Jutta Gustafsberg: Tämän vuoksi yli 50-vuotiaat ovat parempia treenaamaan – 3 tärkeää neuvoa!

Julkaistu:

Miten 50+ -vuotiaan kannattaa treenata ja syödä, jos haluaa pudottaa painoaan tai saada kunnon nousemaan? Jutta Gustafsberg antoi kolme vinkkiä.
Yrittäjä Jutta Gustafsberg on ohjannut urallaan varmasti satoja suomalaisia uuteen, terveellisempään elämään. Hänen mukaansa 50+ -vuotiailla on tärkeä etu puolellaan verrattuna nuorempiin: heillä on elämänkokemusta.

He todella sitoutuvat muutokseen, kun he siihen lähtevät. Jos ei heti tule tulosta, he eivät luovuta vaan pysyvät päätöksessään ja jatkavat työn tekemistä.

Näin Jutta neuvoo 50+ -vuotiaita, jotka haluavat pudottaa painoaan tai aloittaa säännöllisen kuntoliikunnan.

1. Treenaamisen ja ruuan suhteen pätevät samat perusjutut, oli ikää sitten 30 tai 60 vuotta. Ruuasta tulee saada sopivassa suhteessa proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja. Yli viisikymppisellä on hidastunut kaksikymppisen aineenvaihduntaan verrattuna, mutta se ei ole mikään este laihtumiselle tai kropan muokkaamiselle.

2. Monella on iän tai elämäntapojen myötä tulleita sairauksia tai vaivoja, jotka pitää huomioida treeniohjelmaa ja ruokavaliota suunnitellessa. Nivelissä voi olla kulumaa normaalipainoisellakin, ylipainoon voi liittyä diabetesta. Näitä samoja vaivoja voi tosin olla jo kaksikymppiselläkin, eikä niitä ole läheskään kaikilla yli viisikymppisillä.

3. Saliharjoittelu on oikeastaan ainoa tapa kehittää lihasmassaa ja taistella iän mukanaan tuomaa lihaskatoa vastaan. Lihaksia tulee rasittaa riittävän paljon, jotta lihakset kehittyvät, ja tämä on hankalaa muunlaisella lihastreenillä kuin salilla harjoitellen. Liikunnan muita terveysvaikutuksia saa aikaan muillakin lajeilla.

Lue koko artikkeli ET-lehdestä: Jutta Gustafsbergin viisi vinkkiä keski-ikäisen elämäntapamuutokseen

Lisää aiheesta

"Älä jätä tätä perinnöksi” – katso ennen ja jälkeen -kuvat

Tällä treenillä lisäät seksuaalista nautintoa

Sinustakin liikkuja? Kattava vinkkipaketti 55+-vuotiaille