Laihdutus

Kaksi treeniliikettä riittää – näillä pysyt elämäsi kunnossa

Julkaistu:

Me Naiset
Burpee ja hyppynarulla hyppiminen ovat raskaita, mutta todella tehokkaita liikkeitä voiman ja kestävyyden kehittämiseen.
Uni maistuu, aivot terästyvät, itsetunto nousee, seksi luistaa, luusto vahvistuu, vaihdevuodet helpottuvat sekä stressi ja masennus kaikkoavat.

Liikunnasta on tutkitusti mieletön määrä hyötyä. Aina ei kuitenkaan jaksa raahautua ulos, salille tai ylipäätänsä kotoa pois. Onneksi hien saa pintaan kotioloissakin.

Mutta mitä liikkeitä kannattaisi tehdä?

Business Insider -lehti kertoo, että tutkija ja fysioterapeutti Michael Joynerin mukaan kaksi liikettä on ylitse muiden. Ne ovat burpee ja hyppynarulla hyppiminen. Joynerin luulisi tietävän, mistä puhuu, sillä häntä pidetään kansainvälisesti yhtenä arvostetuimpana ihmisen suorituskyvyn asiantuntijana.

Joyner kehuu juuri näitä liikkeitä, koska molemmat kehittävät sekä voimaa että kestävyyttä. Varsinkin voiman kehittäminen ikääntyessä on tärkeää, kun lihasmassa pienenee. UKK-instituutin mukaan jo 50-vuotiailla lihasmassa on pienentynyt kymmenen prosenttia, kun 70-vuotiaalla luku on jo 40 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hyppinen polttaa paljon rasvaa

Hyppynarun tehokkuus perustuu siihen, että hyppiessä koko kehon lihakset joutuvat intensiivisesti töihin. Hypyn aikana joutuu ponnistamaan maasta koko kehon painon verran. Esimerkiksi reippaalla kävelylenkilläkin käyttää vain muutamia lihaksia, vaikka lenkki olisikin tehokas.

Hyppiminen on myös tehokas kaloreidenpolttaja. Tunnin hyppiminen kuluttaa 1300 kaloria.

– Hyppiessä joutuu käyttämään käsiä, tasapainolihaksia ja jalkalihaksia ja sydän pääsee kunnolla töihin, Louisianan yliopiston professori Neil Johannsen on kertonut.

Rankka teholiike

Burpee on raskas, mutta uskomattoman tehokas yleisliike. Jos haluat lisätä tehota, kokeile yhdistelmätreeniä: punnerrus-burpee.

1. Tee vuorotellen neljä sarjaa hartiapunnerruksia ja neljä sarjaa burpeeta. Punnerra kyynärpäät ulospäin, kämmenet hieman hartioita leveämmällä.

2. Burpeessa hypähdä kyykkyasennosta punnerrusasentoon ja ponnista siitä suoraan mahdollisimman korkeaan hyppyyn.



Lue myös

Parempi kunto löytyy helposti – 6 askelta kohti sporttisempaa elämää

Sinäkin jaksat juosta viisi kilometriä

Nämä Instagramin isokokoiset naiset todistavat, että urheilu kuuluu kaikille – katso inspiroivat kuvat ja videot!

Näin ikäkriisi teki sohvaperunasta juoksijan