Näin laihdut syömällä – 9 vinkkiä fiksuun painonpudotukseen - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Näin laihdut syömällä – 9 vinkkiä fiksuun painonpudotukseen

Jos laihduttaminen on ajankohtaista, tie onneen ei ole syömisen vähentäminen vaan syöminen.

1.9.2015 6:55

Syömisen raju vähentäminen voi vaarantaa terveyden. Laihduttajan pitäisi syödä jopa enemmän kuin ennen, kunhan hän järkevöittää ravintotottumuksiaan.

Ravitsemusterapeutti Tomi Valtasen mukaan kalorien ja kilojen tuijottaminen voi johtaa siihen, että ihminen alkaa arvottaa itseään painon kautta.

– On tärkeää tehdä haluamiaan asioita heti, eikä ajatella, että niitä voi tehdä vasta kun on pudottanut painoa.

Terveystalon työterveyslääkäri Päivi Metsäniemi sanoo, että jos ruoan ajattelu pyörii pelkän ravintosisällön ympärillä, ollaan vaarallisilla vesillä.

Metsäniemi ja Valtanen kohtaavat työssään asiakkaita, jotka asettavat painonpudotuksen kaiken edelle. Heille viesti on, että tärkeintä on nauttia elämästä ja voida henkisesti hyvin.

– Hirveän hyvässä kunnossa olevien ihmisten ajatukset voivat pyöriä sen ympärillä, että jospa olisin laihempi tai olisipa paremmat vatsalihakset. Siihen kuluu valtavasti psyykkistä energiaa, Metsäniemi sanoo.

1. Mieti, onko hetki oikea

Tomi Valtanen: Elämäntilanteen kuormittavuutta ja omaa jaksamista kannattaa arvioida. Onko painonpudotukseen voimavaroja juuri nyt? Stressi voi vaikeuttaa painonhallintaa ja huonontaa unta. Heikkolaatuinen ja vähäinen uni taas voi altistaa huonoille ruokavalinnoille. Tee kerralla vain yhdestä kolmeen elämänmuutosta, jotka on suunniteltu kunnolla.

2. Älä vaihda ruokavaliotasi, vaan muokkaa sitä

TV: Mieti tämänhetkistä tilannettasi. Kaipaako ateriarytmi tihentämistä? Voisitko lisätä kasviksia tai vaihtaa mehun kalorittomaan? Ovatko syömäsi viljatuotteet runsaskuituisia?

Päivi Metsäniemi: Olemassa olevia ruokarutiineja voi päivittää. Työpaikkaravintola on edelleen hyvä paikka, jos tarjolla on paljon kasviksia. Vähäsuolaiset eineksetkään eivät aina ole huono asia, jos syö vaikka omenan jälkiruoaksi.

3. Lisää, älä poista

PM: Ihmismieli on tyytyväisempi, kun se saa lisää, kuin jos siltä viedään pois. Mieluummin lisäisin hyviä asioita ruokavaliossa kuin neuroottisesti miettisin, mitä karsia. Lisää kasviksia ja hedelmiä, kuituja ja täysjyväviljoja sekä hyvälaatuista proteiinia.

TV: Kaikkea voi syödä, herkkujakin – jopa useita kertoja viikossa, kunhan annos pysyy järkevänä. Muista nauttia ruoasta ilman syyllisyyttä. Liian tiukka ruokavalio kaatuu jossakin vaiheessa omaan mahdottomuuteensa.

4. Älä kiirehdi

PM: Yleensä liikapainoa ei ole hankittu parissa viikossa. Niinpä on epärealistista lähteä pudottamaan sitä parissa viikossa. Haluatko kilot nopeasti pois vai haluatko, että ne pysyvät poissa? Vaikka laihtuisi vain 300 grammaa viikossa, on jo jouluna huomattavasti hoikempi – tavalla, jonka pystyy ylläpitämään loppuelämänsä.

5. Älä lopeta syömistä

PM: Syömättä olemalla elimistö menee hälytystilaan, jossa se ottaa viimeisetkin irti saamastaan ravinnosta. Lisäksi syömättömyys on aivoille tosi huono juttu. Laihduttaminen tapahtuu korvien välissä. Jos korvienväli saa viestin, että me ei muuten syödä enää, se ei johda oppimisprosessiin, jonka tuloksena voisi olla käyttäytymisen muutos ja tuloksena pysyvä laihtuminen.

6. Älä tuijota vaakaa, vaan nauti elämästä

PM: Runsaasti ylipainoisella pienikin painonpudotus voi edistää terveyttä merkittävästi. Ihannepainoon pyrkimisen ei pidä olla ensimmäinen tavoite. Tärkeämpää on pitää yllä kuntoa ja toimintakykyä, jotta pystyisi tekemään asioita, joita arvostaa – sen sijaan, että tuijottaisi kilolukemaa tai vaatekokoa.

TV: Itselleen on oltava lempeä. Älä anna painon rajoittaa elämääsi, vaan toteuta mielekästä ja arvojesi mukaista elämää jo nyt. Kannattaa tavoitella parempaa painonhallintaa, koska pitää itsestään – ei siksi, jotta voisi pitää itsestään. Muuta elintapojasi itsesi vuoksi, älä kenenkään muun.

7. Älä näe nälkää

PM: Kun nälkä pääsee yllättämään, valinnat kohdistuvat vääränlaisiin ruoka-aineisiin tai on pakko syödä liikaa. Jos on jäänyt lounas väliin, nälkä ja energiavaje eivät korvaudu millään syömisellä.

Mitä säännöllisemmät ateriavälit, sitä pienemmillä annoksilla pärjätään. Jos menee nälkäisenä kauppaan, käteen tarttuu helposti einespizza. Kannattaa seurailla omaa käyttäytymistä: onko onnellisempi ja pysyykö toimintakyky parempana kolmen vai neljän tunnin ateriaväleillä?

8. Liiku sopivasti, älä laihtuaksesi

TV: Liikkumattomuus vaikuttaa hyvinvointiin ja jaksamiseen. Liikunta lieventää stressiä ja parantaa unta, ja siten edistää hyvää syömistä, mutta ei yksinään ole tehokas ja pitkäaikainen painonhallintakeino. Älä liiku laihduttaaksesi, vaan iloksesi.

9. Käytä rasvaa oikein

PM: Kotona olevan kasviöljypullon pitää oikeasti tyhjentyä. En laskisi tiukasti rasvojen määriä, vaan huolehtisin siitä, että niitä on aterioilla tarjolla. Rypsi- ja oliiviöljyt ovat oikein hyviä. Jos ihminen huolehtii niiden jatkuvasta saannista, hän voi välillä vaikka paistaa silakat voissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?