Vantaalainen Katja, 34, laihdutti 40 kiloa – ja lihoi lähes entiselleen: ”Iski loputon nälkä”

Julkaistu:

Laihduttaja
Uudelleen lihonut Katja Ferm kertoo oppineensa kokemuksesta paljon, vaikka painoa on tullut lisää.

MONET laihdutusohjelmiin ja -kilpailuihin osallistujat onnistuvat alentamaan painoaan paljon. Osa laihtuneista lihoo hyvinkin pian entisiin mittoihinsa. Ilmiöstä käytetään usein nimitystä jojoilu.

Vantaalainen Katja Ferm pudotti vuonna 2013 painoaan. Nyt 34-vuotias vantaalainen Ferm kertoo, miten hänelle kävi myöhemmin.

– Olin ohjelmasta innostunut ja motivoitunut. Pudotin painoani 40 kiloa. Minusta tuntuu nyt, että minulla kyse oli kuitenkin liikaa suorittamisesta, enkä ollut tarkkaan miettinyt asiaa, hän pohtii.

Jutta ja puolen vuoden Superdieetit -ohjelma oli hänestä hyvin toteutettu.

– Meillä oli 10 hengen ryhmässä toisistamme paljon apua ja tukea. Olemme jälkeenpäinkin jakaneet iloja ja suruja keskenämme.

 

Kun on ensin rajoittanut syömistään, täytyy tietää, miten toimii, kun kaikki on taas tavallaan sallittua. Tästähän siinä jojoilussa on juuri kyse.

OHJELMAN jälkeen paino alkoi nousta. Hän kertoo avoimesti kokemuksistaan.

– Tv-ohjelman jälkeen minulle iski loputon nälkä ja ahdistus.

Hän lihoi uudelleen lähes entiselleen.

Ferm kertoo oppineensa kokemuksesta paljon, vaikka painoa on tullut lisää.

– Jos lähtee diettaamaan, täytyy miettiä tosi tarkkaan, osaako palautua ohjelman jälkeen normaaliin elämään, hän sanoo.


HÄNESTÄ yksin yrittäminen voi olla vaikeaa, mutta toinen toistaan kannustaen painon pudottaminen onnistuu helpommin.

– Kun on ensin tullut toimeen niukoilla kaloreilla ja terveellisellä ruoalla, sen jälkeen täytyy osata hillitä itseään. Kun on ensin rajoittanut syömistään, täytyy tietää, miten toimii, kun kaikki on taas tavallaan sallittua. Tästähän siinä jojoilussa on juuri kyse. Nämä askeleet ovat vaikeimpia, hän korostaa.

Lääketieteen tohtori: Näistä syistä paino jojoilee


LÄÄKETIETEEN tohtori Timo Strandberg pohtii syitä jojotukseen.

– Jojotus voi liittyä siihen, että elimistö virittyy energiapitoista ruokaa syödessä korkeammalle tasolle. Kun laihdutus alkaa elimistö ikään kuin panee ensin hanttiin, hän pohtii.

Strandberg on ylilääkäri ja professori Helsingin ja Oulun yliopistoista.

– Jojotukseen vaikuttavat myös psykologiset tekijät. On ymmärrettävää, että kilpailun aikana laihduttamisen motivaatio on tavallista korkeammalla ja laihdutus onnistuu siksi hyvin, hän arvioi.

Strandberg kertoo, että pysyviä tuloksia voi saada jojotuksen sijaan.

– Monesti sellaiset ihmiset ovat onnistuneet, jotka ovat saaneet kestävän motiivin laihduttamiseen. Tällainen syy on esimerkiksi se, että verenpaine on saatu laskuun tai verensokerin arvot ovat muuttuneet paremmiksi, kun laihdutus on edistynyt, hän sanoo.


HÄN listaa seitsemän keinoa siihen, miten laihdutustulos saadaan pysyväksi jojotuksen sijaan.

– Kunnollinen elämäntaparemontti pitää tavoitteet korkeina. Pitää noudattaa pitkäjänteisyyttä ”laihdutuskuurin” sijaan, hän kertoo kahdesta ensimmäisestä keinosta. Jos painon alentamista yrittää liian nopeasti ja rajusti ja sellaisilla keinoilla, joita ei pysty jatkamaan pitempiaikaisesti, se ei onnistu.

Strandberg neuvoo tunnistaan oman ruokavalion heikkoudet ja muuttamaan niitä.

– Liikunnan lisäämisen pitää olla pitkäaikainen tavoite arkiliikuntana. Hyvin lihavat voivat hyötyä laihdutusleikkauksista, mutta niillä ei voi hoitaa kansanterveyden ongelmia.

Hän korostaa myös sitä, että tavoite onnistuu paremmin, jos ei tarvitse yrittää yksin.

– Elinympäristön tuki on tärkeää. Se on tietysti välillä vaikeaa, kun ruokaa on tarjolla ja liikkumattomuuden valinta on välillä helppoa, hän korostaa.

7 keinoa voittaa jojoilu

Elämäntaparemontti: Liiku vähintään puoli tuntia päivittäin. Lisää vihannesten, kuitupitoisten ruokien ja hedelmien syömistä. Uuden liikuntalajin opettelu lisää virkeyttä.

Noudata pitkäjänteisyyttä: Laihdutuskuuri voi auttaa alkuun, mutta jatka vähentämällä rasvojen osuutta ja suosi vähärasvaisia tuotteita ja kasvisöljyjä. Laihdutuskuurit muuttuvat näin painonhallinnaksi.

Älä yritä painon alentamista liian nopeasti ja rajusti ja keinoilla, joita et pysty jatkamaan: Painon alentamisen kanssa ei tarvitse kiirehtiä. Puolen kilon laihtuminen viikossa riittää, sillä puolessa vuodessa siitäkin kertyy kymmenen kilon hyöty.

Tunnista oman ruokavaliosi heikkoudet: Vaikka söisit muuten terveellisesti, jokin heikkous voi löytyä. Usein se on liika, sokeri suola tai alkoholi.

Lisää erityisesti arkiliikuntaa: Kävele portaat ja vältä hissiä. Jää pois yhtä pysäkkiä aiemmin ja kävele loppumatka. Mattojen tamppaus on hyvää liikuntaa. Aktiivirannekkeista voi olla hyötyä. Näet miten askelia kertyy.

Etsi tukea ja vertaistukea: Ongelmia ratkoneilta saa usein vinkkejä, miten voi onnistua ja samalla ymmärtää, ettei yksi repsahdus pilaa hyvää kokonaisuutta.

Hyvin lihavat voivat hyötyä leikkauksista: Laihdutusleikkausta käytetään valikoiduille hyvin ylipainoisille potilaille. Leikkauksessa mahalaukkua muovataan siten, että voidaan syödä vain pieniä suupaloja kerrallaan hitaasti. Leikkauksen jälkeen laihdutaan siksi, että energian saanti ruoasta vähenee.

Lähde: Terveyskirjasto Duodecim