7 tavallista dieettimokaa, jotka estävät laihtumasta: ”Taistelu, jota et voi voittaa” - Laihdutus - Ilta-Sanomat

7 tavallista dieettimokaa, jotka estävät laihtumasta: ”Taistelu, jota et voi voittaa”

Syötkö miniannoksia, mutta paino junnaa paikoillaan? Lihavuustutkija Patrik Borg kertoo seitsemän dieettimokaa.

Mikä siinä on? Laihtumisen onnistuminen voi olla yllättävän haastavaa.­

4.5.2016 9:26

Moka 1: Liian vähän syöminen

– Monesti ihmiset vähentävät syömistä liikaa laihtuakseen, ja tämä potkaisee takaisin: nälkä herää vastaiskuun. Älä siis syö liian vähän vaan syö paremmin. Ruokavaliota parantamalla saat aikaan hienovaraisen energiavajeen, joka ei herätä elimistön vastaiskureaktio.

Moka 2: Hallitsematon nälkä

– Taistelu nälkää vastaan on taistelu, jota et voi voittaa. Normaali nälkä saa tulla – se on hyvä merkki – mutta älä päästä tilannetta siihen pisteeseen, että nälkä kasvaa hallitsemattomaksi.

  Moka 3: Mustavalkoinen herkkulakko

– Lakkoilijat ovat lyhytaikaisia tsemppaajia, eivätkä he saa pysyviä tuloksia. Mustavalkoisuus kuulostaa helpolta ja kohtuus monimutkaiselta, mutta kohtuuteen kannattaa pyrkiä, sillä lakkoilu vain lisää mielitekoja.

Moka 4: Hetkelliset muutokset

– Jos et opettele pysyviä muutoksia, painolukema ei voi jäädä alas – se on fysiologinen mahdottomuus. Tee sellaisia muutoksia, joita olet valmis noudattamaan vuosikausia.

  Moka 5: Liikunta väärästä syystä

– Mikäli keskityt liikunnassa liikaa kalorien kulutukseen, tulet valinneeksi lajeja, joista et välttämättä edes pidä. Jaksat harrastaa niitä hetken, mutta et pidemmän päälle. Keskity liikuntaan, josta tulee hyvä fiilis, ja kuluta kaloreita siinä sivussa!

Moka 6: Stressin vaikutuksen vähättely

– Älä purista tuloksia stressaantuneena. Kokonaisvaltainen jaksaminen on laihdutuksen kannalta tärkein asia. Jos se on taustalla pielessä, painonhallinnasta ei tule mitään.

Moka 7: Liian kovat tavoitteet

– Säilytä realismi tavoitteissa. Jos välttämättä haluat laatia aikataulun, jätä siihen ainakin pelivaraa, tai huonot päivät ovat hirveä takaisku. Elämäntapamuutos on opettelua, eikä siinä mene kaikki joka päivä nappiin.

 

Mitä mokia olet tehnyt? Ja miten pääsit tavoitteeseesi? Kerro matkasta onnistumiseen joko kommenttikentässä tai lähetä tarinasi ja ennen ja jälkeen -kuvat osoitteeseen lifestyle@iltasanomat.fi. Parhaat tarinat julkaistaan!

Etkö voi vastustaa hampurilaisen kutsua? Tarkista, ettet syö liian vähän ja vääriä asioita.­

Kahden viikon karkkilakko ei auta, jos loppuvuoden herkuttelee. Pyri mieluummin kohtuuteen.­

Liikunta kannattaa aloittaa pikku hiljaa eikä puristaa täysillä painonpudotuksen maksimi mielessä.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?