4 syytä, joiden vuoksi salaattilounaskin voi turvottaa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

4 syytä, joiden vuoksi salaattilounaskin voi turvottaa

Salaattilounaan luulisi olevan se vaihtoehto, joka takaa sulavat linjat.

Turvotus voi iskeä myös terveellisen salaattilounaan jälkeen.­

23.8.2016 15:15

Salaattilounaskin voi turvottaa, varoittaa gastroenterologi Robynne Chutkan Well + Good-sivuston haastattelussa. Yksi syy on liian suuri annoskoko. Salaattikulhon koon pitäisi olla suunnilleen jotain alkupalan ja pääruoan koon välistä, ei pääruoka.

Nämäkin syyt voivat olla vatsan pullotuksen taustalla:

1. Kastikkeen koostumus

Sokeria, suolaa ja öljyä sisältävä kastike voi aiheuttaa turvotusta. Parempi makuripaus tulee sitruunamehusta, joka myös tasoittaa linjoja antamalla ruoansulatukselle potkua. Jos sitruunamehu tuntuu liian kirpsakalta vaihtoehdolta, niin hummuskin toimii hyvänä kastikkeen korvikkeena.

2. Liikaa raakoja kasviksia

Keittämättömät kasvikset ovat hyväksi korkeiden ravintoarvojensa vuoksi. Ne sisältävät myös kuitua, joka on hyväksi. Elimistön voi olla kuitenkin vaikea käsitellä kerralla niin suuria määriä kuitua kuin kasvispommi sisältää.

– Vaikka kuitu on hyväksi, se voi suurina määrinä yhdeltä istumalta popsittuna jumiuttaa ruoansulatusjärjestelmän.

Kasvisten höyrytys on hyvä vaihtoehto, joka tekee niistä helpommin sulatettavia. Pinaatti sopii hyvin salaattipedille niiden seuraksi ja on Chutkanin mukaan turvotusta poistava.

– Se sulaa hyvin.

Keitetty kokojyväriisi käy myös salaatin sekaan.

3. Tarkkaile päällisiä

Pähkinät ja kuivatut hedelmät tuovat helposti salaatteihin lisäkaloreita ja aiheuttavat vatsanväänteitä. Niissä on usein lisättyä sokeria, joka turvottaa.

– Sokeri lisää vääränlaisten bakteerien kasvua, mikä aiheuttaa kaasun kerääntymistä.

Pähkinät ovat hyvä lisä, mutta eivät suolattuina. Makua saat lisää, kun vaihdat kuivatut hedelmät tuoreisiin.

4. Palkokasvit voivat aiheuttaa kuituöverit

Palkokasvit ovat hyvä keino saada proteiineja ja ravintoaineita, mutta sisältävät myös paljon kuitua. Jos raa'at vihannekset aiheuttavat vatsanväänteitä, voivat palkokasvit olla myös ongelma.

Purkitetut pavut ja kikherneet ovat nopeita käyttää, mutta voivat saada vatsan pullottamaan. Chutkanin mukaan ne sisältävät runsaasti sokereista raffinoosia, jota suoliston on vaikea pilkkoa.

Papuja rakastavalle on kuitenkin olemassa ratkaisu: pitkä liotus ja keittäminen, joka vähentää ongelmaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?