Näillä mestariurheilijoiden mentaalikikoilla pidät treenin käynnissä hankalina hetkinä - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Näillä mestariurheilijoiden mentaalikikoilla pidät treenin käynnissä hankalina hetkinä

Moni suunnittelee syksyn tullen kesäkilojen karistamista eikä se ole aina helppoa. Onnistumisen mahdollisuutta voi kuitenkin lisätä ottamalla oppia mestariurheilijoiden ajattelumaailmasta.

Tavallinenkin treenaaja voi ottaa mallia huippujen ajatusmallista. Kuvituskuva.­

18.8.2016 11:49

Kuntoilustartin voi kampittaa moni syy. Polvi pamahti, tuli kiireellinen työjakso, flunssan jälkeen ei enää jaksanut aloittaa. Yksi asia on varma – kuntoremontin varrelle tulee vastoinkäymisiä. Sama ralli on päällä huippu-urheilijoilla. Urheilija ei tervettä päivää näe, sanotaan.

Mestariurheilijat nousevat usein uskomattomien vastoinkäymisten kautta voittoon. Mutta miten? Tutkijat selvittivät hiljattain, miten parhaiden huippu-urheilijoiden ajattelumaailma eroaa keskinkertaisten urheilijoiden ajattelusta vastoinkäymisten hetkellä. Näistä ajattelumalleista myös voi ottaa oppia omaan kuntoiluunsa.

Mestariurheilija tiedostavat, että vastoinkäymisiä tulee

Kovimpia kavereita yhdisti se, että he odottivat vastoinkäymisiä tulevan. He näkivät ne luonnollisena osana kehittymistä ja etenemistä. Heikkotasoisemmat kilpaurheilijat vaikuttivat jopa hämmästyneiltä vastoinkäymisen kohdalla: ”Miten minä voin loukkaantua? Eihän tällaista voi tapahtua minulle!”

Kuntoremppaa aloittavan on hyvä muistuttaa heti kärkeen itseään siitä, että matkaan tulee myös mutkia. Aika harva meistä porskuttaa koko syys- ja talvikauden ilman lentsua. Jollain viikolla pukkaa työkiirettä niin paljon, että treenaamaan ei yksinkertaisesti kannata lähteä. Kremppoja tulee myös.

Menestyneimmät urheilijat kokevat vastoinkäymiset lievempinä ja pyrkivät oppimaan niistä.­

Kuntoliikunnassa loukkaantumisriski on pieni, ellei tee hulluja asioita. Huippu-urheilijoille näitä sattuu myös – kremppoja heillä itse asiassa on usein enemmän. Mutta silti he porskuttavat eteenpäin. Kuntoremppa kannattaa aloittaa onnistumisiin ja mahdollisuuksiin keskittyen, mutta tärkeää on siis tiedostaa tulevat vastoinkäymiset ja varautua niihin. Mutta entä, kun vastoinkäyminen sitten tulee kohdalle, mitä huippu-urheilijat sitten tekevät?

Huippu-urheilijat muodostavat vastoinkäymiset pienemmiksi ja kontrolloitavammiksi

Tutkijoiden mukaan parhaat huiput näkevät vastoinkäymiset pienempinä kuin heikkotasoisemmat kilpailijat. Tämä voi johtua osittain siitä, että he tiedostivat jo alun perin paremmin sen, että treeniprojekti ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Kun esimerkiksi vamma sattui kohdalle, he totesivat: ”Pieni kiputila tai vamma ei maata kaada. Se on osa matkaa kohti tavoitteita ja siitä pääsee yli. Ryhdyn heti kuntouttamaan vammaa.” Heikkotasoisemmat urheilijat sortuivat helpommin katastrofiajatteluun: ”Miten minulle voi käydä näin! Urani on loppu!” Toiseksi, huiput kokivat, että he voivat kontrolloida vastoinkäymisiä paremmin. He näkivät niissä myös kehittymis- ja oppimispaikkoja.

Menestyvä kuntoilija osaa odottaa vastoinkäymisiä.­

Kun treeniprojektissa tulee vastoinkäyminen, se toki ketuttaa: ”Treenasin 4 kuukautta kuin eläin ja nyt tämä 2 viikon flunssa – hukkaan meni sekin duuni!” Näin välillä käy, eivätkä parhaat huiputkaan ole täysin turvassa katastrofiajattelulta. Mutta näiden hetkien tullen kannattaa lukea vaikkapa tämä SuomiMies-juttu treenitauon todellisesta merkityksestä kuntoon.

Vastoinkäymisten hetkellä kannattaa miettiä rauhassa, mitä voit oppia vastoinkäymisestä tai miten voit kääntää sen eduksesi. Jos polvet alkavat kiukutella lenkkeillessä, ei kannata lyödä hanskoja tiskiin. Tässä voi olla mainio paikka treenata ylä- ja keskivartalon lihaskunto erinomaiselle tasolle, kokeilla sisäpyöräilyä tai opetella uinnin tekniikka!

Lähde:

Collins ym. 2016. Super Champions, Champions, and Almosts: Important Differences and Commonalities on the Rocky Road. Frontiers in Psychology. 11:6;2009.

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin. Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä täältä ja Facebookissa www.facebook.com/suomimies.seikkailee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?