Laihdutus

Treenaatko liikaa? Tunnista 7 yleistä yliharjoittelun oiretta

Julkaistu:

Ylikunto
Treeni-into kääntyy helposti ylikunnoksi, joka estää kehittymisen ja rasvanpolton. Tunnista ja hoida oireet ajoissa.
Syksyllä moni SuomiMies suuntaa lenkkipoluille ja kuntosalille. Treenistartti on aina loistava juttu, mutta kuntoilijan kroppa voi mennä liiasta treenistä lievään ylirasitustilaan.

Oireet kannatta tunnistaa ja huilata suosiolla hetki. Muuten kestävyyden ja voiman kehitys tyssää. Jos tavoitteeseen liittyy kesäkilojen karistus, ylirasitus pistää tehostopin myös rasvanpoltolle.

Nämä 7 oiretta ovat yleisiä silloin, kun kropalla alkaa olla vaikeuksia palautua treenimäärästä:

1. Lihakset jatkuvasti jumissa

Varsinkin alkuvaiheessa treeni kipeyttää lihaksia. Se on normaalia. Mutta kun treenistä tulee säännöllistä, lihasten pitäisi kuitenkin palautua treenistä hyvin. Silloin tällöin uusi treeniliike tai ohjelman vaihto voi kipeyttää ja se on varsin ok. Mutta jos lihakset ovat jatkuvasti kuin puupölkyt, se kertoo heikosta palautumisesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

2. Uni ei tule silmään

Ylirasitus alkaa yleensä näkyä nopeasti nukkumisessa. Illalla uni ei tule silmään. Stressihermosto on hieman ylikierroksilla ja kroppaa rauhoittava lepohermosto ei saa tarvitsemaansa ylivaltaa illalla. Toinen yleinen merkki on herääminen yöllä niin, että loppuyö menee katon tuijotteluun ja sängyssä pyörimiseen.

3. Treenimotivaatio rakoilee

Alussa treenivirtaa ja motivaatiota piisasi vaikka muille jakaa. Nyt treeni maistuu pakkopullalle. Kun kroppa väsyy, treenimotivaatio alkaa usein tippua. Kuntoilijan optimitilanteessa tekisi jatkuvasti mieli treenata vähän enemmän kuin treenaa. Tällainen fiilis ennustaa yleensä hyvää palautumista ja takaa hyvät edellytykset treenin jatkumiselle.

4. Syke sekoilee

Sympaattinen hermosto eli stressihermosto nostaa sykettä ja pitää sitä korkealla. Jos leposyke nousee kummallisesti ja syke pomppaa normaalia korkeammalle, kun aloitat treenin, se kielii usein ylirasituksesta. Lisäksi voi esiintyä sydämentykytystä ja lisälyöntejä eli ”muljahduksia”. Pitkään jatkuneessa ylirasituksessa syke voi jopa tippua, sillä kroppa alkaa omatoimisesti vetää jarruja päälle.

5. Pinna kiristyy ja mieli mustenee

Fyysinen kuormitus on niin kutsuttu stressori. Sopiva treenimäärä auttaa selviämään stressistä, kuten tästä SuomiMies-vinkistä voit lukea. Kun treeniä tulee liikaa, stressiä lievittävä ominaisuus kellahtaa haitalliseksi lisästressiksi. Silloin pinna voi olla kireällä.

6. Mieli menee mustaksi

Yliharjoitteluun liittyy myös negatiivisten tunnetilojen lisääntyminen. Nyt liikunta ei aiheuta positiivisia fiiliksiä ja euforiaa, jota sen usein luvataan aiheuttavan.

7. Kunto lähtee laskuun

Kulkevatko treenit huonosti? Aikaisemmin helpolta tuntunut lenkkivauhti tuntuu raskaammalta. Punttisalilla tutut painot eivät meinaa tulla ylös. Jos treenisi on säännöllistä ja erityisesti, jos tähän liittyy edellisiä oireita, treeniä on todennäköisesti liikaa.



Mitä tehdä?

1. Jos huomaat itselläsi edellisiä oireita, kannattaa usein pitää 1–2 viikon hyvin kevyt jakso, jolloin teet vaikkapa 2–3 lyhyttä kävelylenkkiä viikossa. Yleensä oireet häviävät nopeasti. Jos oireet ovat jatkuneet pitkään, jopa pidempi lepo voi olla tarpeen. Vältä stressiä treenitauosta, kuntosi ei todennäköisesti tipu, vaan nousee. Lisää tästä voit lukea täältä.

2. Kun palaat treeniin, suunnittele treeniviikkosi niin, että palaudut hyvin. Tästä vinkistä löydät vinkkejä treeniviikon suunnitteluun.

3. Muistuta itseäsi, että kunto kohoaa levossa. Enempi ei ole parempi treenin suhteen. Löydät esimerkin tästä vinkistä.

4. Jos oireet eivät omatoimisella treenin vähentämisellä häviä, kannattaa käydä varmuuden vuoksi lääkärissä.

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin. Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä www.suomimies.fi ja Facebookissa www.facebook.com/suomimies.seikkailee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Entinen Playboy-malli päätyi järkyttävään tekoon: hyppäsi pilvenpiirtäjästä pienen poikansa kanssa

    2. 2

      Radiojuontajan risteilyreissu sai kahelin käänteen: nyt miehen kehoa koristaa neljä kookasta tatuointia – ”Kun tehdään, niin tehdään kunnolla”

    3. 3

      Tällainen on Terhi Kokkosen viimeinen hetki Vain elämää -sarjassa – katoaa vaivihkaa kesken illallisen: lähtö sivuutetaan täysin

    4. 4

      Herttuatar Catherine välttää huomion varastamisen häissä ovelalla kikalla – toteutti sen myös Harryn ja Meghanin häissä

    5. 5

      Texasin ampuja sai nolot pakit luokan edessä ennen veritekoa – lähenteli uhriksi joutunutta tyttöä kuukausien ajan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Meghanin elämä mullistuu täysin häiden jälkeen – nämä kaikki arkiset asiat ovat häneltä nyt jatkossa kiellettyjä

    2. 2

      Ruotsi voitti dramaattisesti jääkiekon MM-kultaa!

    3. 3

      Entinen Playboy-malli päätyi järkyttävään tekoon: hyppäsi pilvenpiirtäjästä pienen poikansa kanssa

    4. 4

      Alkoholin jättäneet kertovat 6 asiaa, jotka toivoisivat muiden tajuavan

    5. 5

      Herttuatar Catherine välttää huomion varastamisen häissä ovelalla kikalla – toteutti sen myös Harryn ja Meghanin häissä

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Susanna Kosken ja pitkäaikaistyöttömän kohtaaminen Ylellä pöyristytti katsojia: ”Kylmäävää ja erittäin vastenmielistä”

    2. 2

      Nanna, 22, otti aurinkoa bikineissä pihalla, kun kuuli naapurin törkeän kommentin: ”Uppos aika syvälle”

    3. 3

      Nuoripari luuli ostavansa 93 000 euron asunnon – ei ymmärtänyt yhtä kohtaa kauppakirjassa

    4. 4

      Sebastian Aho takoi hattutempun, USA jäi jalkoihin! IS seurasi

    5. 5

      Intiimit keskustelut häähumusta julki: kuningatar ojensi tomerasti prinssi Philipiä – Meghanin ”lipsautus” pöyristyttää somessa

    6. Näytä lisää