Suomalaistutkija selvitti laihtumisen salaisuuden: Näin saat pudotettua painoa pysyvästi

Julkaistu:

Pysyvä tulos
Mielihalujen kontrollointi ei auta laihduttajaa kuin tilapäisesti. Pysyviä muutoksia haluavan on otettava käyttöön erilaiset keinot.

SYÖ, kun on nälkä! Siinä hyvä ohje – ihan pelkästään jo heille, jotka haluavat pysyä hengissä. Ohje sopii myös laihduttajille. Näin valistaa lauantaina psykologian tohtoriksi Jyväskylässä väittelevä Essi Sairanen.

Painonhallinnassa on kalorien ja niiden kuluttamisen suhteen lisäksi kyse juuri psykologiasta. Sairasen väitöksen ytimessä ovat ylipainoon liittyvät psykologiset tekijät syömisen säätelyssä.

Syödä siis saa, mielellään säännöllisesti, muttei liikaa. Halun syödä voivat herättää monet asiat, esimerkiksi kadunvarsimainos tai omat tunteet. Tärkeää on tämän tiedostaminen.

– Syömisen pitäisi olla tarpeen, ei tunteiden säätelemää.


SAIRANEN päättelee laihduttamisen tulosten olevan pysyvämpiä, kun kyse on arvoihin perustuvasta elämäntapamuutoksesta. Sen sijaan tahdonvoimalla laihduttaminen ei ole kestävä tapa.

– Useampien tutkimusten mukaan painonpudotusohjelmien avulla saadaan kyllä tuloksia, mutta 80 prosenttia painoaan pudottaneista saa vähintään samat kilot takaisin 3–5 vuodessa, Sairanen taustoittaa.

Syy siihen, miksi niin moni laihduttaja lihoo uudelleen on se, että jos tarkkailee syömisiään jäykästi, ruoka alkaa näyttäytyä entistäkin houkuttelevampana. Laihdutusvimman sijaan Sairanen tarjoaakin joustavuutta ja sen mukana henkistä hyvinvointia.

– Tavoite ei ole painonpudotus itsessään vaan se, että voi tehdä itselleen merkityksellisiä asioita. Painonpudotus voi liittyä asioihin, joita haluaa elämässään tehdä: voi ehkä matkustella enemmän tai olla jaksavampi vanhempi. On hyvä, jos painonhallinta liittyy pitkän tähtäimen tavoitteisiin.

Arvoista lähtevä tavoitteellinen painonpudotus voi toimia hitaammin, mutta paino myös pysyy todennäköisesti paremmin kurissa.

Myönteinen suhtautuminen ruokaan voi auttaa.

– Ruokia ei pidä jakaa hyviin ja huonoihin. Eikä yhden keksin syöminen tarkoita sitä, että peli on laihduttamisen suhteen menetetty.


KUTEN monessa muussakin mielihalussa, oleellista on usein laskea kymmeneen – ymmärtää, ettei tässä oikeasti niin nälkä olekaan. Mielihalujen hyväksymisessä (oikea tapa) ja tahdonvoimaan perustuvassa itsekurissa (väärä tapa) on selvä ero.

– Kun tiedostaa omat arvonsa, voi sietää mielihalunsa.

Helpommin sanottu kuin tehty. Mistä apu?

– Mielenhallinnan taitoja voisi opettaa vaikka jo koulussa. Taidoista olisi apua koko elämänhallintaan, Sairanen esittää.

Essi Sairasen psykologian väitöskirja ”Behavioral and psychological flexibility in eating regulation among overweight adults” tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa lauantaina.

Hyväksy tunteesi ja laihdu

1. Motivoidu

Mieti elämänarvojasi. Mitä haluat tehdä? Auttaako painon pudottaminen sinua toteuttamaan itsellesi merkityksellisiä asioita?

Essi Sairasen tutkimuksen mukaan laihduttamisen tulokset ovat pysyvämpiä, kun kyse on arvoihin perustuvasta elämäntapamuutoksesta. Sen sijaan pelkällä tahdonvoimalla laihduttaminen ei ole kestävä tapa.

2. Armahda

Ole itsellesi armollinen. Jos sinnittelet väkisin syömättä, mielihalut vain lisääntyvät.

3. Tiedosta

Herkkuja pursuava ympäristö herättää halun syödä. Erota tunne aidosta fyysisestä nälästä.

4. Hyväksy

Mielihaluja saa tulla, mutta anna niiden myös mennä. Jokaiseen tunteeseen ei pidä reagoida. Ota arvot tueksi, kun kohtaat vaikeuksia. Haluatko hetken helpotuksen vai edistää hyvinvointiasi pitkällä tähtäimellä?

5. Pureskele

Pysähdy aistimaan ja nauttimaan. Jos ahmit, kehollasi ei ole aikaa reagoida, oletko kylläinen.

6. Elä

Oma elämäsi on se tärkein. Bikinikunto ei ole pakollinen. Voit tehdä itsellesi tärkeitä asioita painostasi riippumatta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt