta. Kierre syntyy helposti, jos aina haluaa painaa muutaman kilon vähemmän.

Iän myötä naisten painoihanne höllentyy. Yllättävästi miehillä käy toisin päin ja kehotyytymättömyys lisääntyy, kun ikää tulee.

Yli- ja alipainon raja on yksilöllinen

Painoindeksi on laajimmin käytetty normaalipainon mittari, jossa normaalipaino asettuu välille 18,5–25. Kärkkäinen muistuttaa, että painoindeksin raja-arvot ovat karkeita kompromisseja. Silti moni lukee taulukkoa kuin Raamattua – käydäänhän painoindeksiä jo koulussa tarkkaan läpi.

Esimerkiksi 160-senttisen ja 60-kiloisen painoindeksi on noin 24, 180-senttisen ja 90-kiloisen 27.

– Alipainon raja on WHO:n määrittämä nälkäavun raja. Se toimii ehkä väestötasolla, mutta ei läheskään aina yksilön tasolla, Kärkkäinen muistuttaa.

Samasta syystä pelkkä painoindeksi ei kerro paljoakaan luonnostaan laihan tai ylipainon rajoilla huitelevan terveydestä.

– Vaikka olisit ylipainon rajoilla, mutta liikut ja elät terveellisesti, se ei ole niin huono asia. Jos taas olet hoikka, mutta et liiku ja syöt epäterveellisesti, todellinen tilanne terveytesi kannalta voi olla huolestuttava.

Moni painoihanne on jäänne menneisyydestä

Kun Kärkkäinen tutki 24–34-vuotiaiden käsityksiä ihannepainosta, lukemat ovat karuja: nuorista normaalipainoisista naisista vain 13 prosenttia ja miehistä 20 prosenttia oli tyytyväisiä painoonsa.

Ihannepainoon liittyy myös monia pakkomielteitä. Kärkkäinen näkee asiakastyössään jatkuvasti, että esimerkiksi tasakymmenet ovat monelle kauhistus.

– Ei haluta painaa 60, vaan 59 kiloa. Se on psykologinen ilmiö. Kiloista tulee merkkipaaluja. Kunhan en mene tietyn lukeman yli, muuten olen läski.

Usein painoihanteet ovat epärealistisia siksi, että ne ovat jäänteitä menneisyydestä.

– Moni pitää väkisin kiinni siitä, että pitää mahtua samoihin farkkuihin kuin 18-vuotiaana. Kannattaa kysyä, onko se hyvinvointini kannalta oleellinen asia, Kärkkäinen toteaa.

”Vaa’alla ei saisi olla sellaista valtaa”

Jos elämä pyörii liikaa oman kehon ympärillä, seuraukset voivat olla tuhoisat. Pakkomielle voi kärjistyä esimerkiksi syömishäiriöksi.

– Aika yleistä tuntuu olevan, että ihmiset käyvät aamuisin vaa’alla ja määrittävät sen mukaan, olenko rakastettu ja arvostettu, onko tämä hyvä vai huono päivä. Vaa’alla ei saisi olla sellaista valtaa.

Jos vaaka alkaa kertoa asioita, joita se ei oikeasti pysty kertomaan, kannattaa ottaa itsensä puhutteluun. Teenkö tätä terveyssyistä vai haenko hyväksyntää ja hallinnan tunnetta?

– Biologinen normaalipaino on se lukema, johon paino asettuu, kun syöt riittävästi ja liikut, elämäsi on tasapainossa ja voit hyvin.

4 kysymystä, joiden avulla löydät sopivan ihannepainon:

1. Mikä on paino, johon kehoni tuntuu hakeutuvan luonnostaan?

Tämä on tärkein kriteeri, kun etsit biologista normaalipainoasi.

2. Miltä vuodelta nykyinen painoihanteeni on peräisin?

Esimerkiksi raskaudet muuttavat kehoa, ja iän myötä paino tapaa hilautua hiukan ylöspäin. Lukioaikojen paino ei välttämättä ole enää realistinen tavoite.

3. Millainen on lähisukulaisteni ruumiinrakenne?

Ruumiinrakenne pysyy, vaikka paino muuttuisi. Sitä ei voi rajattomasti muuttaa edes urheilemalla. Lähisukua tarkkailemalla voit saada vihiä siitä, mistä muotista kroppasi on.

4. Mikä paino on realistinen elämäntilanteeseeni nähden?

Jos ihannepainossa pysyminen vaatii tunnin lenkkiä päivittäin, kun todellisuudessa ehdit liikkua vain kahdesti viikossa, höllennä! Oikea ihannepaino on sellainen, jota pystyt ylläpitämään ilman jatkuvaa stressiä.

Vielä parempi, jos et odota mitään tiettyä painoa, vaan teet hyviä elintapamuutoksia ja annat painon hakeutua sopivaan lukemaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt