Suomalaistutkija selvitti laihtumisen salaisuuden: Näin saat pudotettua painoa pysyvästi - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Suomalaistutkija selvitti laihtumisen salaisuuden: Näin saat pudotettua painoa pysyvästi

Essi Sairanen päättelee laihduttamisen tulosten olevan pysyvämpiä, kun kyse on arvoihin perustuvasta elämäntapamuutoksesta.

Julkaistu: 20.5.2016 7:34

Mielihalujen kontrollointi ei auta laihduttajaa kuin tilapäisesti. Pysyviä muutoksia haluavan on otettava käyttöön erilaiset keinot.

SYÖ, kun on nälkä! Siinä hyvä ohje – ihan pelkästään jo heille, jotka haluavat pysyä hengissä. Ohje sopii myös laihduttajille. Näin valistaa lauantaina psykologian tohtoriksi Jyväskylässä väittelevä Essi Sairanen.

Painonhallinnassa on kalorien ja niiden kuluttamisen suhteen lisäksi kyse juuri psykologiasta. Sairasen väitöksen ytimessä ovat ylipainoon liittyvät psykologiset tekijät syömisen säätelyssä.

Syödä siis saa, mielellään säännöllisesti, muttei liikaa. Halun syödä voivat herättää monet asiat, esimerkiksi kadunvarsimainos tai omat tunteet. Tärkeää on tämän tiedostaminen.

– Syömisen pitäisi olla tarpeen, ei tunteiden säätelemää.

SAIRANEN päättelee laihduttamisen tulosten olevan pysyvämpiä, kun kyse on arvoihin perustuvasta elämäntapamuutoksesta. Sen sijaan tahdonvoimalla laihduttaminen ei ole kestävä tapa.

– Useampien tutkimusten mukaan painonpudotusohjelmien avulla saadaan kyllä tuloksia, mutta 80 prosenttia painoaan pudottaneista saa vähintään samat kilot takaisin 3–5 vuodessa, Sairanen taustoittaa.

Syy siihen, miksi niin moni laihduttaja lihoo uudelleen on se, että jos tarkkailee syömisiään jäykästi, ruoka alkaa näyttäytyä entistäkin houkuttelevampana. Laihdutusvimman sijaan Sairanen tarjoaakin joustavuutta ja sen mukana henkistä hyvinvointia.

– Tavoite ei ole painonpudotus itsessään vaan se, että voi tehdä itselleen merkityksellisiä asioita. Painonpudotus voi liittyä asioihin, joita haluaa elämässään tehdä: voi ehkä matkustella enemmän tai olla jaksavampi vanhempi. On hyvä, jos painonhallinta liittyy pitkän tähtäimen tavoitteisiin.

Arvoista lähtevä tavoitteellinen painonpudotus voi toimia hitaammin, mutta paino myös pysyy todennäköisesti paremmin kurissa.

Myönteinen suhtautuminen ruokaan voi auttaa.

– Ruokia ei pidä jakaa hyviin ja huonoihin. Eikä yhden keksin syöminen tarkoita sitä, että peli on laihduttamisen suhteen menetetty.

KUTEN monessa muussakin mielihalussa, oleellista on usein laskea kymmeneen – ymmärtää, ettei tässä oikeasti niin nälkä olekaan. Mielihalujen hyväksymisessä (oikea tapa) ja tahdonvoimaan perustuvassa itsekurissa (väärä tapa) on selvä ero.

– Kun tiedostaa omat arvonsa, voi sietää mielihalunsa.

Helpommin sanottu kuin tehty. Mistä apu?

– Mielenhallinnan taitoja voisi opettaa vaikka jo koulussa. Taidoista olisi apua koko elämänhallintaan, Sairanen esittää.

Essi Sairasen psykologian väitöskirja ”Behavioral and psychological flexibility in eating regulation among overweight adults” tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa lauantaina.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?