Akatemiatutkija: ”Vuoden treenin voi ajatella hidastavan ikääntymisen vaikutuksia 10–20 vuodella”

Julkaistu:

Liikkumaan!
Lihastohtori Juha Hulmin mukaan voima­harjoittelun voi aloittaa milloin vain.
Kuusikymppinen voi palauttaa kehonsa ja jaksamisensa lihasvoimaharjoittelulla nelikymppisen tasolle.

– Oikein tehdyllä voimaharjoittelulla voidaan vuodessa saavuttaa saman verran lihasmassaa ja voimaa, mikä vuosikymmenessä tai kahdessa on menetetty. Periaatteessa vuoden treenin voi siis ajatella hidastavan ikääntymisen vaikutuksia 10–20 vuodella, sanoo suosittua Lihastohtori-blogia kirjoittava akatemiatutkija Juha Hulmi Jyväskylän yliopiston liikunta­biologian laitokselta.

Lihasmassa alkaa laskea neljänkympin jälkeen puolella prosentilla vuodessa eli vuosikymmenessä se vähenee viitisen prosenttia. Lihasvoima vastaavasti laskee noin prosentin vuodessa. Arjessa tämän voi huomata vaikka siitä, että portaiden nousu vaikeutuu.

– Kun rasvattoman massan määrä laskee, mutta paino pysyy samana, se tarkoittaa käytännössä lihasmassan vähenemistä. Nuoruusvuosiin verrattuna seitsemänkymppisellä voi olla kymmenenkin kiloa vähemmän lihasmassaa.

Voima kasvaa jopa yli 90-vuotiailla

Tutkimusten mukaan lihasvoiman harjoittaminen ehkäisee luuston heikkenemistä, koska harjoittelu lisää luun mineraalipitoisuutta. Lisäksi vahvat niveliä ympäröivät lihakset ehkäisevät nivelrikkoa ja vähentävät nivelkipuja.

Hyvä uutinen on, että harjoittelun voi aloittaa milloin vain – voima kasvaa jopa yli 90-vuotiailla. Olennaista on, että harjoittelu aloitetaan oman tason mukaisesti. Kuusikymppisellä se voi tarkoittaa kuntosalille menoa, yhdeksänkymppisellä tuolilta nousemista.

– Palvelutaloissa on tapauksia, joissa 80–90-vuotiaat ovat päässeet harjoittelulla eroon kävelykepistä tai rollaattorista, Hulmi kannustaa.

Nuoremmat seniorit eivät vielä kävelykeppejä mieti.

– Siinäkään ei ole mitään pahaa, jos seniori haluaa sporttiseen kuntoon esteettisten tavoitteiden vuoksi. Lihakset kasvavat lihasvoimaharjoittelun seurauksena kuusi-seitsemänkymppisellä lähes yhtä paljon kuin kolmikymppisellä.

Älä jännitä salia

Moni seniori saattaa arastella kuntosalille menoa. Turhaan, sanoo Hulmi.

– Kuntosali ei ole vain nuorten temmellyskenttä. Uskon, että tulevaisuudessa perustetaan saleja, jotka ovat keskittyneet nimenomaan iäkkäämmille.

Iäkkäämpien lihaskuntoharjoittelua on ylipäätään alettu korostaa vasta viime aikoina.

– Terveys on ehkä ymmärretty hieman väärin. Sehän ei tarkoita pelkkää verenpainetta, rasva-arvoja ja sairauksien välttämistä, vaan myös arjessa tarvittavan toimintakyvyn säilyttämistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt