Eikö laihdutuskuuri nappaa? 6 pienenpientä muutosta, joilla saat paremman olon

Julkaistu:

Me Naiset
Kokeile kitukuurille ryhtymisen sijaan tehdä pieniä muutoksia elämässäsi – huomaat eron.
Vuodenvaihde on aikaa, jolloin moni ainakin aikoo ottaa itseään niskasta kiinni. Lopettaa herkuttelun ja pakottaa itsensä lenkkipolulle. Tiukalle kuurille ryhtyminen on kuitenkin vaikeaa, ja ellei ole saanut Jari ”Bull” Mentulan itsekuria syntymälahjana, sortumisen riski on koko ajan olemassa.

Onneksi on toinenkin tapa saada tuloksia! Kohti parempaa oloa pääsee jo pienillä muutoksilla, joita voi tehdä elämässään yksi kerrallaan. Parhaimmilllaan niistä tulee uusia tapoja, jotka jäävät pysyviksi. Aloita vaikka näistä kuudesta.

1. Päivitä hiilarit

Keskellä säkkipimeää tuntuu hyvin kaukaiselta, että elämästä selväisi salaateilla ja sosekeitoilla. Eikä tarvitsekaan. Mieli tekee pastaa ja leipää, ja siihen voi olla ihan pätevä syy: liian vähäinen hiilihydraattien saanti heikentää vastustuskykyä ja väsyttää. Syö pastasi ja leipäsi täysjyväisenä ja tummana, niin olet heti enemmän terveysihminen.

2. Maista etelää

Pimeän karkoitukseen ja kaukokaipuuseen sopii täydellisesti tämä aamiainen: lisää pariin desiin kookoksen makuista soijajogurttia yksi pilkottu kiivi, passionhedelmän sisus, granaattiomenan siemeniä ja teelusikallinen chian- tai pellavansiemeniä. Tuoksu ja maku sinkoavat sinut välittömästi eteläisemmille leveysasteille.

3. Herkuttele keltaisella

Nyt ei puhuta keltaisista irtokarkeista vaan muun muassa mandariineista, appelsiineista, porkkanoista, aprikooseista ja tyrnistä. Keltainen ja oranssi väri kertovat, että sen kantajassa on paljon C-vitamiinia, joka piristää ja kohentaa vastustuskykyä.

Ei ole vaivannäöstä kiinni, kun rakennat sohvalle iltapalalautasen helposti kuorittavista mandariineista ja naposteluporkkanoista. Kylkeen shotti tyrnimehua tai jäisiä tyrnimarjoja pakkasesta.

4. Vaihda kaloreiden laskenta suupaloihin

Unohda kalorit ja laske suupalat, niin voit laihtua jopa juhlamässäilysesonkina! HS:n uutisoima hurja väite on peräisin amerikkalaistutkija Josh Westiltä Utahin yliopistosta. Westin mukaan on selvää, etteivät ihmiset tykkää kaloreiden laskemisesta, koska se on hankalaa ja vaikeaa. Paljon helpompaa on muistaa suupalojensa määrät.

Kokeile näin: laske viikon ajan kaikki päivittäiset syömä- ja juomasuupalasi, vettä lukuun ottamatta. Vähennä sitten päivittäisten suupalojesi määrää 20 prosenttia. Westin tutkimusryhmä laihtui tällä menetelmällä kuukaudessa parisen kiloa per tyyppi.

5. Humppaa vain viidesosa

Se tarkoittaa, että kun 80 prosenttia ajasta katsoo, mitä suuhunsa pistää, voi viidesosan ajasta humppailla mielitekojensa parissa. Eli käytännössä: säästetään karkki- ja pullaherkuttelu vasta viikonloppuun. Maistuukin niin paljon paremmalta.

6. Harrasta pikapilatesta

”Harjaa hampaat yhdellä jalalla seisten”, neuvoi fysioterapeutti työkaveria. Se toimii pikapilateksen tavoin ja vahvistaa syviä lihaksia. Sohvalla voi erinomaisesti myös treenata lantionpohjalihaksiaan sekä tehdä rintarangan liikkuvuutta parantavia pilatesliikkeitä.

Kokeile: Istu ryhdikkäästi ja hae tuki keskivartalosta. Sen saat, kun jännität kevyesti vatsalihaksia vetämällä napaa selkärankaa kohti. Pidä hartiat rentoina ja lantio paikoillaan. Nosta kämmenet ristiin rintakehän päälle ja käännä sisäänhengityksellä rintakehää oikealle sen verran kuin se kääntyy ilman, että lantio lähtee mukaan. Älä käännä käsillä vaan pidä ne paikoillaan. Uloshengityksellä ota voima keskivartalosta ja käännä keskelle. Toista toiseen suuntaan.

Lue myös:

Mariela Sarkima: Näin laihdutin 12 kiloa pysyvästi

Näin saat salitreenin hyödyt juomalla punaviiniä

Paljonko on tarpeeksi ruokaa? Näin tiedät sen yhdellä silmäyksellä

Käytkö vaa'alla joka päivä? Tällaista haittaa siitä voi olla

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt