Laihdutus

Urheilulääkäri HS:ssa bikini fitnessin ihannevartalosta: Epärealistinen tavoite jopa lajin harrastajalle!

Julkaistu:

Treeni
Urheilulääkäri Pippa Laukkaa harmittaa, miten vaikeaksi kuntoilu on tehty.
Urheilulääkäri Pippa Laukka toteaa Helsingin Sanomien haastattelussa, että nykyiset terveysintoilijat saavat kuntoilun näyttämään liian vaikealta.

– Omasta terveydestä huolehtiminen näyttää niin hankalalta, että siinä ei voi onnistua, hän toteaa HS:lle.

Julkisuudessa hehkutetaan paljon liikkuvia nyt niin, että hyötyliikkujat eivät enää kehtaa olla ylpeitä suorituksistaan.

– Niistä, jotka kävelevät, haravoivat ja hyötyliikkuvat, on tullut ylivaatimattomia, kun he kertovat liikunnastaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Laukka heittää HS:n haastattelussa esimerkiksi television laihdutusohjelmat, joissa laihdutetaan nopeasti paljon. Rahkaa kuluu ja jokainen aamu herätään lenkille. Häntä harmittaa ohjelmien epärealistisuus, koska niistä voi jäädä kuva, että laihduttaa pitää tietyllä tiukalla tavalla. Rajut dieetit eivät kuitenkaan johda hyviin tuloksiin.

Laukka: Bikini fitnessin ihannevartalo epärealistinen tavoite jopa lajin harrastajalle

Buumit myös yksinkertaistavat Laukan mielestä liikaa asioita eikä niissä huomioida ihmisen fysiologiaa. Esimerkiksi bikini fitnessin ihannevartalo on hänestä terveydellä leikkimistä: naisilla voivat jäädä kuukautiset pois ja elimistö mennä sekaisin. Lajin ihannevartalo on Laukan mukaan jopa lajin harrastajalle epärealistinen tavoite.

– Fitness-urheilijat ovat pienen ajan ihannekehossaan, ja kaikki hypetys ja hyväksyntä on siinä, kun he ovat kisalavalla rasvattomina ja nestehukassa. Jo pelkästään sen vuoksi, että he alkavat taas juoda, paino voi nousta seitsemän kiloa kahdessa viikossa, hän toteaa HS:lle.

Kuntosalibuumissa ei sinänsä ole mitään vikaa, kunhan treenataan liikunnan ilosta monipuolisesti eikä pakosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Etenkin pitäisi muistaa tehdä myös matalasykkeistä, pitkäkestoista peruskestävyystreeniä. Ei siis aina vain korkeasykkeisiä jumppia ja kovaa treenaamista, vaan myös sauvakävelyä, pyöräilyä ja kevyttä hölkkää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt