Tutkimus selvitti vihdoin, kumpi on tehokkaampi: Näin vähähiilihydraattinen ja vähärasvainen dieetti laihduttivat

Julkaistu:

Laihduttaminen
Tutkijat selvittivät, kumpi veisi vartalosta rasvaa nopeammin, vähähiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus vai vähärasvainen ruokavalio.
Laihduttajien kovin kiista sai käänteen Cell Metabolism -lehdessä julkaistusta uudesta tutkimuksesta.

Tutkijat yrittivät selvittää, kumpi veisi vartalosta rasvaa nopeammin, vähähiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus vai vähärasvainen ruokavalio. Tutkimusryhmän johtaja oli Kevin D. Hall.

Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa oli mukana 19 sairaalloisesta lihavuudesta kärsivää vapaaehtoista, jotka asuivat USA:n terveysviraston tutkimuskeskuksessa valvotuissa oloissa.

Ryhmässä oli mukana edustava otos eri-ikäisiä miehiä ja naisia.

Kaikki osallistujat noudattivat kokeessa ensin terveellistä 2700 kalorin ruokavaliota viisi päivää. Sen jälkeen nautittua kalorimäärää vähennettiin peräti 30 prosenttia.

Ryhmä toteutti kalorimäärän vähennyksen kahdessa jaksossa. Ensin tutkittiin vähähiilihydraattinen ruokavalio, jonka toteutumista seurattiin kuusi päivää.

Jakson jälkeen pidettiin parin viikon tauko, jonka jälkeen kalorimäärän lasku toteutettiin rasvoja vähentämällä, taas kuuden päivän ajan.

Miehet ja naiset söivät molemmilla tavoilla samat kalorimäärät. Tulos oli, että vähähiilihydraattinen ruokavalio pudotti painoa lyhyellä aikavälillä vähän nopeammin, mutta vähärasvainen ruokavalio karisti paremmin vartalon rasvaa.

Tutkimuksen pääviesti oli siis se, että vähärasvainen ruokavalio johti suurempaan kehonrasvan vähenemiseen eli laihtumiseen.

Vaikka vähähiilihydraattinen ruokavalio pudotti painoa ensin lyhyellä aikavälillä vähän nopeammin, vähärasvainen ruokavalio karisti lopulta paremmin vartalon rasvaa.

Kuuden päivän vähärasvainen ruokavalio vähensi koehenkilöiden vartalorasvasta keskimäärin 463 grammaa. Vähähiilihydraattinen ruokavalio pienensi puolestaan vartalorasvaa vain 245 grammaa.

Hiilihydraatit eivät lihotakaan?

Tutkijoiden mukaan nyt kumoutui se väite, että hiilihydraatit olisivat lihottavia. Samalla vähärasvainen ruokavalio sai lisää todisteita terveellisyydestään.

Suomalainen asiantuntija, lääketieteen tohtori Timo Strandberg tuntee tutkimuksen. Hän on ylilääkäri ja professori Helsingin ja Oulun yliopistoissa.

– Tämä tutkimustulos tulos tukee sitä ajatusta, että perinteinen kohtuurasvainen ruokavalio on valtimoiden terveyden kannalta terveellinen ja se myös laihduttaa. Vähärasvainen ruokavalio on sydänterveyden kannalta parempi.

– Suomalaisille suositusten mukainen vähärasvaisempi ruokavalio olisi tärkeä, sillä tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet kolesterolin ja etenkin LDL-kolesterolin olevan valtimokovettumataudin valtimotautien keskeinen syytekijä, Strandberg sanoo.

Tutkimuksesta ovat kertoneet aiemmin mm. Yle.fi ja The Daily Mail.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt